Cześć! Dziś wracam do Ciebie z tematem programu Publii, o którym pisałem wcześniej na łamach Techformator.pl. A konkretniej chcę Ci pokazać, w jaki sposób połączyć program zainstalowany na Twoim komputerze z własnym serwerem. I przejść od razu do publikacji artykułów na stronie lub możesz wybrać opcję alternatywną, jeśli nie posiadasz swojej strony.
W moim pierwszym artykule, nie udało mi się zawrzeć wszystkiego, co chciałbym napisać o programie Publii. Dlatego, żeby nie być gołosłowny, pokażę dwie metody synchronizacji z serwerem oraz z repozytorium Github:
- Synchronizacja Publii na własnym serwerze przy pomocy protokołu FTP
- Synchronizacja Publii z repozytorium GitHub
Niestety na chwilę obecną program nie posiada dokumentacji napisanej w języku polskim, mimo że w projekcie, aktywnie biorą udział Polacy. Dlatego, żeby projekt się rozwijał w tym kierunku – musimy go trochę wesprzeć.
Wskazówka SEO:
Wspierając aktywnie, różne projekty tłumaczeń, czy to programów, czy dokumentacji, możesz zdobyć wysokiej jakości linki do Twojej strony… Szczególnie przy projektach typu Open Source.
Poniższe rozwiązanie przeznaczone jest dla użytkowników, którzy posiadają własny serwer lub mają uprawnienia do korzystania z FTP np. na serwerze kolegi.
Jeśli natomiast nie posiadasz własnego serwera, skonfiguruj Publii do punktu 3. Razem zainstalujemy stronę na serwerach GitHub.
Zaczynamy!
Jak zsynchronizować program z serwerem za pomocą FTP
1. Wstępna konfiguracja, to stworzenie nowego projektu.

2. Nadaj mu nazwę / adres strony i wprowadź „autora”. Po kliknięciu „create website”, możesz wybrać opcje synchronizacji.

3. Wybierz zakładkę SERVER i kliknij połączenie przez protokół FTP.

Punkty 4 i 5 – wymagają większej czujności.
4. Od poprawności wpisania danych zależy, czy uda się połączyć z serwerem, dlatego punkt 4, składa się z 3 podpunktów, na które należy zwrócić szczególną uwagę:
- Standardowy numer portu dla protokołu FTP – to 21.
- Użytkownik i hasło muszą być zgodne z danymi FTP na serwerze. W panelu Direct Admin – znajdziesz informacje ile kont FTP obsługuje dany serwer.
- Opcja Server – to dane, które wysłał Tobie hostingodawca.
5. Punkt ten odnosi się do zdalnej ścieżki na serwerze. Możesz wybrać czy strona, zostanie wgrana do katalogu public_html, czy do katalogu private_html. Czy będzie znajdowała się ona w katalogu głównym, czy też w katalogu podrzędnym. Dokładnie w tym miejscu masz wpływ na to gdzie Publii umieści wszystkie pliki.
W końcu nie musisz stawiać wszystkiego na WordPress’ie. Możesz blogować – znacznie ograniczając zużycie zasobów serwera. Dla przykładu podam: 9 blogów WordPress umieszczonych na małym seo hostingu potrafi w bardzo szybkim tempie wykorzystać znaczną część miejsca na serwerze. Pojemność jednej bazy MySQL to około 90mb – to tylko 10 artykułów i parę zdjęć. Jedna strona oparta na Publii, okraszona zdjęciami i 10 tekstami zajmuje nie więcej niż 4mb.
Przykładowa ścieżka do katalogu public_html na serwerze:
http://d5.serwer.com:2222/CMD_FILE_MANAGER/domains/twoja-domena.pl/public_html
Możesz również zmienić ścieżkę w taki sposób, by blog stworzony przez Publii, nie stanowił głównego elementu serwisu. Czyli np. jeśli jest tylko dodatkiem do strony informacyjnej.
http://d5.serwer.com:2222/CMD_FILE_MANAGER/domains/twoja-domena.pl/public_html/blog
Wskazówka SEO:
Umieszczanie bloga na subdomenie w ten sposób: https://blog.strona.pl – jest gorszym rozwiązaniem z punktu widzenia SEO, niż https://strona.pl/blog
Synchronizacja Publii z repozytorium GitHub
Tę część wpisu przeznaczyłem dla osób, które nie posiadają własnego hostingu i nie mają możliwości umieszczenia swojej strony opartej o Publii w sieci. Dlatego założymy repozytorium GitHub – na podstawie tekstu Tomasza Dziudy, który jest odpowiedzialny za anglojęzyczną część dokumentacji Publii. O ile nie posiadasz tam jeszcze konta, tak w tym wypadku będzie ono potrzebne do wykonania pozostałych czynności, opisanych w tym poradniku.
Dlatego wejdź na stronę https://github.com i zarejestruj konto. W tym poradniku pominę proces rejestracji. Zakładam, że nie stanowi to dla Ciebie problemu.
Od stycznia, repozytorium GitHub przeszło drobne kosmetyczne poprawki, dlatego pokażę Ci aktualny interfejs GitHub’a i stworzymy stronę statyczną bez wydawania nawet złotówki na serwer.
Teraz, wykonaj pierwsze 3 kroki, tego poradnika, po czym wybierz w kroku 3 GitHub pages.
Jeśli dokonałeś rejstracji i wszystko przebiegło bezproblemowo, zobaczysz tę stronę.
Jak wygenerować token dla GitHub

