W tym poradniku zajmiemy się wykorzystaniem Google Alerts w marketingu internetowym. Z moich obserwacji wynika, iż niewiele firm wykorzystuje ów narzędzie do zwiększania sprzedaży w sklepach internetowych i to jest spory błąd. Jeśli odpowiednio zaprojektujemy strategię, możemy tanim kosztem i skutecznie pozyskiwać nowych klientów, zwielokrotnić zyski i tym samym zapewnić spokojny byt firmie w tych trudnych czasach.
Alerty Google w praktyce
Czym właściwie jest usługa Google Alerts i do czego można ją wykorzystać? Usługa przeznaczona jest do monitorowania zdarzeń w wyszukiwarce Google i innych usługach.
Co można śledzić?
- Wystąpienia określonych słów kluczowych w treści, tytułach artykułów.
- Dyskusje na forach internetowych.
- Zachowania konkurencji i użytkowników.
- Informacje (opinie) o firmie, stronie, naszych usługach.
- Odsyłacze do naszej strony (można dokładnie prześledzić, kto i gdzie podał link, w jakim kontekście).
- Treści które bez naszej wiedzy i zgody zostały opublikowane w innych serwisach. Dzięki temu można błyskawicznie zidentyfikować, kto ukradł nam materiały objęte prawem autorskim.
- Użytkowników – potencjalnych klientów, ich zachowania, zainteresowania, miejsca które odwiedzają.
Zapewne znajdzie się jeszcze więcej sposobów na wykorzystanie Google Alerts. Mimo to powyższe zastosowania świadczą o sporym potencjale, który jednak przez większość ludzi jest niewykorzystywany lub marnotrawiony.
Tworzenie nowego powiadomienia
Aby stworzyć pierwszy alert logujemy się na konto Google i przechodzimy do usługi Google Alerts.
Dla przykładu, prowadzimy sklep komputerowy. Chcemy dotrzeć z naszą ofertą do jak najwiekszej liczby użytkowników, którzy w danym momencie poszukują zestawów komputerowych „szytych na miarę”. Przykładowy alert będzie miał postać…
- Wyszukiwane hasło – określamy co nas dokładnie interesuje i wprowadzamy wybraną frazę. Dla przykładu „zestaw komputerowy forum” zostaną odszukane wszelkie treści, które zawierają podaną frazę oraz gdzie miejscem dyskusji jest forum. Czym dokładniejsze zapytanie, tym większe szanse odnalezienia właściwych treści. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby zastosować bardziej złożone wyrażenia zawierające operatory wyszukiwania jak intitle, inurl, intext i inne.
- Typ wyniku – ogranicza wyniki do określonego typu. Osobiście nie polecam stosowania tego typu targetowania, albowiem liczba wyników jest niższa w porównaniu z klasycznym wyszukiwaniem z udziałem zaawansowanych operatorów wyszukiwania.
- Częstotliwość – określa z jaką częstotliwością użytkownik będzie otrzymywał alerty. Domyślna wartość to raz dziennie i taką też wartość proponuję ustawić.
- Które – dostępne są dwie opcje Wszystkie wyniki oraz Tylko najlepsze wyniki, gdzie dane filtrowane są pod kątem trafności, zostaną wyświetlone tylko te wyniki, które są najbardziej dopasowane do zapytania. Z jednej strony może to ułatwić pracę ograniczając wyniki do tych najlepszych, z drugiej zmniejszyć zasięg kampanii poprzez ukrycie potencjalnych miejsc reklamowych. Wybór opcji uzależniony jest od zapytania. Jeśli w zapytaniu dokładnie określimy jakiego typu informacji szukamy, możemy śmiało wybrać pierwszą opcję Wszystkie wyniki.
- Sposób dostarczania – wybieramy najdogodniejszy sposób dostarczania powiadomień. Jeśli chcemy kontrolować wyniki za pośrednictwem czytnika RSS, można pokusić się o włączenie alertów via RSS.
Po skonfigurowaniu powiadomienia klikamy Utwórz alert. Zostaniemy przeniesieni do okna zarządzania alertami. Każdy alert możemy edytować lub usunąć w dowolnej chwili.
W ten prosty sposób można stworzyć setki, a nawet tysiące (zalecane grupowanie) alertów. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy szybko dotrzeć z ofertą do konkretnych osób, które w danym momencie poszukują produktu, usługi, części zamiennej…
Efektywność wykorzystania alertów Google w znacznej mierze zależy od nas samych, czym dokładniejsze zapytanie tym lepsza jakość wyników. Każdy kto prowadzi sklep, czy jakąkolwiek stronę internetową, która zajmuje się sprzedażą produktów czy usług, z pewnością doceni walory alertów.
Na zakończenie słów kilka… mogę dla Ciebie zaprojektować strategię promocji w oparciu o Google Alerts. Zainteresowany? Zapytaj o szczegóły.