Rozważasz wprowadzenie i korzystanie z telefonii internetowej w swojej firmie? Z pewnością kilkukrotnie spotkałeś się już z terminem SIP. Co to jest SIP? To podstawowy protokół dla rozmowy telefonicznej wykonywanej przez internet, która z sukcesem zastąpił dotychczasowe standardy. Dlaczego wybierając telefonię internetową do Twojej firmy, powinieneś skorzystać z protokołu SIP? Sprawdź wskazówki w artykule!
Konto SIP – co to jest?
Konto SIP (ang. Session Initiation Protocol) to rodzaj wirtualnego konta telefonicznego. SIP umożliwia wykonywanie i odbieranie połączeń w technologii VoIP (ang. Voice over Internet Protocol). Działanie konta SIP jest podobne do tradycyjnego konta telefonicznego, ale w tym przypadku do przesyłania głosu, wiadomości oraz wideo wykorzystywane jest łącze internetowe. Aby nawiązać połączenie za pomocą konta SIP, musisz zainstalować na swoim urządzeniu dedykowaną aplikację lub zaopatrzyć się w urządzenie obsługujące protokół SIP. Po skonfigurowaniu konta będziesz mógł wykonywać połączenia do innych użytkowników VoIP, a także do osób korzystających z tradycyjnych telefonów stacjonarnych i komórkowych.
Konfiguracja konta SIP polega na podaniu nazwy użytkownika, hasła oraz adresu serwera. Po udanym zalogowaniu możesz rozpocząć korzystanie z usługi. Konto SIP skonfigurujesz w aplikacjach softphone, urządzeniach IP lub systemach telefonicznych PBX.
Protokół SIP – krótka charakterystyka
Protokół SIP – co to znaczy? SIP jest standardem komunikacji używanym do inicjowania, zarządzania i kończenia połączeń internetowych w sieciach VoIP. SIP to wszechstronny i uniwersalny protokół. Może być wykorzystywany do przesyłania m.in. głosu, wideo oraz wiadomości w czasie rzeczywistym.
Jakie są najważniejsze cechy protokołu SIP?
- Zarządzanie sesjami komunikacyjnymi – SIP nie przesyła bezpośrednio danych, ale służy do zarządzania połączeniami wykonywanymi między użytkownikami.
- Elastyczność – SIP może obsługiwać rozmowy głosowe, wideokonferencje, wiadomości tekstowe oraz przesył multimediów.
- Otwarty standard – SIP jest standardem otwartym, co oznacza, że wiele różnych producentów sprzętu i dostawców usług posiada kompatybilne produkty, takie jak softphone’y, telefony IP czy systemy telefoniczne PBX.
- Skalowalność – dzięki łatwemu dodawaniu kolejnych kont użytkowników i możliwości rozbudowy o różne usługi, SIP jest rozwiązaniem na miarę małych firm, jak i dużych korporacji.
Kogo powinny zainteresować połączenia SIP?
Połączenia SIP to ułatwienie dla biznesów, które są na początku swojej drogi lub ich rozproszona lokalizacja wymusza komunikowanie się z pracownikami lub klientami w różnych częściach świata. Rozmowy z wykorzystaniem protokołu SIP to także krok w stronę modernizacji przestarzałych systemów telefonicznych i optymalizacja kosztów związanych z wykonywaniem połączeń w tradycyjny sposób. Firmy, które obsługują duże ilości połączeń (np. call center, biura obsługi klienta), dzięki korzystaniu z SIP mogą znacząco obniżyć koszty pozyskiwania klientów.
Duże organizacje z biurami rozproszonymi w wielu różnych lokalizacjach mogą łatwo zintegrować systemy SIP w jeden spójny system telefoniczny, który obniży wydatki i usprawni komunikację wewnętrzną. Pracownicy zdalni bez przyjeżdżania do biura będą mogli wykonywać połączenia z firmowych numerów telefonów. Wystarczy, że będą mieć pod ręką tablet, smartfon lub komputer z dostępem do stabilnego łącza internetowego. Dzięki temu klienci zachęceni ułatwionym kontaktem z opiekunami będą chętniej wracać do Twojej firmy po kolejne produkty lub usługi.
Jak wykonać połączenia SIP – krótka instrukcja
Czas na praktyczną naukę połączenia SIP – co to jest i jak je wykonać? Wykonanie połączenia SIP jest stosunkowo proste, zwłaszcza jeśli masz pod ręką odpowiednie narzędzia. Tak naprawdę potrzebujesz jedynie aplikację typu softphone lub telefon IP.
Jak nawiązać połączenie? W pierwszym kroku otrzymasz od dostawcy usług VoIP dane do konta SIP. W ich skład wchodzi nazwa użytkownika, hasło oraz adres serwera SIP. Następnie zainstaluj na komputerze lub smartfonie aplikację softphone lub skonfiguruj telefon IP, wpisując otrzymane dane.
Jeżeli konfiguracja zakończyła się sukcesem, możesz wykonać pierwsze połączenie przez protokół SIP. Wprowadź na telefonie IP lub w aplikacji numer telefonu albo adres SIP osoby, z którą chcesz się połączyć. Może być to numer innego użytkownika SIP, numer komórkowy lub stacjonarny. Połączenie z wybranym numerem zostanie zainicjowane, a dane głosowe w trakcie rozmowy będą przesyłane przez internet. Podczas rozmowy możesz skorzystać z funkcji, które oferuje tradycyjna telefonia, czyli przekierowywanie połączeń, poczta głosowa oraz wideokonferencje.
Usługa SIP od Play Rozwiązania dla Biznesu – jak wdrożyć to w swojej firmie?
Jednym z elementów Play Rozwiązań dla Biznesu jest usługa telefonii VoIP oparta na protokole SIP. W jaki sposób wdrażamy rozmowy telefoniczne przez internet u naszych klientów?
Na samym początku omawiamy z klientami zainteresowanymi usługą SIP od Play możliwe opcje wdrożenia na podstawie profilu firmy, jej wielkości i oczekiwań. W zależności od tych czynników wybieramy taki rodzaj usługi, który będzie idealnie korespondował z możliwościami i potrzebami klienta. Następnie przekazujemy dane do konta SIP, czyli nazwę użytkownika, hasło i adres serwera. W międzyczasie zespół po stronie klienta instaluje aplikacje softphone na urządzeniach pracowników lub konfiguruje telefonię IP.
Za każdym razem testujemy usługę SIP i upewniamy się, że każdy jej element działa bez zarzutu. Pracownicy szkolą się ze sprawnej obsługi aplikacji lub telefonów IP i poznają tajniki efektywnej pracy z połączeniami przez protokół SIP.
Technologia VoIP, w której skład wchodzi protokół SIP do zarządzania połączeniami internetowymi, jest krokiem w przyszłość dla firm, które dotychczas opierały swoją komunikację wyłącznie na tradycyjnych połączeniach telefonicznych. Połączenia przez protokół SIP generują wyraźne oszczędności i podnoszą elastyczność kontaktów z klientami, oferując możliwość wideorozmowy lub wysyłania szybkich wiadomości. Wybierz Play Rozwiązania dla Biznesu i bądź blisko ze swoimi klientami.