Jak tworzyć evergreen content – 7 porad

Czy chciałbyś tworzyć content, który będzie stale zyskiwał dla Ciebie linki, pozycjonował stronę na ważne słowa kluczowe oraz generował mnóstwo ruchu? Jeśli tak, to powinieneś dowiedzieć się, czym jest evergreen content oraz jak podejść do jego tworzenia. Zaimplementowanie go w strategii marketingowej okaże się dla Ciebie bardzo korzystne.

W tym artykule dowiesz się zatem:

  • Czym jest evergreen content?
  • Czym nie jest evergreen content?
  • Jakie korzyści przynosi evergreen content?
  • Jak stworzyć tego rodzaju treści?
  • Jak dbać o evergreen content?

Evergreen content w strategii marketingowej – czym jest?

Evergreen to angielski termin oznaczający rośliny wiecznie zielone. W kwestii omawianego tematu połączono to słowo z contentem, aby wskazać na naturę tego rodzaju treści. Otóż w zamiarze mają one być bardzo długo (a wręcz zawsze) aktualne, świeże i pożyteczne niezależnie od tego, kiedy trafi na nie odbiorca. Oczywiście w ich przypadku dopuszczalne i nieraz konieczne są aktualizacje, jednak dotyczą one zwykle małych detali.

Tak naprawdę istnieją strony, które praktycznie w całości składają się z contentu evergreen. Przykładowo artykuły encyklopedyczne na Wikipedii są stale odwiedzane przez różnych czytelników, choć ich treść przez długi czas pozostaje niezmienna. Filmweb to z kolei internetowa baza danych na temat filmów, seriali i aktorów. Starannie przygotowane profile opisywanych produkcji czy osób sprawiają, że owe strony wyświetlają się wysoko w wynikach wyszukiwania i stale generują ruch.

Evergreen content – czym nie jest?

Jak już pewnie się domyślasz, niektórych rodzajów treści nie można traktować jako evergreen content. Należą do nich:

  • Newsy
  • Statystyki dotyczące wybranego, krótkoterminowego wydarzenia (np. frekwencja na wyborach prezydenckich 2020 w Polsce)
  • Treści skupione na aktualnych trendach, wydarzeniach czy celebrytach

Oczywiście taki content także ma swoją wartość i powinien znaleźć się w przemyślanej strategii marketingowej. Jednak jego struktura wyklucza to, aby uznać go za evergreen.

Evergreen content – dlaczego warto w niego inwestować?

Omawiany rodzaj treści przynosi mnóstwo korzyści:

  1. Ruch

Wiecznie aktualne treści są same w sobie bardzo wartościowe, a właśnie takiego contentu szuka Google. Nawet długi czas po publikacji evergreen content będzie generował dla Ciebie ruch.

  1. Linki

Każda strona chce zatrzymać gości u siebie. Jeśli zatem linkuje do innej witryny, robi to, gdy odwiedzający faktycznie zyska konkretną korzyść, odwiedzając ją. Z tego powodu jedynie treści bardzo wysokiej jakości generują linki zwrotne.

Evergreen content dokładnie taki jest – jeśli przygotujesz artykuł, który wyczerpująco omawia dane zagadnienie, istnieje duża szansa, że wiele osób będzie linkowało do niego, jeśli chce zapoznać swoich odbiorców z tym tematem.

  1. Zyski

Wspomniane wyżej dwie korzyści w naturalny sposób przekładają się na zyski. Warto zastosować evergreen content w swojej strategii marketingowej, gdyż takie treści będą stale dla Ciebie zarabiać, oferując przy tym świetne ROI. Oczywiście przygotowanie ich nie jest łatwe, jednak z perspektywy czasu z pewnością się opłaci.

  1. Autorytet

Publikując wysokiej jakości treści, do których wiele osób będzie stale wracać i się do nich odnosić, budujesz autorytet wokół swojej marki. Pokazujesz wtedy, że „znasz się na rzeczy”, dzięki czemu wzbudzasz zaufanie.

  1. Hierarchia strony

Evergreen content na Twojej stronie może stanowić świetny fundament strategii marketingowej. Warto traktować takie treści jako pewien kluczowy punkt witryny odnoszący czytelników do innych podstron, aby pomóc im lepiej zapoznać się z tematem.

  1. Świetna pomoc dla nowych czytelników i klientów

Treści, które odnoszą się do często zadawanych pytań i dostarczają podstawowej wiedzy na temat Twojej branży lub biznesu, pomagają czytelnikom i klientom dowiedzieć się więcej na Twój temat.

Przejdźmy zatem do omówienia tego, jak stworzyć evergreen content i jak o niego później dbać:

1. Znajdź odpowiednie tematy

Twój cel jest w zasadzie prosty – unikaj zagadnień popularnych jedynie chwilowo, a skup się na tych, które mają stały potencjał na generowanie ruchu. W tym celu warto przeprowadzić analizę słów kluczowych, wykorzystując do tego takie narzędzia jak SEMSTORM, Senuto, czy Google Trends.

