search

Semantyczne słowa kluczowe – czym jest LSI i jak może pomóc w pozycjonowaniu stron

Osoby zajmujące się pozycjonowaniem stron internetowych stale poszukują nowych metod na zdobycie wyższych pozycji. Jednym z zagadnień o którym koniecznie należy wiedzieć są semantyczne słowa kluczowe – LSI keywords. Wyszukiwarka Google udoskonala własny algorytm wyszukiwania, aby prezentować użytkownikom jak najlepsze i dopasowane do zapytania wyniki. Dzięki wyrażeniom semantycznym roboty wyszukiwarek będą mogły łatwiej sklasyfikować content znajdujący się w obrębie Twojej witryny i pozycjonować ją na lepsze pozycje. Czym są semantyczne słowa kluczowe i jak je znaleźć? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.

Z tego artykułu dowiesz się:

LSI keywords – teoria

LSI – Ukryte indeksowanie semantyczne (ang. latent semantic indexing) to matematyczny algorytm szukający powiązań między danym słowem kluczowym a frazami, które występują obok niego (opisowymi). LSI pozwala na rozpoznanie słów i wyrażeń, które występują w danym zbiorze terminów.

Czym są semantyczne słowa kluczowe

Semantyczne słowa kluczowe to wszystkie wyrazy powiązane do frazy/słowa kluczowego oraz wyrażenia poboczne, których Google używa do lepszego (głębokiego) zrozumienia treści na stronach internetowych.
Brzmi nieco skomplikowanie? Tak naprawdę semantyczne słowa kluczowe wykorzystywaliśmy już w szkole, kiedy musieliśmy przygotować wypracowanie, aby nie zawierało powtórzeń tych samych zwrotów, a wyjaśniało temat w inny sposób. Wyrażenia semantyczne pomagają robotom wyszukiwarek lepiej zinterpretować treść i „osadzić” ją w konkretnej tematyce. Słowa semantyczne pozwolą nam dokładnie określić w jakiej tematyce się poruszamy.

Czym nie są słowa semantyczne – obalamy mit

Słowa semantyczne to nie synonimy! W sieci krąży wiele informacji na temat tego, że słowa semantyczne są synonimami – to mit. Słowa semantyczne to wyrażenia, które są blisko powiązane ze słowem głównym. Poniżej znajdziecie kilka przykładów słów semantycznych, co lepiej przybliży ich specyfikację.

backlinko o lsi
Backlinko o LSI

Źródło: https://backlinko.com/hub/seo/lsi

Oczywiście nie znaczy to, że mamy nie używać synonimów w naszych tekstach. Wręcz przeciwnie. Synonimy pozwalają nam urozmaicić tekst i napisać go bardziej przystępnym językiem, bez ciągłych powtórzeń tych samych zwrotów.

Semantyczne słowa kluczowe – kilka przykładów

Aby lepiej zrozumieć pojęcie semantycznych słów kluczowych posłużę się przykładami. Załóżmy, że jesteśmy odpowiedzialni za pozycjonowanie salonu, który sprzedaje samochody marki Volkswagen Golf. Dla wyrażenia Golf możemy znaleźć co najmniej trzy znaczenia:

  • Golf – sport uprawiany na otwartych trawiastych terenach, polegający na kierowaniu małej piłki golfowej do otworów w ziemi
  • Golf – model samochodu osobowego, produkowany przez Volkswagena
  • Golf – ubranie

Możemy zauważyć, że jedno słowo może mieć tak naprawdę kilka znaczeń – takie słowa nazywane są homonimami. Aby podpowiedzieć robotom wyszukiwarek w jakim kontekście piszemy słowo Golf należy użyć w tekście słów semantycznych – wyrazów pokrewnych, wyrażeń, które muszą zostać wymienione, jeśli piszemy konkretnie o danej tematyce. Przykłady wyrażeń semantycznych dla słowa Golf:

Fraza głównaSemantyczne słowa
Golf – sportgra, pole, dołki, zawody, greenkeeper, nawierzchnia, trawa, górki
Golf – model
samochodu
samochód, volkswagen, marka, silnik, spalanie, moc silnika, kilometry,
szybkość
Golf – ubranieubranie, kolekcja, moda, styl, odzież, ubiór

