creating effective content

Copywriting – czyli jak pisać dobre i skuteczne treści

Merytoryczne treści są obecnie podstawą, by zaistnieć w Internecie i przyciągnąć klientów. Niektórzy przedsiębiorcy zatrudniają profesjonalnych copywriterów, inni – piszą teksty samodzielnie. Nie jest to proste zadanie – trzeba stworzyć tekst interesujący dla użytkownika, a zarazem zgodny z wytycznymi wyszukiwarek. Przedstawiamy praktyczny poradnik o tym, jak pisać dobre i skuteczne treści.

Co to jest copywriting?

Zgodnie z definicją Wikipedii, copywriting to artystyczny etap w tworzeniu reklamy, który polega na pisaniu unikalnych tekstów do publikacji. Mówiąc inaczej, jest to proces formułowania skutecznych, perswazyjnych i ciekawych tekstów, które mają konkretny cel marketingowy – może to być sprzedaż, kreowanie wizerunku eksperta w branży, czy poprawa widoczności witryny w wyszukiwarce.

Teksty napisane przez copywriterów spotykamy niemalże na każdym kroku – na stronach internetowych, w reklamach telewizyjnych, radiowych i prasowych, a także w innych materiałach promocyjnych (ulotkach, broszurach, katalogach). Zakres działań jest naprawdę ogromny. Nic więc dziwnego, że na rynku jest coraz więcej ofert zarówno copywriterów freelancerów, jak i dużych agencji copywriterskich.

Kim jest copywriter i jakie cechy powinien posiadać?

Copywriter to osoba, która tworzy marketingowe treści dla firm, wspierające wizerunek i zwiększające sprzedaż. Mimo, że w teorii copywriterem może zostać każdy (w tym zawodzie nie potrzebujemy wykształcenia formalnego) to rynek usługowy skutecznie weryfikuje tych „dobrych” od „złych” autorów tekstów reklamowych. Jakie cechy powinien posiadać profesjonalny copywriter, by pisać dobre i skuteczne treści?

  • doskonała znajomość języka – powiedzmy sobie szczerze: nikt nie zatrudni copywritera, który strzela błędami niczym Ronaldo golami. Teksty muszą być pozbawione błędów ortograficznych, językowych i interpunkcyjnych;
  • terminowość – realizowanie zleceń na czas to jedna z ważniejszych cech dobrego copywritera. Przekroczenie określonego deadline’u to oznaka nieprofesjonalności i braku organizacji;
  • wiedza z zakresu marketingu i SEO – teksty muszą mieć odpowiednią strukturę, która ułatwia użytkownikom czytanie, a robotom poruszanie się po stronie;
  • kreatywność – nieszablonowe myślenie pomaga w budowaniu innowacyjnych rozwiązań;
  • znajomość potrzeb konsumentów i ich zachowań – dostosowanie języka i stylu wypowiedzi do konkretnych odbiorców znacząco wpływa na ich zaangażowanie;
  • umiejętność szybkiego wyszukiwania informacji – specjalistyczne artykuły wymagają porządnego research’u, by wyczerpująco, i co najważniejsze – rzetelnie opisać dany temat;
  • lekkie pióro – nie każdy copywriter musi się z tym urodzić. Możemy tę umiejętność w sobie rozwijać – po prostu pisząc. Każdy kolejny artykuł będzie nam przychodził z coraz większą łatwością;
  • oryginalność, pomysłowość – teksty napisane w niebanalny sposób przyjemniej się czyta i zapadają w pamięć na dłużej.

Jak pisać dobre i skuteczne treści?

Pisanie tekstów tylko z pozoru wydaje się proste. W rzeczywistości jest to nie lada wyzwanie – szczególnie dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z copywritingiem. Jeśli nie czujesz się na siłach, by samodzielnie tworzyć teksty, zapraszamy na naszą stronę internetową: https://contentwriter.pl/copywriting/.

Teksty na potrzeby Internetu muszą być unikalne, merytoryczne, skuteczne i zgodne z zasadami SEO. I tu przechodzimy do sedna tego artykułu – jak pisać dobre i skuteczne treści, które nie tylko zadowolą czytelnika, ale także wywindują pozycję witryny w wynikach wyszukiwania?

