Chcesz zarabiać na swojej modowej pasji, ale boisz się ryzyka? Wątpliwości o podłożu finansowym to częsty zabójca świetnych, przedsiębiorczych pomysłów. Co roku wiele osób chce spróbować swoich sił w modowym biznesie. Wielu przeraża jednak wizja inwestycji na start i ewentualnych strat w razie niepowodzenia. Co jednak jeśli własny butik online można uruchomić niskim kosztem? Czy istnieją sposoby, by obniżyć próg wejścia do handlu odzieżą, obuwiem lub dodatkami? Wyjaśniamy, jak spróbować swoich sił w branży fashion, nie ponosząc przy tym wysokich kosztów. W tym poradniku znajdziesz cenne wskazówki, jak stworzyć butik internetowy – krok po kroku.
Na skróty:
- Własny butik – stacjonarny czy online?
- Rośnie opłacalność sklepów internetowych
- Odzieżowy e-commerce tanim kosztem
- Jak uruchomić butik online krok po kroku?
- Butik online – pomysły na tanią reklamę w Internecie
Własny butik – stacjonarny czy online?
Własny sklep odzieżowy może być tradycyjny lub internetowy. Mimo przytłaczającej obecności na rynku popularnych sieciówek lokalne butiki wciąż cieszą się popularnością. Klienci coraz bardziej zwracają uwagę na pochodzenie i jakość ubrań. Nierzadko cenią sobie produkty od rodzimych dostawców – lokalnych sklepów, szwalni oraz projektantów. Wykorzystują to drobni sprzedawcy. Stacjonarna działalność to jednak stosunkowo duży koszt na start. Musimy zapewnić sobie lokal i jego wyposażenie. Ważny jest też pełny asortyment – nie możemy pozwolić, by w dniu otwarcia butik wyglądał na pusty. Tymczasem jednak żaden, nawet najlepszy biznesplan nie da nam gwarancji, że towar zejdzie. Część tych problemów rozwiązuje sprzedaż online. Prowadząc butik internetowy, nie musimy martwić się o koszty lokalu usługowego. Na początku rozwoju e-commerce, biznes możemy prowadzić nawet z domu. Również asortyment może być mniejszy. Wszystko zależy od strategii biznesowej, którą przyjmiemy. Butik online daje nam dużo większą elastyczność w działaniu. Dlatego też po taką opcję chętnie sięgają początkujący przedsiębiorcy.
Rośnie opłacalność sklepów internetowych
A jak to jest z rozpoczynaniem biznesu w świetle ostatnich wydarzeń? Jak wiadomo, sytuacja związana z pandemią i lockdownem spowodowała wiele strat gospodarczych. Niemniej jednak są sektory, które dobrze odnalazły się w obliczu nowej rzeczywistości. Jednym z nich jest branża handlu internetowego. Jak można przeczytać w raporcie Gemius „E-commerce w Polsce 2020” dla e-Commerce Polska, w Polsce jest już ponad 28 mln internautów. W dodatku aż 73% z nich dokonało w przeszłości zakupów przez Internet[1]. To oznacza, że jako społeczeństwo bardzo chętnie kupujemy w sklepach i na platformach online. Wiele wskazuje na to, że ten trend się utrzyma. Zakupy online są po prostu praktyczne, a ich zakres wciąż się rozrasta. Kupujemy coraz to nowe rodzaje towarów, a i zasób sklepów oferujących wysyłkę jest coraz szerszy. To jednocześnie dobra, jak i zła wiadomość dla wszystkich dopiero planujących stawiać pierwsze kroki w tym biznesie. Wygląda na to, że wciąż opłaca się zakładać nowe e-sklepy. Jednocześnie nie jesteśmy jedynymi, którzy wpadają na tego rodzaju pomysł, więc konkurencja może być duża.