Widzimy więc, że jeśli chcemy, aby nasza strona znalazła się wysoko w rankingu na słowo takie jak Volkswagen Golf w tekstach na naszej stronie powinniśmy używać słów takich jak samochód, auto, silnik czy spalanie. Dobrą praktyką w tym przypadku jest również tworzenie tekstów poradnikowych związanych z konkretnym modelem czy też marką. Na przykład:

  • Kiedy należy wymienić rozrząd w Vw Golf V
  • Jaki olej vw golf 1.9 tdi
  • Jaki akumulator vw golf iv 1.6
  • Ile kosztuje volkswagen golf
  • Ile pali vw golf 4 1.6 benzyna

Inspiracji tematów możemy szukać wykorzystując Semstorm lub Senuto w modułach do słów kluczowych lub na forach, które są doskonałym źródłem informacji o potrzebach użytkowników. Kilka innych przykładów opisałem we wpisie dotyczącym tworzenia treści na bloga, który możecie przeczytać klikając w link -> https://rankit.pl/jak-tworzyc-tresci-na-bloga-przyjazne-seo/.

Przykład drugi – Róża

  • Róża – kwiat
  • Róża – imię
  • Róża – choroba

Przykłady słów semantycznych:

Słowa kluczoweSemantyczne słowa
Róża – kwiatkwiat, pąki, sadzenie, kwiaty, zapach, kolce, płatki, łodyga
Róża – imięimię, kobieta, żeńskie, znaczenie, imieniny
Róża – chorobachoroba, skóra, tkanka, stan zapalny, zakaźna, przyczyny, objawy, leczenie

Jeśli więc prowadzimy stronę dotyczącą chorób skór i piszemy akurat o chorobie zwanej różą to powinniśmy w swoich artykułach używać słów pobocznych takich jak skóra, choroba, tkanka itp.

Przykład trzeci – Babka

  • Babka – babcia, członek rodziny
  • Babka – ciasto
  • Babka – budowla z piasku

Przykłady słów semantycznych:

Słowa kluczoweSemantyczne słowa
Babka – babciarodzina, miłość, opieka, emerytura, starość, wiek
Babka – ciastoprzepis, smak, pieczenie, ciasto
Babka – z piaskupiasek, plaża, wakacje, czas wolny, relax, odpoczynek, morze

Użycie w tekstach opisowych na stronach internetowych LSI keywords pozwala wyszukiwarce Google lepiej zrozumieć treść i ją sklasyfikować. Google niewątpliwie dąży do jak najlepszego zrozumienia contentu, a semantyka (badanie znaczenia w języku) jest głównym źródłem informacji dla robotów w tym zakresie. W sieci na chwilę obecną nie ma danych jak duże powinno być zagęszczenie słów semantyczny w tekstach, natomiast warto prześledzić działania konkurencji i stron, które znajdują się pierwszej, a nawet drugiej dziesiątce wyników na słowa kluczowe, które nas interesują. Można to zrobić ręcznie, co jest metodą czasochłonną, a przy dużej ilości fraz wręcz zadaniem niewykonalnym. Na rynku istnieją jednak platformy, które przyspieszą nam to zadanie – opowiem o nich w dalszej części artykułu.

LSI a koliber

W przeszłości pozycjonowanie stron polegało na umieszczeniu treści o mocnym zagęszczeniu słów kluczowych w dokładnym dopasowaniu (exact match). To przynosiło bardzo dobre rezultaty, ale sytuacja ta powodowała, że na pierwszych pozycjach pojawiały się strony, na których znajdowała się treść bardzo niskiej jakości i nie odpowiadająca na pytania użytkowników. Google postanowiło wykonać krok w kierunku polepszenia jakości wyników wyszukiwania i wprowadziło następujące działania:

  • Strony, na których znajdowała się niskiej jakości treść z mocnym zagęszczeniem słów kluczowych zostały ukarane przez Google Search Quality Team.
  • Google stworzył algorytm nazwany Koliber, który lepiej rozumie intencje użytkowników

Wprowadzenie algorytmu Koliber było przełomem w działaniu Google. Od tamtego czasu wyszukiwarka lepiej rozumie intencje użytkowników i wyświetla wyniki powiązane do szukanego wyrażenia. Aktualizacja koliber związana jest również z powstaniem pojęcia pozycjonowania semantycznego.