1. Stwórz chwytliwy tytuł

Odpowiednio dobrany tytuł to kluczowy element każdego tekstu. To od niego zależy, ile osób zobaczy i kliknie w nasz artykuł. Jeśli nie będzie chwytliwy i ciekawy, użytkownicy po prostu go pominą, a przecież nie o to nam chodzi. Warto poświęcić trochę czasu, by przygotować go jak najlepiej.

Tytuł powinien zachęcić użytkownika do przeczytania tekstu. Tylko jak to zrobić? Najlepiej pokazać czytelnikowi, że przeczytanie naszego artykułu przyniesie mu konkretną korzyść – czyli odpowiedź na nurtujące go pytanie. Dobrą praktyką w tworzeniu chwytliwego tytułu jest zastosowanie wyliczanek i różnego rodzaju list. Wskazują one na poradnikowy charakter naszego artykułu.

Przykłady tytułów obiecujących korzyść:

  • 10 sposobów na piękną i promienną cerę
  • 5 porad, jak napisać skuteczny artykuł na bloga
  • Najlepsze domowe sposoby na przeziębienie i grypę
  • Jak pisać skuteczne teksty na stronę internetową?

Czy chociażby tytuł tego artykułu:

  • Copywriting – czyli jak pisać dobre i skuteczne treści?

Meta title musi jasno wskazywać na zawartość tekstu – stanowić jego krótkie i treściwe odzwierciedlenie. Jeśli treść artykułu nie pokrywa się z tytułem, użytkownik bardzo szybko opuści naszą stronę.

Tytuł powinien zawierać orientacyjnie nie więcej niż 50-71 znaków. Rozbieżność spowodowana jest tym, że Google bierze pod uwagę szerokość tekstu w pikselach, a nie ilość znaków.

Przykład: wielka litera „W” jest zdecydowanie większa niż mała literka „i”.

Uważa się, że zbyt długi tytuł nie ma negatywnego wpływu na pozycjonowanie, ale „ucięty” tekst, który nie wyświetla się w całości w wynikach wyszukiwania, może skutecznie zniechęcić czytelnika do kliknięcia w nasz artykuł. Możemy przez to stracić potencjalnego klienta, więc w miarę możliwości unikajmy tego błędu.

2. Odpowiednio dobierz słowa kluczowe

Słowami kluczowymi nazywamy hasła, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, by znaleźć informacje, produkty bądź usługi. Frazy powinny znajdować się w nagłówkach, leadzie i sporadycznie w treści – zarówno w formie nieodmienionej, jak i odmienionej, a także z wykorzystaniem synonimów. Możemy wyróżnić kilka podtypów keywordsów:

  • generyczne (ogólne) – słowa kluczowe składające się z 1-2 wyrazów. Wyszukują je użytkownicy, którzy chcą dokonać zakupu, ale nie wiedzą gdzie, więc szukają dla siebie najlepszej opcji. Przykłady:
    • buty sportowe
    • zegarki
    • kurtki damskie
  • brandowe (marka, nazwa firmy) – są to wyrażenia, które zawierają w sobie nazwę danej firmy. Charakteryzują się tym, że generują bardzo wartościowy ruch – użytkownik, który wpisuje w okno wyszukiwarki nazwę konkretnej firmy, jest wstępnie zdecydowany na zakup produktu właśnie tej marki. Przykłady:
    • Apple
    • Garmin
    • Samsung
  • long tail (długi ogon) – frazy z długim ogonem są podobne do fraz generycznych, z tą różnicą, że są najczęściej kilkuwyrazowe (więcej niż 2) i zdecydowanie bardziej konkretne. Przykłady:
    • buty damskie sportowe białe
    • Macbook Air 13
    • stolik kawowy czarny

Jak dobierać frazy kluczowe w tekstach?