Wybierz zatem kilka fraz kluczowych powiązanych z Twoją branżą. SEMSTORM zawiera choćby moduł Generator tematów sugerujący frazy kluczowe, które można przekuć na tematy artykułów.

Zwróć przede wszystkim uwagę na następujące kwestie:

  • Liczba wyszukiwań

Oczywiście im większa, tym lepsza. Nie omijaj jednak mniej popularnych fraz, gdyż niszowe zagadnienia też mają swój potencjał (więcej o tym później).

  • Sezonowość

Evergreen content musi być stale na czasie. Niektóre zagadnienia budzą zainteresowanie tylko w wybranych porach roku (np. święta). Nie musisz ich kompletnie omijać, gdyż regularnie będą one wzbudzać zainteresowanie, jednak licz się z tym, że ich potencjał jako evergreen content jest znacznie mniejszy. Zwróć przede wszystkim uwagę na frazy, w przypadku których zainteresowanie rośnie w ostatnim czasie. Jeśli liczba wyszukiwań danych słów kluczowych jest w miarę stała w skali roku, a z perspektywy dłuższego czasu zagadnienie zyskuje na znaczeniu, właśnie znalazłeś idealny temat.

2. Skieruj temat do odpowiedniej grupy

Treści skierowane do początkujących w związku z danym zagadnieniem mają największy potencjał, jeśli chodzi o evergreen content. Powód jest prosty – takich osób jest najwięcej. Przykładowo łatwiej jest znaleźć ludzi, którzy nie wiedzą nic o SEO, niż tych, którzy z branżą są dobrze zapoznani.

Oprócz tego fundamentalne kwestie dotyczące omawianego tematu zwykle pozostają niezmienne. Podstawy SEO są od lat w zasadzie takie same (content, linki, dobra optymalizacja techniczna), jednak jeśli chodzi o dostępne narzędzia, szczegółowe wytyczne od Google itp. stale coś się zmienia. Łatwiej dlatego przygotować artykuł skierowany do osób początkujących niż do zaawansowanych.

Z drugiej strony musisz zdawać sobie sprawę z tego, że trudniej jest się przebić z tematami poruszającym ogólne zagadnienia, gdyż zazwyczaj powstało już dużo treści tego rodzaju. Aby Twoja strategia marketingowa była skuteczna, warto jest wyróżnić się bardziej niszowym contentem. Gdy już wybierzesz dane zagadnienie, postaraj się zawęzić je tak, jak to możliwe. Spójrz choćby na poniższy przykład:

  • Poradnik – jak skutecznie prowadzić bloga?
  • Poradnik – jak skutecznie prowadzić biznesowego bloga?
  • Poradnik – jak budować swoją markę, dzięki prowadzeniu biznesowego bloga?

Jak zatem widać, każdy kolejny temat jest skierowany do coraz bardziej zawężonego odbiorcy, który ma jasno sprecyzowany cel.

Musisz zatem znaleźć balans pomiędzy przystępnymi tematami, o których aktualność jest łatwo dbać i do tego trafią do dużej grupy odbiorców, a tymi, które pomogą Ci się wyróżnić.

3. Stosuj przystępny w odbiorze format

Jeśli chcesz przygotować evergreen content, musisz go zaprezentować w formacie preferowanym przez szeroką grupę odbiorców. Warto dlatego skorzystać z następujących opcji:

  • Lista (Top 10 najlepszych narzędzi do X)
  • Poradnik (Jak przygotować się do X)
  • Recenzje popularnych produktów i usług
  • Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
  • Słownik branżowych pojęć
  • Informacyjny, niemal encyklopedyczny wpis wyczerpująco opisujący dane zagadnienie (dobrym przykładem jest profil aktora na serwisie Filmweb, z którego dowiemy się najważniejszych informacji na temat kariery interesującego nas artysty)
Przykład contentu evergreen
Profil aktora jako przykład contentu evergreen

Oczywiście nie musisz ograniczać się jedynie do treści stricte pisanych. Skuteczna strategia marketingowa obejmuje różne rodzaje contentu. Warto wypróbować infografiki, video, czy podcasty, jeśli uznasz, że takie formy przekazu są skuteczniejsze.

4. Zawrzyj spis treści

Jeśli mowa o wpisach blogowych (na których to głównie się skupiam w tym poradniku), evergreen content będzie zwykle rozbudowany. Często stanowi on bardzo długie, tematycznie podzielone poradniki związane z danym zagadnieniem. Niektórzy czytelnicy mogą do nich wracać, jednak interesować ich będzie jedynie pewien fragment. Aby ułatwić im odbiór contentu, zawrzyj spis treści. Najlepiej, aby do poszczególnych nagłówków dało się przeskoczyć, klikając na nie.

Rozważ także udostępnienie danego contentu w formacie PDF, dzięki czemu będzie go można łatwo pobrać. Pomoże to w promowaniu go w e-mail marketingu, o którym to wspomnę później.