Butik online – korzyści
Sprzedaż online można prowadzić na wiele sposobów – zakładając własną witrynę sprzedażową, rejestrując się w serwisie marketplace lub dystrybuując swój asortyment różnymi kanałami jednocześnie. Wielość możliwości daje swobodę w działaniu i dopasowaniu do własnych potrzeb i sytuacji. W niektórych modelach biznesowych butik online możemy prowadzić praktycznie z każdego miejsca na świecie z dostępem do Internetu. Wystarczy, że dobrze zorganizujemy wszystkie elementy, zaczynając od dostawców, po obsługę klientów i sposób reklamy. Nie oznacza to, że butik online nie wymaga żadnej pracy. Konkurencja w e-handlu już dziś jest duża. Dlatego warto szukać nowych rozwiązań. Dzięki elastycznej formule, jaką jest sprzedaż przez Internet, odkrywanie i wdrażanie nowych narzędzi i modeli biznesowych jest łatwiej dostępne, niż w przypadku tradycyjnego biznesu stacjonarnego. Jednym z interesujących rozwiązań dedykowanych internetowym sprzedawcom butikowym jest Butik.pl – o tym jednak, w dalszej części artykułu.
Odzieżowy e-commerce tanim kosztem
Butik online możemy założyć i prowadzić na wiele sposobów. Istnieją mniej i bardziej kosztowne metody. Każda rządzi się swoimi prawami. Każda wymaga też pracy i dobrego planu. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom biznesowym możemy jednak znacznie obniżyć koszty w stosunku do tradycyjnego modelu biznesowego butiku. Oszczędności należy szukać przede wszystkim w opłatach stałych, takich jak koszt wynajmu lokalu użytkowego, magazynu, a także utrzymania strony internetowej. Z punktu widzenia obniżania kosztów dużo bardziej opłacalnym modelem prowadzenia sprzedaży jest popularny w ostatnim czasie dropshipping. Własną witrynę sprzedażową możemy natomiast założyć nawet za darmo. Użyteczne będą tu serwisy typu marketplace. O obu tych rozwiązaniach opowiemy szerzej w dalszej części tekstu.
Jak uruchomić butik online krok po kroku?
Decyzja o własny e-biznesie zapadła? Świetnie! Teraz najważniejsze. Ustal najważniejsze kwestie, posiłkując się poniższymi krokami.
1. Zdefiniuj swoją markę online
Sklep sklepowi nierówny. Największą siłą butików jest ich różnorodność. Często specjalizują się one w konkretnym typie odzieży lub stylu. Swoją ofertę kierują do klientów gustujących w danych fasonach lub o określonych potrzebach, np. butiki z torebkami, z sukienkami na wesele, z odzieżą w stylu boho lub z odzieżą plus size. Planując założenie własnego e-sklepu, warto więc skupić się na danym wyróżniku. Dzięki temu będziemy w stanie ściśle określić docelową grupę klientów i do niej dotrzeć. Lepiej rozplanujemy też promocję w czasie (przykładowo butik z sukienkami wizytowymi i na wesele najgorętszy okres będzie miał w miesiącach letnich, natomiast sklep z butami na każdy sezon promocje na dane kategorie obuwia będzie rozkładał cyklicznie). Kiedy określimy grupę docelową, warto wybrać nazwę. Powinna kojarzyć się z charakterem lub asortymentem butiku i być zrozumiała dla potencjalnych klientów. W przeciwnym wypadku może przyciągnąć niewłaściwych odbiorców, którzy nie będą zainteresowani naszą ofertą.
2. Biznesplan butiku
Teraz możesz stworzyć strategię dla swojego e-biznesu. To ważny krok, jeśli swój pomysł na butik traktujesz poważnie. Dzięki temu uporządkujesz sobie kwestie formalne i wytyczysz działania, jakie musisz podjąć, by osiągnąć konkretny cel. Zastanów się nad takimi kwestiami, jak:
- forma prowadzenia działalności i sposób jej rozliczania (np. działalność nierejestrowa, jednoosobowa działalność gospodarcza, czy spółka) i wszelkie formalności, jakie się z nią wiążą,
- dofinansowania, które ewentualnie możesz zdobyć,
- analiza rynku i konkurencji,
- analiza ryzyka (jakie problemy mogą się pojawić w trakcie i co może spowodować, że biznes nie przyniesie dochodów),
- analiza mocnych stron (czym marka się wyróżnia na rynku, jaką wartość oferuje, w jakim sektorze mamy największe pole do popisu),
- analiza wydatków (jakie koszty musisz ponieść na start i w trakcie prowadzenia działalności, jakie będą koszty stałe),
- prognoza przychodów (jaki zysk planujesz mieć z działalności, czy w ogóle przychód pokryje koszty),
- analiza zależności z kontrahentami i dostawcami (jakie kontakty musisz pozyskać i jakie umowy podpisać),
- pozyskiwanie klientów (w jaki sposób będziesz promować swoją markę i produkty, jaki budżet możesz na to przeznaczyć, w jakich kanałach społecznościowych będziesz się udzielać),
- plan działań marketingowych w czasie,
- synchronizacja dostaw i nowych kolekcji z popytem na dany produkt,
- kanały sprzedaży (gdzie i w jaki sposób będzie odbywać się sprzedaż, czy wiążą się z tym koszty, jakie są wymagania).