Najłatwiejszym sposobem jest wyszukiwanie manualne, czyli po prostu wpisanie hasła w wyszukiwarkę. Google daje nam wiele sugestii, które możemy zastosować w naszych artykułach.

Drugą opcją jest skorzystanie ze specjalnych programów do wyszukiwania fraz. Do tych narzędzi zaliczamy: KWFinder, KeySearch czy Ahrefs. Pomogą nam one nie tylko w znalezieniu słów kluczowych, ale również określą liczbę wyszukiwani w miesiącu, pokrewne frazy, a także konkurencyjność. Niestety są płatne, dlatego nie każdy może sobie na to pozwolić.

Darmową opcją jest Google Keyword Planner – bardzo intuicyjne i proste w obsłudze narzędzie – jednak przystosowane głównie do osób zajmujących się reklamą w Internecie, dlatego liczba danych przydatnych dla copywritera jest tutaj ograniczona.

3. Przeprowadź research i korzystaj z rzetelnych źródeł

Zanim zasiądziemy do pisania, musimy dokładnie poznać opisywany temat. Artykuły specjalistyczne są najbardziej wymagającą formą tekstu, jeśli chodzi o research. Potrzebujemy wtedy wielu rzetelnych informacji, by poprawnie opisać temat, dlatego musimy korzystać ze sprawdzonych źródeł. Przykładowo, jeśli piszesz artykuł z branży medycznej, możesz skorzystać z anglojęzycznych baz danych, jakimi są PubMed, SciHub, Healthline lub innych publikacji naukowych.

Artykuły nie mogą być napisane na podstawie kilku pierwszych linków, które znajdziemy w wyszukiwarce. Research to bardzo ważna kwestia w pisaniu tekstów, a niestety często pomijana.

4. Zastosuj odpowiedni podział tekstu

Teksty na potrzeby Internetu, które nie są zoptymalizowane pod kątem SEO, praktycznie nie mają racji bytu. Artykuły na strony internetowe i na blogi, opisy produktów czy kategorii – wszystkie te treści muszą być zgodne z zasadami pozycjonowania.

Jak dobrze formatować tekst?

Zadbaj o nagłówki
, pamiętając o ich hierarchii. Tytuł artykułu powinien być oznaczony nagłówkiem H1 i być wykorzystany tylko raz. W tekście możesz używać śródtytułów H2-H6, by podzielić tekst na tematyczne segmenty. O nagłówkach napisaliśmy osobny artykuł, więc jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, zajrzyj na naszą stronę.

Stwórz ciekawy lead, czyli inaczej wstęp. Musi być unikalny i na tyle ciekawy, by użytkownik zechciał przeczytać dalszą część artykułu. Badania pokazują, że tylko 16% użytkowników czyta treści internetowe w całości, a zdecydowana większość tylko „skanuje” tekst w poszukiwaniu interesujących informacji.

Podziel tekst na mniejsze akapity. Nie ma nic gorszego na stronie internetowej niż „ściana” tekstu. Po 3-5 zdaniach możemy bez obaw kliknąć enter i przejść do nowego wersu. Podział tekstu na mniejsze części poprawi wygląd strony, a także ułatwi poruszanie się po niej.  

Wyróżniaj najważniejsze informacje. Stosuj pogrubienia, podkreślenia, przekreślenia i kursywy, by zaznaczyć istotne kwestie.

5. Zadbaj o poprawną pisownię

Język polski jaki jest – każdy wie. Czasem może przysporzyć nam niemałych problemów z odgadnięciem, czy w danym miejscu powinniśmy postawić przecinek, czy też nie. Błędy językowe to również często spotykany problem – jesteśmy na nie narażeni formułując każde zdanie. Na szczęście, większość z nas pożegnała błędy ortograficzne już w podstawówce, jednak nadal czasem zdarzają się takie „kwiatki”.

Prostym sposobem do opanowania zasad poprawnej pisowni jest czytanie książek. Wzbogacamy sobie tym słownictwo i poszerzamy wiedzę. Jest to jednak działanie długofalowe i musimy uzbroić się w cierpliwość. Szybkim sposobem na sprawdzenie pisowni jest skorzystanie z narzędzi do korekty online np. LanguageTool czy Ortograf.

