seo content

Prowadzenie bloga sklepu internetowego – 20 przydatnych narzędzi

Blogowanie w przypadku e-commerce to świetny sposób na zdobycie klientów. Dostarczając jakościowego contentu dla swoich odbiorców, budujesz wśród nich zaufanie. Zyskujesz także więcej możliwości, aby wypozycjonować się na pożądane frazy kluczowe oraz by promować swoje produkty.

Jak jednak skutecznie prowadzić taki blog związany ze sklepem internetowym? Warto w tym celu korzystać z odpowiednich narzędzi. W tym artykule poznasz 20 z nich.

Tworzenie treści

Aby proces pisania oraz edytowania contentu przebiegał jak najlepiej, musisz wyposażyć się w podstawowe oprogramowanie do edycji tekstu.

  1. Microsoft Word [Przejdź do narzędzia]

Oprogramowanie to dostarczy Ci wszystkiego, czego potrzebujesz do podstawowej, jak i zaawansowanej edycji treści. Na uwagę zasługuje wiele przydatnych funkcji jak Redaktor, Dyktafon, dodawanie komentarzy czy możliwość zainstalowania licznych rozszerzeń.

  1. Pages [Przejdź do narzędzia]

Pages należy do pakietu iWorks, czyli zestawu oprogramowania biurowego na urządzenia Apple. Pages stanowi swoisty odpowiednik wspomnianego wcześniej Microsoft Worda, oferując równie bogate funkcje.

  1. Writer [Przejdź do narzędzia]

Jeśli nie masz Maca i nie chcesz wydawać pieniędzy na pakiet Office, skorzystaj z Writera, który należy do darmowego zestawu OpenOffice. Posiada on niemniej bogate funkcje jak poprzednio omówione narzędzia, a do tego nie musisz za niego płacić. Alternatywnie możesz sprawdzić LibreOffice, który jest bliźniaczo podobny do OpenOffice, ale posiada lepsze wsparcie, nad projektem pracuje więcej developerów, przez co częściej jest on aktualizowany.

  1. Dokumenty Google [Przejdź do narzędzia]

Kolejne darmowe narzędzie, którego funkcje z pewnością wystarczą Ci, jeżeli chodzi o podstawowe potrzeby. Na uwagę zasługuje także opcja udostępniania Dokumentów Google, dzięki czemu współpraca wielu osób nad jednym tekstem przebiega bardzo sprawnie. Warto dodać, że Google Docs posiada ogromne wsparcie społeczności, w Internecie znajdziemy darmowe szablony projektowe oraz rozszerzenia, które znacząco ułatwiają pracę podczas przygotowywania treści i jej optymalizacji pod kątem SEO.

Organizacja pracy

Bez dobrej organizacji pracy bardzo łatwo zagubić się w gąszczu dokumentów, notatek, materiałów źródłowych itd. Warto zatem korzystać ze sprawdzonych narzędzi, które usprawnią Twój workflow.

  1. Trello [Przejdź do narzędzia]

Trello pozwala tworzyć liczne zakładki i kategorie, aby przydzielać do nich notatki, które można następnie łatwo edytować i przenosić. Taki format bardzo ułatwia szybkie organizowanie harmonogramu contentu oraz współpracę licznych osób.

  1. Evernote [Przejdź do narzędzia]

Czy chciałbyś stworzyć archiwum nagromadzonego contentu? Czy chciałbyś być w stanie szybko w jednym miejscu zawrzeć przydatne notatki, zdjęcia, linki, fragmenty stron internetowych i wiele więcej? Jeśli tak, Evernote będzie w sam raz dla Ciebie. Warto też wspomnieć, że z tego narzędzia możesz korzystać za darmo na licznych urządzeniach i synchronizować gromadzone dane.

  1. Google Calendar [Przejdź do narzędzia]

Google Calendar to prosty i bardzo funkcjonalny kalendarz, który pozwoli Ci zorganizować swój harmonogram pracy. Warto z niego skorzystać, jeśli lubisz inne rozwiązania od Google’a, gdyż wiele narzędzi dostarczanych przez ową firmę jest ze sobą wzajemnie powiązanych, jeśli chodzi o oferowane funkcje.