3. Skąd brać zaopatrzenie do butiku?
O ile nie jesteś twórcą ani producentem odzieży, musisz zastanowić się nad kluczową kwestią, jaką jest pozyskiwanie towaru. Zazwyczaj decydując się na butik, wiemy już, co mamy zamiar sprzedawać. Czasem jednak okazuje się, że w niektórych przypadkach możemy obniżyć koszty. Jednym z takich rozwiązań, jest wspomniany wcześniej dropshipping. Co to jest? Pod tym pojęciem kryje się model logistyczny, który umożliwia sprzedaż produktów online bez potrzeby ich magazynowania. Jak? Poprzez skrócenie łańcucha dostawy. W dropshippingu sklep internetowy zbiera zamówienia, natomiast dostawa odbywa się bezpośrednio z hurtowni do nabywcy – pomijając przy tym sprzedawcę detalicznego.
Dlaczego dropshipping może ograniczyć koszty? Ponieważ jest to rozwiązanie wpisujące się w potrzeby niewielkiego biznesu. Początkujący przedsiębiorca nie musi zaprzątać sobie głowy kosztami związanymi z utrzymaniem magazynu. Warto pamiętać, że w grę wchodzi nie tylko jego wynajem, ale też ochrona, a także koszty dostaw. W dropshippingu nie mamy tego problemu. Cały proces dostarczania zamówienia do klienta spada na hurtownię, w związku z czym sprzedawca nie wchodzi fizycznie w posiadanie produktów. To nie tylko wygodne, ale też bezpieczne – bo znika obawa, że towar się nie sprzeda i zostanie z nami na zawsze. Warto jednak zaznaczyć, że wielu dostawców dropshippingowych ustala wymagania dotyczące np. minimalnej liczby zamówień w miesiącu. Dobrze się z nimi zapoznać, zanim zdecydujemy się na współpracę.
W dropshippingu oszczędzamy czas i pieniądze, jednak w efekcie mamy mniejszą kontrolę nad realizacją zamówienia. Mimo to, w razie wystąpienia nieprzewidzianych sytuacji, to my jesteśmy odpowiedzialni za kontakt z klientem. Warto wziąć to pod uwagę, rozważając ten model biznesowy. Z drugiej strony to rozwiązanie ma szereg zalet z perspektywy początkującego butiku. Należy zauważyć, że dropshipping świetnie wpasowuje się w dynamikę branży fashion. Moda zmienia się szybko, a import towarów trwa. Dzięki skróceniu łańcucha dostaw, towar może szybciej trafić do klientów. My, jako sprzedawcy, możemy z kolei rozszerzyć ofertę butiku. Większy asortyment w wirtualnej witrynie znacząco wpływa na atrakcyjność sklepu.
4. Witryna sprzedażowa – tańsze alternatywy własnej strony
Marka określona, strategia przemyślana – teraz czas na wystawienie produktów. Ale gdzie? To kolejna rzecz, którą musimy ustalić. Pierwszym, co w takiej sytuacji przychodzi na myśl, jest zwykle własny e-sklep, czyli witryna sprzedażowa. Własne miejsce w sieci, własna marka i własne zasady – brzmi świetnie. Musimy jednak pamiętać, że również własne koszty i praca. I czasem – w dużych ilościach. Jeśli chcemy sprzedawać we własnym sklepie internetowym, musimy mieć budżet na start. Przede wszystkim trzeba postawić stronę. O ile nie potrafimy sami – musimy to komuś zlecić. Ceny mogą być bardzo różne w zależności od wymagań i platformy e-commerce. Możemy spotkać się z kwotami od jednego tysiąca do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Nie jest to jednak koniec. Utrzymanie witryny ma swoje koszty stałe. Cyklicznie płaci się też za domenę, hosting i certyfikat SSL. Do tego, o ile chcemy być widoczni dla klientów, dochodzi kwestia pozycjonowania w przeglądarce.