Otwórz menu znajdujące się pod miniaturką z Twoim logo / avatarem, czy też djęciem – o ile je ustawiłeś.

Wybierz ustawienia w zakładce Settings:

Przejdź pod Developer Settings:

Wybierz Personal Access Tokens:

Wygeneruj nowy token:

Nadaj nazwę tokenowi i zaznacz opcję Repo:

Zejdź na sam dół strony i kliknij generuj token:

Teraz skopiuj wygenerowany token i zachowaj w bezpiecznym miejscu. Dodatkowo otrzymasz wiadomość na skrzynkę, na której założyłeś konto – z informacjami o utworzeniu tokena.

Jak stworzyć repozytorium GitHub dla stron statycznych
Ok. Następny krok możemy wykonać na kilka sposobów. Na końcu pokażę najszybszy. Poniżej wymienię 2:
- Klikając na własny Avatar > Your Repositories > zielony guzik NEW.
- Klikając Avatar > Your Profile > Repositories > zielony guzik NEW.
Szybsza droga:
Kliknij jedną z poniższych opcji. Wybór jest nie istotny, ponieważ i tak wszystkie drogi prowadzą do…

… tego miejsca, w którym musimy zaznaczyć Public i nadać nazwę dla repozytorium. Następnie kliknij zielony guzik – Create Repository.

Kolejny ekran, może wprowadzać element zaskoczenia. I tutaj nie wszystko jest takie oczywiste jak wcześniej. Kliknij README. A następnie Commit New File. Repozytorium GitHub wymaga jednego pliku do poprawnego utworzenia rdzenia repozytorium. Obie opcje przedstawiam na 2 zrzutach poniżej.

Po kliknięciu README, zobaczysz poniższe okno. Po prostu kliknij TEN zielony guziczek 😉

Poniżej, zobaczysz ekran, który już widziałeś. Ale tym razem, musimy przejść do zakładki Settings.

Teraz musisz znaleźć na dole strony zakładkę Source i wybrać z rozwijanej listy Master Branch – domyślnie jest NONE.

W zasadzie wszystkie czynności na Github skończyliśmy. Tak może wyglądać adres Towjej nowej strony: https://twoja.strona.github.io/strona/ i żeby móc do niej tworzyć posty przejdź – do ostatecznej konfiguracji Publii.
W tym miejscu możesz zacząć również wstępną konfigurację własnej domeny. Jednak muszę przestrzec, że może nie być to tak proste jak stworzenie własnego repozytorium. GitHub ma również określone wymagania, które musi spełniać domena. Jak np. dostęp do rekordów DNS:
- CNAME
- ALIAS
- ANAME
- A
Poniżej znajdziesz kilka adresów przydatnych w konfiguracji własnej domeny dla GitHub:
https://help.github.com/en/articles/setting-up-an-apex-domain
https://help.github.com/en/articles/custom-domain-redirects-for-github-pages-sites

Publii ma również ograniczenia dla stron Github – można przesłać za jego pomocą tylko 1000 plików[w przyszłości będzie 5000].
Tym sposobem zbliżamy się do końca. Teraz wystarczy sprawdzić połączenie z repozytorium.
Ok, spytasz…
Po co właściwie może mi się przydać ta strona?
Do prowadzenia wszelkich testów SEO, które są podstawą do dalszych działań z innymi projektami – dzięki temu nabędziesz doświadczenie w realizacji bardziej złożonych kampanii albo takich projektów, które wymagają większych nakładów finansowych. Będziesz unikać błędów i pozwoli Tobie to, na głębszą analizę zachowań SERPów.
Możesz zaparkować sobie domenę lub skonfigurować domenę zalecaną przez Github, a następnie używać jej jako własnej strony, którą możesz bezproblemowo aktualizować.
Analogicznie, możesz skonfigurować Publii by współpracował z repozytorium GitLAB, które bardzo przypomina GiHub. Również je znajdziesz w zakładce odpowiedzialnej za ustawienia serwera…
Ja na początku jak robiłem strony internetowe, to robiłem wszystko metodą prób i błędów, nigdy nikomu nie płaciłem i zawsze sobie dawałem ze wszystkim radę.. 🙂
@Miłosz, bardzo dobre podejście, można się więcej nauczyć, niż stosując tutoriale i video instrukcje.