Linki z katalogów już nie posiadają tak dużej mocy jak przed laty, lecz pomimo zmieniających się trendów katalogowanie było i będzie podstawową techniką pozycjonowania. W tym poradniku chciałbym przedstawić cztery fundamentalne zasady, których należy przestrzegać, podczas dodawania wpisów do katalogów, a w zasadzie podczas oceny katalogu pod względem mocy jaką przekazuje.
Jest to kolejny artykuł o pozycjonowaniu, we wcześniejszych można było przeczytać między innymi o efektywnym komentowaniu wpisów na blogach. Tym razem zajmiemy się zagadnieniem katalogowania.
Z opisanymi wskazówkami nie musicie się zgadzać. Jest to mój patent jaki stosuje podczas oceny katalogu, gdzie każdy otrzymuje ocenę w skali od 0 do 5. Jak można się domyślić, ten który otrzymuje ocenę zero jest automatycznie dyskwalifikowany.
A teraz przejdę do rzeczy. Przedstawiam listę czynników warunkujących przydatność wybranego katalogu:
Czy katalog posiada zaindeksowane podstrony w Google?
W pierwszej kolejności należy sprawdzić czy strona jest zaindeksowana w Google. Możemy sprawdzić to ręcznie, wpisując w oknie wyszukiwarki polecenie:
site:nazwakatalogu.pl
Jest to dość szybka metoda, lecz przy dużej ilości wpisów do katalogów, kompletnie nie sprawdza się. Alternatywą jest użycie dodatku do przeglądarki Mozilla Firefox, który może pokazać liczbę zaindeksowanych podstron w Google. Jednym z takich dodatków jest SeoQuake – prawdziwy kombajn jeśli chodzi o SEO-informacje, co więcej do SeoQuake powstały dodatkowe moduły rozszerzające jego możliwości. Warto zaopatrzyć się w ten dodatek!
Jeśli po wykonaniu polecenia site:nazwakatalogu.pl lub sprawdzenia stanu indeksacji przez SeoQuake nie widzimy żadnych wyników (okrągłe 0 podstron zaindeksowanych), oznacza to że strona otrzymała ban w Google lub jest na tyle młoda, że Google nie zdążyło uwzględnić podstron w swoim indeksie.
Bez względu na przyczynę takiego stanu rzeczy, taki katalog jest bezwartościowy, w związku z czym, z automatu otrzymuje u mnie najniższą ocenę, a co za tym idzie jest wykluczany z listy katalogów.
Istotną tutaj kwestią wpływającą na atrakcyjność katalogu jest także liczba zaindeksowanych podstron.
Czy wpisy w katalogu posiadają linki dofollow?
Większość katalogów jest pod tym względem przyjazna i zezwala na linki dofollow we wpisach. Jeśli stwierdzę, że wpisy znajdujące się w katalogu nie przekazują mocy (linki są opatrzone atrybutem nofollow), całkowicie eliminuje dany katalog. Szczęśliwie, takich „nieufnych” katalogów jest mało więc powiedziałbym, że jest to bardziej rutynowe działanie w ocenie przydatności.
Do diagnostyki, czy katalog stosuje linki nofollow można posłużyć się wspomnianym w poprzednim punkcie dodatkiem SeoQuake lub zastosować alternatywny Quirk SearchStatus. Dla tego ostatniego przygotowałem instrukcję, zapraszam do zapoznania się z analizą strony pod kątem linków nofollow, dofollow.
Jaka jest wartość PR, Domain Authority, Page Authority?
Wiadomo, że PageRank nie przekłada się na rzeczywistą wartość strony. Są witryny z niskim PR, które stanowią wartościowe źródło informacji, są także młode ciekawe strony, którym Google jeszcze nie przyznało PR …więc tę kwestię należy traktować elastycznie, jednakże nie wolno przechodzić obojętnie obok tego wskaźnika. Bez względu na jego obecne znaczenie, należy uwzględnić go w ocenie cząstkowej katalogu.
Drugą połowę oceny w tym podpunkcie stanowią wartości Domain Authority i Page Authority. Obydwa wskaźniki opisywałem już jakiś czas temu we wpisie pt. Jak sprawdzić poziom zaufania i autorytet domeny?.
Przyjmuję zasadę, iż czym wyższy PR katalogu, tym większa moc linków wychodzących, podobnie sprawa ma się z Domain Authority i/lub Page Authority. Jeśli strona ma wysokie wskaźniki DA i/lub PA i jednocześnie nie posiada PR, traktuję to jako inwestycję na przyszłość oznaczając katalog jako wartościowy.
Czy katalog jest moderowany, jakie jest sąsiedztwo w danej kategorii?
Kwestia także istotna. Katalogi moderowane są bardziej zadbane, ich właściciele nie przyjmują pierwszych lepszych wpisów, które są zlepkiem słów kluczowych, zawierają nieproporcjonalne do tekstu nasycenie linków oraz których opis pozbawiony jest sensu.
Jeśli to możliwe należy sprawdzać jakie wpisy znajdują się w najbliższym otoczeniu, czy mają one sens i nie są tworem automatów do spamowania katalogów. W przypadku stron moderowanych opisana sytuacja bardzo rzadko występuje, moderatorzy weryfikują wpisy więc należy domniemywać, że jakość wpisów w katalogu stoi na przyzwoitym poziomie.
Są to cztery główne zasady, które zawsze uwzględniam podczas sprawdzania przydatności katalogu, które z dniem dzisiejszym przedstawiłem je Wam całkowicie za darmo. Ciekaw jestem jakie Wy metody stosujecie?
W najbliższym czasie planuję wypuszczenie listy czterdziestu najbardziej wartościowych i darmowych katalogów opartych na skrypcie SEOKatalog. Nie przegap tego wydarzenia! Subskrybuj kanał RSS już teraz.