Dzięki pozycjonowaniu semantycznemu możemy szybciej dotrzeć do interesujących nas treści. A niektóre wyniki przedstawiane są nawet na poziomie samej wyszukiwarki w tak zwanych Knowledge Graph (Graf Wiedzy) nad wynikami organicznymi.

Knowledge Graph często nazywany jest wynikiem 0.

Graf wiedzy Google
Graf wiedzy Google

Jak szukać semantycznych słów kluczowych

Poszukiwanie semantycznych wyrażeń jest bardzo podobne do poszukiwania tradycyjnych słów kluczowych z tą różnicą, że musimy patrzeć na słowa w szerszej perspektywie. Wyrażenia typu long tail w pewnym sensie mogą być dla nas podpowiedzią jakich słów używać. Warto jednak skorzystać z kilku dostępnych na rynku narzędzi.

Planer słów kluczowych

Pierwszym narzędziem jakie przychodzi nam z pomocą w wyszukiwaniu powiązanych słów semantycznych jest planer słów kluczowych od Google. Aby korzystać z planera musimy posiadać aktywną kampanię w Google Ads. Narzędzie pokaże nam propozycję słów kluczowych wraz ze średnią miesięczną ilością wyszukiwań. Analizując dane, możemy wybrać semantyczne słowa powiązane z naszą frazą.

Planer słów kluczowych Google
Planer słów kluczowych Google

Google Search Console

Jeśli nasza witryna jest połączona z Search Console odpowiednia analiza słów kluczowych na jakie wyświetla się nasza strona, może powiedzieć nam o dodatkowych słowach, których wyszukują użytkownicy i które są semantycznie powiązane. Na ich podstawie możemy zaktualizować treść w obrębie naszej witryny lub stworzyć nowe wpisy.

Uwaga! Warto pamiętać, że Google Search Console jest również najlepszym źródłem wiedzy o tym jak naszą witrynę postrzega wyszukiwarka. Jeśli więc Twoja strona jeszcze nie jest zintegrowana z tym narzędziem – nie trać czasu i dodaj ją już dziś!

Podpowiedzi Google, „Wyszukiwania podobne do:”, pogrubione słowa

W poszukiwaniu słów semantycznych warto również skorzystać z pomocy samej wyszukiwarki Google. Wpisując słowo kluczowe w oknie wyszukiwarki możemy zobaczyć sugestie na podstawie wcześniej wyszukiwanych haseł przez użytkowników. To cenna wskazówka o tym co powinno się zawierać w tworzonych treściach.

Podpowiedzi Google
Podpowiedzi Google

Przejdź teraz na sam dół wyników wyszukiwania, znajdziesz tam sekcję „Wyszukiwania podobne do:” i listę słów/zapytań, które wyszukiwarka powiązała z zadanym przez Ciebie zapytaniem.

Wyszukiwania podobne do Google
Wyszukiwania podobne do Google

Często te podpowiedzi mogą być również dobrą sugestią na tematy do wpisów poradnikowych na bloga.

Semantyczne słowa kluczowe to również wyrażenia, które wyszukiwarka pogrubi w wynikach wyszukiwania, a które nie są identyczne jak wprowadzone przez nas zapytanie.

Semstorm

Platforma Semstorm służy głównie do analizowania widoczności stron, ale pozwala również sprawdzić na jakie słowa pozycjonuje się konkurencja i jaki z tego tytuły generuje ruch. Semstorm ponadto posiada wbudowany moduł do sugestii słów kluczowych, który można wykorzystać do analizy semantycznych wyrażeń. Obecnie narzędzie do sugestii słów kluczowych jest w pełni darmowe i można z niego korzystać po zarejestrowaniu się na stronie. Wygenerowane sugestie przekazane są użytkownikowi w bardzo przyjemnej formie graficznej, co znaczenie ułatwia analizę danych.

Podpowiedzi tematow Semstorm
Podpowiedzi tematow Semstorm

Analiza wykonana dla słowa kluczowego: panele słoneczne.

Answer The Public

Answer the Public działa bardzo podobnie do modułu słów kluczowych w Semstorm. Można go jednak wykorzystać na rynku międzynarodowym, jeśli pozycjonujemy strony na przykład w Stanach Zjednoczonych czy Wielkiej Brytanii. Dane, które uzyskamy przekazane nam są również w postaci przyjemnego grafu. Sugestie z Answer The Public możemy wykorzystać również jako świetny materiał na tematy na bloga.