6. Pisz prostym językiem

Nie używaj zbyt skomplikowanych struktur zdań i terminologii, która może być niezrozumiała dla czytelników. Zamiast tego upraszczaj, ile się da, tak, by każdy użytkownik wiedział, o czym mówisz. Jeśli musisz użyć skomplikowanego zwrotu, zamieść również wyjaśnienie np. w nawiasie. Pamiętaj również o konstruowaniu krótkich i treściwych zdań. Formułowanie zdań wielokrotnie złożonych na kilka linijek nigdy nie jest dobrym pomysłem.

7. Pamiętaj o zdjęciach

Tworzenie skutecznych artykułów to nie tylko pisanie tekstu. Ważne jest jego wzbogacenie – zamieszczenie zdjęć, obrazków, filmów czy infografik to zawsze dobre posunięcie. Dzięki temu nasz tekst jest ciekawszy i o wiele bardziej „wciągający”. W Internecie funkcjonuje wiele portali, z których możemy bezpłatnie pobrać zdjęcia i wykorzystać je w swoich artykułach. Jednym z nich jest Pixabay. Wystarczy wpisać w okienko interesującą nas tematykę i po chwili dostajemy porcję ciekawych grafik i zdjęć. Do wyboru, do koloru!

Pamiętaj o uzupełnieniu opisów alternatywnych do zdjęć, z wykorzystaniem słów kluczowych. Opis powinien być unikalny i w kilku słowach odzwierciedlać to, co znajduje się na zdjęciu. Dzięki temu Twoje obrazy wyświetlą się również w Grafice Google.

8. Linkuj wewnętrznie

Pisanie dobrych i skutecznych treści jest ściśle związane z linkowaniem. Dzięki wewnętrznym odnośnikom skierujesz użytkowników do innych podstron swojej witryny, do konkretnych produktów lub innych artykułów. Ten zabieg ułatwia także robotom Google’a poruszanie się po stronie internetowej.

9. Nie kopiuj treści

Strona internetowa, na której znajduje się skradziony content, spada w wynikach wyszukiwania. Algorytm Panda nie wybacza kopiowania treści i karze obniżeniem pozycji lub – w skrajnych przypadkach – całkowitym banem. Oczywiście, możesz sprawdzić o czym pisze konkurencja, ale nie możesz kopiować treści z innych serwisów.

10. Sprawdź tekst przed opublikowaniem

Po napisaniu treści przeczytaj ją na nowo. Najlepiej następnego dnia, ze świeżym podejściem. Możesz także poprosić kogoś innego o przeczytanie tekstu – być może zauważy błędy, które Tobie umknęły.

Podsumowanie

Pisanie dobrych i skutecznych treści na strony internetowe nie jest prostym zadaniem. Musimy brać pod uwagę nie tylko potrzeby użytkowników, ale również dostosować tekst do wymagań wyszukiwarek. W tym artykule staraliśmy się zawrzeć wszystkie niezbędne informacje i mamy nadzieję, że w małym stopniu pomożemy Ci w tworzeniu samodzielnych treści.

5 komentarzy

Kliknij tutaj aby skomentować

  • Fajny artykuł copywriting’u . Ogólnie jeden z lepszych, jakie czytałem. Tak od siebie dodam, że przed publikacją tekstu sprawdziłbym jego unikatowość, przykładowo tym narzędziem: copyscape.com 😉

    • @Sławomir, jeszcze w tym tygodniu pojawi się kolejny wpis od innej agencji copywritingowej, będziesz miał większe pole wyboru, także zachęcam do obserwowania bloga. Pozdrawiam i życzę dużo zdrowia!

Reklama

O autorze

Content Writer

Agencja copywriterska Content Writer to zespół profesjonalnych pisarzy, tłumaczy oraz korektorów. Oferujemy kompleksowe usługi w tworzeniu specjalistycznych treści. Nasi eksperci mają bogate doświadczenie, by stworzyć teksty, które wyróżnią Twoją firmę wśród konkurencji.