Czy można sprzedawać bez własnej strony? Można. Jest wiele sposobów. Najpopularniejszym jest sprzedaż w marketplace, czyli w ramach platformy skupiającej wielu sprzedawców. Zaletą takiego rozwiązania jest niski próg wejścia. Konto w takich serwisach często możemy założyć już za darmo. Najczęściej obowiązuje system prowizyjny, czyli opłata w momencie sprzedaży. Masz przestój w sprzedaży? Nie płacisz. To dobra wiadomość dla niestabilnych, początkujących biznesów. W ramach platform marketplace możemy też zwykle skorzystać też z usług płatnych – np. wdrożenia integracji, wyróżnienia na stronie, pakietów promocyjnych. Zwykle jednak podstawowe funkcje mamy za darmo. Dzięki temu możemy stworzyć własną stronę sprzedażową pod sztandarem zaufanej i znanej wśród klientów marki. Nie musimy martwić się o bezpieczeństwo płatności, czy problemy techniczne z działaniem strony. Możemy skupić się na tym, co dla nas ważne, czyli promocją własnej marki odzieżowej i budowaniem społeczności klientów.
Gdzie sprzedawać? Platformy marketplace dostępne w Polsce
Jeśli chodzi o wybór platformy sprzedażowej – tu również mamy wiele opcji. Możemy skupić się na jednej lub sprzedawać w ramach kilku kanałów jednocześnie. Musimy jednak pamiętać, że druga opcja wymaga znacznie więcej pracy. Samo wdrożenie produktów nie wystarczy – trzeba je jeszcze dobrze opisać, aktualizować, a także promować – np. w mediach społecznościowych. Jeśli zdecydujemy się na jeden kanał sprzedaży, warto wybrać taki, który najlepiej pasuje do naszej branży. W Polsce drobni przedsiębiorcy często decydują się na Allegro lub Marketplace Facebooka. Są to serwisy ogólnotematyczne, skupiające sprzedawców z różnych dziedzin. Możemy również sprzedawać w ramach witryn tematycznych. Przykładem takiego serwisu jest platforma Etsy.com, która skupia artystów, twórców rękodzieła czy ozdób do domu i projektantów mody. Serwisem dedykowanym modzie butikowej – małym i mikro przedsiębiorcom z branży fashion, sprzedawcom, producentom i dystrybutorom odzieży jest Butik.pl. Platforma ta umożliwia założenie własnej strony sprzedażowej, wspiera niewielkie marki oraz ułatwia nawiązywanie współprac z influencerami.
Butik online – pomysły na tanią reklamę w Internecie
Masz już asortyment, strategię, witrynę i markę – teraz czas na promocję. Marketing internetowy wbrew pozorom nie należy do łatwych i jednorazowych działań. Z niewielkim budżetem wymaga wiele pracy i budowania rozpoznawalności wszelkimi dostępnymi sposobami. Jak to robić tanim kosztem? Opcji jest wiele. Możesz np.:
- zaangażować influencerów – w ramach współpracy barterowej (promocja w zamian za ubrania) lub programów afiliacyjnych (umożliwiają to niektóre platformy marketplace),
- wykorzystać banki zdjęć i portale z inspiracjami – jeśli tworzysz własne zdjęcia, możesz lokować na nich nazwę swojej marki lub produkty i puszczać w świat. Warte uwagi są pod tym względem darmowe stocki oraz portale z inspiracjami, takie jak Pinterest czy Zszywka.pl,
- stawiać na platformy marketplace, które promują sprzedawców – czyli szukać takich rozwiązań, w ramach których marka „nie zginie”,
- budować system lojalnościowy – np. poprzez dołączanie do zamówienia kodów rabatowych na kolejne zakupy,
- budować społeczność w ramach mediów społecznościowych – nawiązywać kontakt z potencjalnymi klientami, opowiadać im o własnej marce i odpowiadać na wszelkie ich pytania.
[1] Raport „E-commerce w Polsce 2020. Gemius dla e-Commerce Polska”