Korekta tekstu

Nawet jeśli bardzo się starasz, drobne literówki i błędy ortograficzne zawsze gdzieniegdzie się wkradną. Na pewno chcesz też dbać o oryginalność contentu. Skorzystaj z narzędzi, które zadania te wykonają za Ciebie.

  1. Ortograf [Przejdź do narzędzia]

Ortograf to darmowy korektor tekstu dostępny z poziomu przeglądarki. Wykrywa on liczne błędy ortograficzne, interpunkcyjne, frazeologiczne, typograficzne itp. Oprócz polskiego obsługuje on jeszcze 28 innych języków.

  1. LanguageTool [Przejdź do narzędzia]

LanguageTool działa podobnie jak wcześniej omówiony Ortograf, czyli sprawdza tekst z poziomu przeglądarki. Dostępne są także wtyczki dla Microsoft Word (płatne), Dokumentów Google oraz LibreOffice. Dzięki nim nie jesteś ograniczony ilością tekstu, który możesz sprawdzić w jednym momencie.

  1. Copyscape [Przejdź do narzędzia]

Zdecydowanie najlepsze narzędzie na rynku, które pozwala sprawdzać oryginalność tekstów. Dzięki niemu będziesz mieć pewność, że publikowany przez Ciebie content jest oryginalny. Oprócz tego wykryjesz, czy ktoś nie skopiował Twoich treści.

Choć Copyscape jest domyślnie stworzone z myślą o angielskich treściach, to jednak świetnie sprawdza się także w przypadku naszego języka.

Zdjęcia

Treści blogowe warto wzbogacać o zdjęcia, które upiększają artykuły, jak i przedstawiają przydatne informacje.

  1. Pexels [Przejdź do narzędzia]

Pexels to w opinii wielu osób najlepszy darmowy bank zdjęć. Znajdziesz w nim obrazy w wysokiej jakości, które tematycznie pasują nawet do niszowych zagadnień.

  1. Canva [Przejdź do narzędzia]

Canva to edytor grafiki, w przypadku którego nawet i darmowe funkcjonalności są całkiem zaawansowane, a co najważniejsze, bardzo przydatne przy blogowaniu. Oczywiście Canva nie pozwoli Ci edytować grafiki tak jak Adobe Photoshop, jednak jeśli chcesz stworzyć zdjęcie z tekstem, nałożyć filtr, czy nawet przygotować prostą infografikę, omawiane narzędzie jest doskonałym wyborem.

  1. Monosnap [Przejdź do narzędzia]

Chcesz szybko wykonać screenshot i podkreślić na nim kluczowe informacje, aby zobrazować coś czytelnikom? Monosnap to darmowe i proste w obsłudze narzędzie, które Ci w tym pomoże.

Wyszukiwanie pomysłów na content oraz analityka

Zanim zaczniesz samodzielnie pisać content lub zlecisz to zadanie komuś innemu, musisz wiedzieć, jakie tematy warto poruszyć na blogu. Powinieneś także orientować się, jakie wyniki generują Twoje treści. Zamiast zdawać się na domysły, skorzystaj z dostępnych rozwiązań.

  1. Keyword Planner [Przejdź do narzędzia]

Darmowe i sprawdzone narzędzie od Google, dzięki któremu przeprowadzisz podstawowe wyszukiwanie słów kluczowych. Keyword Planner pozwala wprowadzić serię fraz kluczowych, a następnie zwraca dane dotyczące ich popularności. Oprócz tego wyszukuje powiązane zapytania, dzięki czemu znajdziesz kolejne pomysły na content.

  1. Answer The Public [Przejdź do narzędzia]

Świetne i darmowe narzędzie, które wyszukuje powiązane słowa kluczowe i pomaga generować tematy artykułów. Wyniki można zwizualizować w graficznej formie. Answer The Public obsługuje także polskie zapytania i radzi sobie z tym całkiem dobrze.

  1. Google Trends [Przejdź do narzędzia]

Czy dane zagadnienie dalej wzbudza zainteresowanie? A może jeszcze lepiej – jego popularność w ostatnim czasie gwałtownie rośnie? Aby mieć pewność, skorzystaj ze sprawdzonego narzędzia od Google, które analizuje trend wybranych słów kluczowych.