5. Promuj evergreen content na stronie

Największy błąd, jaki możesz popełnić, to opublikowanie contentu evergreen tylko po to, by później został on przykryty pod warstwą nowych, stale napływających treści. Jeśli omawiany content ma stale służyć Twojej strategii marketingowej, nie możesz o nim zapominać. Dołóż dlatego starań, aby wyróżnić takie treści, dzięki czemu będą od razu widoczne dla odwiedzających.

Istnieje wiele sposobów na zrealizowanie tego celu:

  • Umieszczaj do nich odnośniki na stronie głównej
  • W panelu bocznym na każdej podstronie zawrzyj sekcję Najlepsze wpisy, która to będzie kierować do tego typu contentu
  • Co jakiś czas repostuj evergreen content – najlepiej, aby towarzyszyły temu aktualizacje zawartych tam danych lub nawet rozbudowanie go o kolejne części
  • Stwórz podstronę typu Zacznij tutaj, gdzie odwiedzający będą w stanie zapoznać się z najbardziej przydatnymi i podstawowymi źródłami wiedzy

6. Regularnie aktualizuj evergreen content

Jak wspomniano w ostatnim punkcie, aktualizacja omawianego rodzaju treści to świetny sposób, aby co jakiś czas dać mu dodatkową promocję. Jednak nie zawsze owa aktualizacja musi wiązać się z dodaniem nowych danych statystycznych czy poszerzeniem jakiegoś akapitu. Z biegiem czasu na Twojej stronie pojawiają się nowe wpisy, produkty czy usługi. Warto dlatego przemyśleć, czy evergreen content może do nich w jakiś sposób zalinkować.

Korzystaj także ze sprawdzonych narzędzi SEO, aby śledzić odwiedziny generowane przez takie treści, jak i zajmowane pozycje na określone słowa kluczowe. Jeśli te wartości zaczną spadać, zapewne nastał dobry czas, aby przeprowadzić aktualizację.

Podczas odświeżania contentu zadawaj sobie następujące pytania:

  • Czy artykuł daje takie wskazówki, które pozwolą podjąć czytelnikowi natychmiastowe działanie?
  • Czy artykuł korzysta z aktualnej terminologii?
  • Czy wydźwięk artykułu (ekspercki, luźny, osobisty) został zachowany? Czy warto go zmienić?
  • Czy odbiorcy są dalej w stanie bez przeszkód udostępniać ów content?

7. Wykorzystaj e-mail marketing do promowania evergreen contentu

E-mail marketing to świetne narzędzie w praktycznie każdej strategii marketingowej. Możesz je wykorzystać, jeśli chcesz regularnie promować evergreen content. Nowym subskrybentom da się w ten sposób przypomnieć o starszych artykułach, z którymi pewnie jeszcze nie mieli szansy się zapoznać.

Evergreen content sam w sobie jest także dobrym narzędziem, jeśli chcesz rozbudować swoją listę mailingową. W końcu osoby, które się na nią zapisują, oczekują wartościowych treści.

Evergreen content – przykłady

Oto kilka przykładów treści z różnych branż, które zawsze będą na czasie:

  • Kompletny poradnik promowania firmy na Facebooku – tego typu artykuł można nawet zawęzić do konkretnej branży i rodzajów biznesu, dzięki czemu będzie bardzo przydatny dla początkujących osób
  • Najlepsze gry na PC pierwszej dekady XXI wieku – dekada ta jest już zamknięta, dlatego sporządzenie listy najlepszych tytułów, które się przez ten czas pojawiły, jest prostszym zadaniem niż ciągłe aktualizowanie listy Najlepszych gier na PC wszechczasów
  • Jak dbać o nowego psa – zasady dbania o nowego pupila są w zasadzie niezmienne, dlatego taki poradnik ma świetny potencjał jako evergreen content

Oczywiście nie wszystkie tematy będą miały znaczenie dla Twojej grupy docelowej. Jak też wspomniałem wcześniej, zapewne powstało już mnóstwo contentu poruszającego najbardziej popularne tematy branżowe. W tym przypadku powinieneś dodać swój własny, niepowtarzalny wkład oraz poszukać słów kluczowych na długi ogon, które wygenerują przyzwoity ruch, ale nie są aż tak konkurencyjne. Dzięki temu Twoje treści będą bardziej wartościowe i istnieje większa szansa, że awansują w wynikach wyszukiwania.

Podsumowanie

Evergreen content może bardzo wzbogacić Twoją strategię marketingową. Zastosuj się zatem do podanych tutaj wskazówek. Włóż w ten cel odpowiednią ilość pracy, a wiecznie aktualne treści przyniosą Ci wiele korzyści.

Skomentuj

Kliknij tutaj aby skomentować

Reklama

O autorze

Daniel Podgórski

Content writer oraz copywriter piszący głównie na tematy związane z SEO, marketingiem internetowym i e-commerce. Współpracuje z agencją marketingową Owocni, która zajmuje się przygotowywaniem skutecznych strategii marketingowych. Ich stronę można zobaczyć tutaj. Jednemu ze swoich klientów w rok udało im się dwukrotnie zwiększyć obroty!