Narzędzia do wyszukiwania słów LSI

W poszukiwania słów semantycznych powstały również dedykowane narzędzia. Niestety większość z nich nie nadaje się do działań na rynku polskim, ponieważ posiadają wyłącznie angielską bazę słów. Warto jednak o nich wspomnieć, ponieważ, niektórzy z was prowadzą działania na tamtejszych rynkach. Narzędzia LSI to:

  • LSIGraph
  • LSI Keywords

Korzystanie z wyżej wymienionych narzędzi jest bardzo proste, wystarczy wprowadzić w oknie programu interesujące nas wyrażenie, a po chwili otrzymamy gotową listę semantycznych słów kluczowych.

Google Correlate

Mało popularne narzędzie od Google, które nie jest rozwijane od 2011 roku. Z moich testów wynika, że raczej mało przydatne na rynku polskim, ponieważ wyniki pozostawiały sporo do życzenia. Narzędzie bada słowa korelujące do wprowadzonej frazy. Być może osoby prowadzące działania na rynkach zagranicznych znajdą zastosowanie tego narzędzia.

Google Correlate
Google Correlate

Jak pisać teksty z wykorzystaniem wyrażeń semantycznych

Jeśli chcesz napisać tekst z użyciem słów semantycznych zacznij przede wszystkim od ich znalezienia. Możesz to zrobić na przykład za pomocą prostej tabelki w Excelu i ręcznej analizy lub wykorzystać do tego dedykowane narzędzia. Ostatnio dużą popularnością na rynku polskim cieszy się SurferSEO, który posiada moduł do tworzenia treści. Dzięki wykorzystaniu data driven narzędzie analizuje konkurencje i na jej podstawie sugeruje listę słów, które powinniśmy użyć w naszym artykule, wraz z ich ilością i zagęszczeniem.

Pamiętaj, że teksty tworzone na potrzeby pozycjonowania stron nie muszą już być skrajnie nasycone słowami kluczowymi. Należy patrzeć na nie w szerszej perspektywie, zrozumieć potrzeby i oczekiwania użytkowników.

Gdzie stosować semantyczne słowa?

Semantyczne słowa kluczowe powinniśmy stosować przede wszystkim w treści czy to artykułów czy to tekstów opisowych do kategorii lub produktów. Innymi miejscami, gdzie powinniśmy stosować LSI keywords to:

  • Tytuł strony lub wpisu
  • Opis meta description
  • Adres URL
  • Śródtytuły
  • Opisy ALT plików graficznych

Należy jednak pamiętać, że wszystkie czynności powinny być wykonane z odpowiednim wyczuciem i wyglądać naturalnie. Warto poświęcić 5 minut pracy na optymalizacje i mądre umiejscowienie słów, aby cieszyć się wyższymi pozycjami.

Podsumowanie – semantyczne słowa kluczowe

Semantyczne słowa kluczowe mają obecnie spore znaczenie w pozycjonowaniu stron internetowych a z biegiem czasu i doskonaleniem algorytmu będą coraz istotniejsze. Bez różnicy czy zajmujesz się SEO hobbystycznie czy zawodowo powinieneś znać znaczenie słów semantycznych i brać je pod uwagę w swoich działaniach. Wyszukiwarka Google dąży do jak najlepszej jakości wyników wyszukiwania i ciągle doskonali swój algorytm. Semantyczne słowa kluczowe już dziś są jego ważnym elementem.

O autorze

Kordian Minkina

W branży pozycjonowania stron od 2012 roku. Jestem właścicielem firmy Rankit.pl i pomagam klientom zwiększać widoczność ich stron w wynikach organicznych Google. Praca to moja pasja, której poświęcam każdą wolną chwilę. Prywatnie fan dobrej kuchni i piłki nożnej.

3 komentarze

Kliknij tutaj aby skomentować

    • Robert, na słowa tego Pana trzeba zawsze brać poprawkę 😉 Od pewnego czasu sam staram się optymalizować i poprawiać teksty na stronach moich klientów stosując słowa semantyczne i widzę realne przełożenie na poprawę widoczności.

  • Dzięki spróbuję wykorzystać na swojej stronie internetowej.
    Podobno najlepiej sprawdza się przy optymalizacji pod wyszukiwanie głosowe. Ktoś sprawdzał?