  1. Quora [Przejdź do narzędzia]

Quora to strona typu Question and Answer, na której użytkownicy zadają interesujące ich pytania z różnych dziedzin. Wprowadź słowa kluczowe związane z tematyką bloga sklepu internetowego i śledź powiązane pytania. Znajdziesz w ten sposób zagadnienia interesujące tych ludzi, do których chcesz trafić.

W ostatnim czasie całkiem szybko rozwija się polska wersja serwisu, jednak nawet i patrząc na anglojęzyczne zapytania, na pewno znajdziesz świetne inspiracje.

  1. Google Analytics [Przejdź do narzędzia]

Od 2005 roku Google Analytics to darmowe i świetne narzędzie, które pozwoli Ci szczegółowo analizować ruch, jaki generuje Twój blog. Dzięki niemu zyskasz dostęp do takich danych jak unikalna liczba użytkowników, użytkownicy nowi vs powracający, średnia liczba odwiedzanych podstron przez jednego czytelnika, czas spędzony na witrynie, bounce rate i wiele więcej.

  1. SEMSTORM [Przejdź do narzędzia]

SEMSTORM to rozbudowana platforma używana przez licznych SEO-wców w Polsce. Zawiera oczywiście funkcje, które przydadzą się ściśle przy prowadzeniu bloga. Na uwagę zasługują tutaj takie narzędzia jak:

  • Słowa kluczowe – jeden z zawartych tutaj modułów, Generator Tematów, wyszukuje takie frazy kluczowe, które można od razu przekuć na tematy artykułów.
  • Narzędzia treści – moduł Edytor pozwala optymalizować teksty pod SEO już w czasie ich pisania, sugerując choćby odpowiednie słowa kluczowe.
  • Narzędzia słów kluczowych – moduł Powiązane słowa kluczowe wyszukuje tematycznie podobne frazy kluczowe.

Z SEMSTORM-a można do pewnego stopnia korzystać za darmo. Dostępnych jest także kilka planów cenowych w zależności od Twoich potrzeb.

  1. Clusteric Search Auditor [Przejdź do narzędzia]

Clusteric Search Auditor to popularne narzędzie na polskim rynku, z którego korzystają nie tylko specjaliści SEO. Można w nim wyróżnić 3 główne obszary, w których znajdują się funkcje przydatne do prowadzenia bloga e-commerce:

  • Analiza widoczności – narzędzie pozwala wyodrębnić słowa kluczowe, na które widoczna jest strona. Można wyodrębnić widoczność swojej witryny, jak również dla stron konkurencyjnych. Pozyskanie szczegółowych danych pozwala zbudować listę tematów do opracowania i opublikowania na blogu. Istnieje także możliwość porównania widoczności swojego bloga, z blogiem konkurencyjnym.
  • Analiza słów kluczowych i sugestie słów – opcja pozwala pozyskać informacje o wolumenie wyszukiwania dla wprowadzonych fraz, sprawdzić trudność fraz, jak również znaleźć nowe semantycznie powiązane frazy kluczowe.
  • Optymalizacja istniejących treści – aplikacja Clusteric Search Auditor pozwala połączyć się i pobrać dane z API Google Search Console. Dzięki tym danym możesz nie tylko pozyskać pomysły na nowe treści, ale co najistotniejsze, zoptymalizować już istniejące artykuły.

Aplikacja Clusteric Search Auditor dostępna jest na platformę Windows i macOS, można wybrać spośród 3 pakietów: Własny biznes, Konsultant oraz Agencja. Twórca aplikacji udostępnia ograniczoną funkcjonalnie wersję demonstracyjną. Więcej informacji o oprogramowaniu znajdziesz na stronie producenta.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że wymienione tutaj narzędzia znacznie ułatwią Ci pracę nad prowadzeniem bloga sklepu internetowego. Czy osobiście polecasz jeszcze inne rozwiązania? Wspomnij o nich w komentarzach.

Skomentuj

Kliknij tutaj aby skomentować

Reklama

O autorze

Mariusz Kołacz

Freelancer z ponad 10 letnim doświadczeniem, specjalizujący się w marketingu internetowym dla e-commerce. Prowadzi kompleksowe kampanie SEO, Google ADS, Facebook ADS dla małych i dużych przedsiębiorstw. Po godzinach bloguje na tematy związane z SEO i IT oraz zgłębia tajniki medycyny i parapsychologii.