bezpieczne zakupy online

Jak bezpiecznie kupować przez Internet?

Sektor e-commerce staje się coraz istotniejszą częścią polskiego rynku. Polacy pokochali zakupy przez Internet i nic dziwnego. Możliwość kupowania właściwie dowolnych towarów bez konieczności opuszczania komfortowej przestrzeni własnych czterech ścian jest wyjątkowo kusząca. Dodatkowo, e-sklepy najczęściej są w stanie zaoferować atrakcyjniejsze ceny niż ich naziemne odpowiedniki. Warto jednak pamiętać, że w sieci czyha wiele zagrożeń. Mówiąc wprost, oszuści tylko czekają na okazję do opróżnienia naszych kieszeni. Jak bezpiecznie kupować przez Internet? Poniżej zamieszczamy garść przydatnych wskazówek.

Czasy się zmieniają, a wraz z nimi – nasze zwyczaje zakupowe. Kiedyś były tylko czymś w rodzaju „egzotycznej” ciekawostki, dziś zakupy internetowe stały się już naszą codziennością. Niestety, za obowiązującymi trendami podążają także złodzieje. Wielu osobom może wydać się to nieprawdopodobne, ale w cyfrowej rzeczywistości, łatwiej paść ofiarą internetowego oszusta niż ulicznego kieszonkowca. Pamiętaj o tym, zanim klikniesz przycisk zapłać, bo ewentualne straty mogą być wielokrotnie wyższe niż wartość towaru, który miał zwabić niczego niepodejrzewającą ofiarę. Jak się przed tym uchronić?

Unikaj podejrzanie niskich cen

Zgodnie ze starym powiedzeniem, jeżeli coś jest zbyt piękne, nie może być prawdziwe. Okazyjne ceny często każą nam schować do kieszeni zdrowy rozsądek. Niestety, w przypadku zakupów w sieci, chęć zaoszczędzenia może się źle skończyć.

W ofertach wystawianych w popularnych serwisach ogłoszeniowych i na portalach aukcyjnych często można spotkać towary, których cena jest nawet o kilkadziesiąt procent niższa od rynkowej. Należy zdać sobie sprawę z tego, że handel nie ma nic wspólnego z dobroczynnością i nikt nie dołoży do interesu, by ktoś mógł kupić upragniony produkt w śmiesznie niskiej cenie. Flagowy smartfon tańszy niż przeciętny średniopółkowiec, high-endowy zestaw audio przeceniony o kilkanaście tys. zł, markowa torebka niewiele droższa niż podróbka z bazaru – możesz mieć pewność, że takie i podobne oferty to nic innego, jak próba wyłudzenia pieniędzy. Zdrowy rozsądek – właśnie tym powinien kierować się każdy, kto kupuje w sieci.

Zidentyfikuj sprzedającego

Sklepy internetowe wyrastają jak grzyby po deszczu i nie jest to specjalnie zaskakujące. Rynek e-commerce daje przecież szerokie perspektywy rozwoju i zapewnia stosunkowo niski próg wejścia. Warto jednak pamiętać, że wśród uczciwych przedsiębiorców czają się też oszuści.

Profesjonalnie zaprojektowana witryna sklepu działa jak zasłona dymna, której zadaniem jest maskować faktyczne zamiary złodzieja. Niech nie zwiedzie cię piękny interfejs, nienaganne opisy produktów i wysokiej jakości zdjęcia. Oszuści wiedzą, że pozory legalności usypiają czujność i wykorzystują to w sposób bezwzględny.

Musisz wiedzieć, że prawo wymaga od sprzedawcy podania kompletnych danych rejestrowych firmy. Jeżeli na stronie nie możesz znaleźć danych do kontaktu, adresu siedziby firmy i numeru NIP, potraktuj to jako sygnał ostrzegawczy. Nawet jeżeli powyższe dane zostały umieszczone w stopce lub innym miejscu, sprawdź ich zgodność z faktycznymi danymi rejestrowymi (w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej). Zajmie ci to najwyżej kilka minut, a pozwoli zaoszczędzić wielu problemów.

Przeczytaj regulamin sklepu

Przed wrzuceniem towaru do wirtualnego koszyka, koniecznie zapoznaj się też z regulaminem sklepu. Trzeba bowiem pamiętać, że oszustwa internetowe niejedno mają imię.

Nawet jeżeli nieuczciwy sprzedający wyśle zakupiony produkt, w regulaminie mogą być zawarte zapisy, które komplikują procedurę zwrotu i reklamacji. Dokument ten może też zawierać informacje o faktycznym charakterze zawieranej transakcji.

