Właścicieli rynkowych wielorybów na ogół nie trzeba przekonywać do konieczności inwestowania we własny rozwój. Zupełnie inaczej jest jednak w przypadku małych i średnich przedsiębiorców. Praktyka pokazuje jasno, że z reguły podchodzą oni do inwestowania w swoje biznesy z rezerwą. Skąd bierze się taka postawa? Dlaczego nie warto myśleć w ten sposób? Jak mali i średni przedsiębiorcy mogą zaprzyjaźnić się z inwestowaniem w swoje firmy?
Skąd niechęć do inwestycji?
Wielu właścicieli firm wychodzi z założenia, że wydatek musi równać się stracie. Inni po prostu nie znają lub nie potrafią wyobrazić sobie sposobów, na jakie można rozwinąć ich projekty. Co więcej, obecne warunki ekonomiczne nie sprzyjają wielu branżom. Wszystko to powoduje, że wielu przedsiębiorców nie bierze pod uwagę inwestycji w swoją firmę lub odsuwa ją w nieokreśloną przyszłość.
Inwestycja to nie zawsze miliony
Słowo „inwestycja” może kojarzyć się z ogromnym wydatkiem lub niechcianym zadłużeniem. Rzeczywistość bywa jednak inna. Na przykład outsourcing IT w formie dostosowanej do wielkości i potrzeb firmy może przynieść ogromne korzyści stosunkowo małym kosztem. Istnieje mnóstwo sposobów na skuteczne inwestycje w rozsądnych ramach finansowych. Kilka z nich przedstawimy w końcowej części tego artykułu.
Dlaczego nie warto być uprzedzonym?
Niechęć do inwestycji hamuje rozwój firmy, a nawet może doprowadzić do jej upadku. Niestety, w czasie, gdy firma A poprzestaje na tym, co działało do tej pory, firma B ewoluuje i wyznacza nowe, wyższe standardy. Konkurencja nie śpi. Innowacje, których nie wprowadzisz ty, na jakimś etapie wprowadzi twoja konkurencja. Jeśli nie będziesz inwestować w swoją firmę, nie tylko zatrzymasz się w miejscu, lecz także zaczniesz się cofać w stosunku do innych przedstawicieli twojej branży.
Jak mali i średni przedsiębiorcy mogą inwestować w swoje firmy?
Nie ma jednego, sprawdzonego przepisu na inwestycję, który sprawdziłby się w każdej firmie. Jak należy więc postępować? Wielu małych i średnich przedsiębiorców wychodzi z założenia, że warto inwestować w te obszary firm, które odwdzięczą się relatywnie szybkimi zyskami. Świetnym pomysłem może okazać się na przykład inwestycja w performance marketing, który zaowocuje natychmiastowym przypływem nowych klientów.
Nie brakuje także zwolenników inwestycji w kompetencje pracowników. Takie podejście również potrafi poskutkować szybkim zwrotem z inwestycji. Lepsi pracownicy pozwalają wznosić produkty i usługi na wyższy poziom, a co za tym idzie, podnosić również ich ceny.
Inwestycja w firmę to także działania mające na celu usprawnianie i priorytetyzację procesów. Idealnym przykładem takiego rozwiązania jest wspomniany już outsourcing IT lub inne, liczne rodzaje outsourcingu. Nie musisz wiecznie zajmować się każdym aspektem działania firmy samodzielnie. Warto oddać pewne zadania w ręce osób, które chętnie wezmą za nie odpowiedzialność i dowiozą rezultaty.
Skomentuj