Audyt komunikacji wewnętrznej to swoisty kierunkowskaz sygnalizujący, gdzie aktualnie jest Twoja firma i w którą stronę ma podążać, aby osiągnąć założony cel. Celem tym jest pozytywna komunikacja w organizacji. Komunikację wewnętrzną należy nieustannie pielęgnować i usprawniać tak, aby była ona w pełni czytelna, systematyczna i zrozumiała. Dlaczego audyt komunikacji wewnętrznej jest tak ważny dla Twojej firmy?
Dlaczego audyt komunikacji wewnętrznej jest tak ważny dla organizacji?
Audyt komunikacji wewnętrznej to kompleksowy proces oceny, diagnozy i optymalizacji sposobów, w jakich dana firma komunikuje się ze swoimi pracownikami. Założeniem audytu komunikacji wewnętrznej jest:
- zbadanie aktualnego poziomu satysfakcji pracowników z przepływu informacji oraz z jakości komunikacji z przełożonymi i innymi współpracownikami
- zdiagnozowanie i wskazanie potrzeb oraz preferencji w tych zakresach
Jednak samo określenie potrzeb i preferencji nie oznacza ich zrozumienia, a także zaangażowania w ich realizację.
Audyt komunikacji wewnętrznej daje szansę na zweryfikowanie opinii pracowników odnośnie do samej firmy, jej misji, wizji i celów biznesowych, a także poziomu identyfikacji pracowników z nimi oraz zaangażowania w ich realizację. Rozbieżności między oceną a oczekiwaniami pracowników wobec komunikacji, które pojawią się w wynikach audytu, pozwalają zaplanować krótko- i długofalowe strategie komunikacji wewnętrznej usprawniające komunikację wewnętrzną w organizacji.
Audyt komunikacji wewnętrznej poddaje analizie jej mocne i słabe strony, a także wskazuje szanse i zagrożenia pojawiające się w wyniku niedopasowanej do firmowych realiów komunikacji. Audyt dostarcza precyzyjnych danych na temat rzeczywistej kultury organizacji i jakości jej wielopłaszczyznowej komunikacji.
Audyt komunikacji wewnętrznej:
- wzmacnia zaangażowanie pracowników
- poprawia relacje w zespole
- usprawnia zarządzanie zmianami
- zwiększa efektywność operacyjną
- buduje silną kulturę organizacyjną
- podnosi konkurencyjność firmy na rynku
- zwiększa reputację firmy
Audyt jest ingerencją w to, co dzieje się w firmie, a więc i w codzienne życie jej pracowników. To również sygnał otwarcia się organizacji, jej deklaracja chęci wysłuchania pozytywnych i negatywnych opinii, a także pomysłów pracowników. Audyt jest więc swoistą obietnicą zmian, co może zwiększać motywację i podnosić zaangażowanie osób zatrudnionych.
8 argumentów przemawiających za przeprowadzeniem audytu w Twojej firmie
Istnieje kilka kluczowych elementów, które wyjaśniają, jak duże znaczenie ma audyt komunikacji wewnętrznej https://www.exacto.pl/audyt-wewnetrzny/ dla każdej współczesnej firmy. Wskazują je eksperci z Agencji public relations Exacto.
Audyt komunikacji wewnętrznej pozwala na:
- Identyfikację problemów i wyzwań istniejących w procesie komunikacji wewnętrznej (m.in. braki w przekazywaniu informacji, konflikty między zespołami, bariery kulturowe czy niejasne cele firmy).
- Ocenę efektywności strategii komunikacyjnych, a więc czy informacje docierają do odpowiednich osób w odpowiednim czasie oraz czy pracownicy rozumieją cele i wartości firmy.
- Dostosowanie strategii komunikacyjnych firmy do zmieniających się warunków rynkowych, organizacyjnych i technologicznych.
- Zwiększenie zaangażowania pracowników poprzez poznanie ich oczekiwań w zakresie komunikacji i takie dostosowanie poszczególnych procesów, aby zwiększyć zaangażowanie osób zatrudnionych.
- Zminimalizowanie konfliktów, zlokalizowanie ich wewnętrznych źródeł i znalezienie sposobów na rozwiązanie lub zapobieganie pojawiających się sporów.
- Stworzenie odpowiednich kanałów komunikacyjnych takich, jak np. narady, intranet czy newslettery, które umożliwią skuteczną wymianę informacji w organizacji.
- Doskonalenie i budowanie silnej kultury organizacyjnej, która będzie opierać się na jasnych wartościach oraz otwartej komunikacji.
- Śledzenie postępów po przeprowadzeniu audytu organizacji i ocenę efektów wprowadzonych zmian w komunikacji.
Artykuł sponsorowany