W tym miejscu wypada przytoczyć przykład sprzed kilku lad, kiedy na wirtualnym rynku pojawiło się kilka sklepów oferujących markową elektronikę użytkową w wyjątkowo atrakcyjnych cenach. Po pewnym czasie okazało się, że klienci tak naprawdę nie kupowali towarów, jedynie je wynajmowali. Teraz wystarczy wyobrazić sobie sytuację, w której taki „sprzedawca” popada w kłopoty podatkowe. W określonych okolicznościach, urząd skarbowy może zająć wszystkie środki trwałe przedsiębiorstwa, w tym także towary, które zostały „kupione” przez klientów. Trzeba bowiem pamiętać, że umowa najmu nie przenosi prawa własności. Idąc dalej tym tropem, nawet gdyby sam „sklep” zażądał zwrotu towarów, klienci nie mogliby nic z tym zrobić.

shopping online

Sprawdź opinie o sklepie lub sprzedającym

Opinie okazują się bezcenną kopalnią wiedzy na temat oferowanych produktów i samego sprzedawcy. Większość osób ogranicza się do przejrzenia komentarzy zamieszczanych pod ofertą sprzedawcy. Warto jednak pójść nieco dalej i przejrzeć miejsca, których sprzedający nie może moderować – niezależne serwisy z opiniami, facebookowe grupy tematyczne, fora dyskusyjne itp. Oczywiście, tam też mogą pojawić się fałszywe opinie, ale te można łatwo zidentyfikować. Najczęściej, są pisane według określonego schematu i pojawiają się jedna po drugiej.

Przeczytaj opis produktu

Nie zapomnij sprawdzić, jaki towar jest oferowany przez sprzedawcę. Oszuści potrafią konstruować oferty w taki sposób, że kupujący jest przekonany, że faktycznie kupuje określony produkt, a w rzeczywistości nabywa tylko pudełko po tym towarze lub jego zdjęcie. Taka informacja jest sprytnie umieszczana w opisie, czasami także w regulaminie. Pamiętaj, w przypadku wystąpienia jakichkolwiek wątpliwości, skontaktuj się ze sprzedawcą. Jeżeli nie odpowie lub będzie kierował rozmowę na inne tory, lepiej odpuść sobie transakcję.

Wybierz bezpieczną metodę płatności

Jeżeli sprzedający oferuje wyłącznie opcję płatności z góry, już samo to powinno wzbudzić twoje podejrzenia. Jeżeli natomiast daje możliwość skorzystania z kilku opcji płatniczych, korzystaj wyłącznie z tych, które zapewniają program ochrony kupujących.

Największy poziom bezpieczeństwa zapewnia płatność kartą z mechanizmem chargeback (takie udogodnienie oferuje Mastercard i Visa). Pod tą nazwą kryje się procedura reklamacyjna, na mocy której bank, w imieniu klienta, dochodzi roszczeń ze sprzedawcą, który nie wywiązał się z umowy.

Jasne, podawanie danych karty w nieznanym sklepie to spore ryzyko, jednak coraz więcej banków oferuje możliwość założenia karty wirtualnej, która służy wyłącznie do płatności internetowych. Taką kartę można doładować kwotą niezbędną do realizacji transakcji, co całkowicie eliminuje ryzyko utraty wszystkich środków.

Sprawdź certyfikat SSL

Na zakończenie mamy jeszcze jedną praktyczną poradę – nigdy nie korzystaj z oferty sklepów, które nie szyfrują połączenia. Przed podaniem jakichkolwiek danych, sprawdź, czy na początku witryny widnieje skrót https i symbol kłódki. To daje ci pewność, że nikt nie może przejąć informacji, które podajesz.

Skomentuj

Kliknij tutaj aby skomentować

Korzystając z formularza, zgadzasz się na przechowywanie i przetwarzanie Twoich danych tj. Imienia i Nazwiska lub pseudonimu, adresu e-mail oraz innych danych, które wpiszesz w treści komentarza. Dodatkowe informacje znajdziesz w polityce prywatności.

O autorze

Mariusz Kołacz

Freelancer z ponad 10 letnim doświadczeniem, specjalizujący się w marketingu internetowym dla e-commerce. Prowadzi kompleksowe kampanie SEO, Google ADS, Facebook ADS dla małych i dużych przedsiębiorstw. Po godzinach bloguje na tematy związane z SEO i IT oraz zgłębia tajniki medycyny i parapsychologii.