w pracy

Wybieramy sprzęt elektroniczny do biura – urządzenia Must-Have w biurze

Otwierając działalność gospodarczą musimy zadbać o wiele istotnych spraw nie tylko formalnych, ale również związanych z umeblowaniem i wyposażeniem biura. Każde biuro, czy to małe, czy duże, do funkcjonowania potrzebuje odpowiedniego sprzętu elektronicznego. Na rynku IT mamy ogromny wybór urządzeń. Aby praca była przyjemnością należy poznać podstawowe zasady, dzięki którym dobierzemy optymalny sprzęt elektroniczny.

Dopasuj sprzęt elektroniczny do potrzeb pracowników

Praca wykonywana w sposób optymalny i komfortowy daje nie tylko satysfakcję pracownikowi, ale wpływa także na jego efektywność – zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym. Od jakości wykonywanej pracy bardzo często zależy wynik finansowy przedsiębiorstwa, dlatego wybierając określony sprzęt elektroniczny należy przede wszystkim uwzględnić preferencje zatrudnionych pracowników.

Na tym etapie zrób listę urządzeń, które chcesz zakupić do biura. Przygotuj listę pytań, zbierz feedback od pracowników. Jakie są ich preferencje, czego potrzebują do komfortowej pracy, czy zaproponowane urządzenia będą realizowały powierzone zadania w sposób ciągły i niezawodny. Po zebraniu odpowiedzi zmodyfikuj swoją strategię zakupową.

Dopasowanie sprzętu elektronicznego do potrzeb pracowników to tylko jedna strona medalu. Drugą jest dopasowanie go do realizacji celów i profilu działalności firmy. Jeżeli firma zajmuje się dostarczaniem usług w sposób ciągły, sprzęt elektroniczny będzie pracował cały czas pod obciążeniem. Zatem należy uwzględnić takie jego cechy jak niezawodność, bezawaryjność, cicha praca, uniwersalność (urządzenia 4 w 1), jak również niskie koszty eksploatacji (materiały eksploatacyjne, zużycie prądu).

Na tym etapie musisz racjonalnie podejść do wyboru urządzeń i nie brać wszystkiego co ci sprzedawca/doradca zaproponuje, wybierz to, czego faktycznie potrzebujesz. Wybierając odpowiednią elektronikę uwzględnij również kwestie potencjalnej rozbudowy urządzeń, czyli wyposażenie sprzętu w nowe funkcjonalności (ang. upgrade). Takie podejście na dalszym etapie rozwoju firmy może ograniczyć koszty i przestoje związane z wymianą sprzętu na inny.

biuro praca

Laptop czy komputer stacjonarny – co i kiedy wybrać?

Jakie urządzenie wybrać? Czy komputer stacjonarny to dobre rozwiązanie? A może postawić na wysokiej jakości laptopa DTR (ang. Desktop Replacement). Wszystko tak naprawdę zależy od potrzeb i zasobności portfela.

Jeżeli prowadzisz działalność, w której wymagana jest mobilność, dobrym rozwiązaniem będzie zakup laptopa Macbook Apple. Urządzenia tej marki znane są nie tylko z solidnego wykonania, ale również świetnie prezentują się jeśli chodzi o czas pracy na baterii. Najnowszy laptop Apple sprosta także zadaniom wymagającym dużej mocy obliczeniowej, zatem doskonale sprawdzi się jako zamiennik komputera stacjonarnego. Instalowane w czołowych urządzeniach Apple Macbook podzespoły zadowolą najbardziej wymagających użytkowników. Pod kątem mobilności, nawet najtańszy Macbook doskonale wywiąże się ze swoich obowiązków. Apple i MAC to doskonałe rozwiązania dla biznesu, które możesz wykorzystać na potrzeby swojej działalności gospodarczej.

Wybierając przenośny laptop warto zastanowić się także nad mobilnymi rozwiązaniami oferowanymi przez producenta ASUS. Laptopy ASUS (ang. ASUS laptops) cechuje dobra relacja ceny do jakości. Laptopy tajwańskiego producenta cieszą się ogromną popularnością. Nic w tym dziwnego, wyróżniają się z tłumu nieszablonowym designem, są wygodne i ergonomiczne. W porównaniu do urządzeń Apple Macbook ich cena jest niższa, więc jeżeli masz mniejszy budżet na wyposażenie biura, ASUS laptop może być idealnym wyborem.

A co z komputerem stacjonarnym? Patrząc na dynamiczny rozwój sprzętu mobilnego można pomyśleć, że stacjonarne urządzenia powoli odchodzą do lamusa. Nic bardziej mylnego! Urządzenia typu Desktop są podstawowym narzędziem pracy w wielu firmach. Stacjonarne urządzenie znajdzie zastosowanie wszędzie tam, gdzie potrzebna jest duża moc obliczeniowa oraz możliwość podpięcia wielu urządzeń peryferyjnych. Z usług komputerów stacjonarnych skorzystają graficy komputerowi, projektanci CAD, twórcy gier i montażyści wideo, programiści, analitycy, księgowi i wiele innych grup zawodowych.

Warto pamiętać, że do wymagających zastosowań wcale nie musimy kupować komputera stacjonarnego. Na rynku dostępne są laptopy klasy DTR, które z powodzeniem mogą zastąpić urządzenia typu Desktop. Dobrym przykładem jest tutaj laptop ASUS ROG G751JY, który spośród wszystkich urządzeń wyróżnia się świetnymi osiągami oraz nietuzinkowym designem. DTR to praktycznie ten sam segment co urządzenia gamingowe. Jeżeli zatem szukasz zamiennika komputera stacjonarnego, koniecznie rozważ zakup jednego z dostępnych na rynku laptopów gamingowych. Mac Apple i ASUS ROG będą tu doskonałym wyborem.

Przezorny zawsze ubezpieczony – urządzenia do wytwarzania własnej energii

Prowadząc firmę nic nie stoi na przeszkodzie (poza budżetem), aby kupić komputer stacjonarny i laptop. To rozwiązanie jest optymalne z wielu perspektyw, choć pierwszoplanowym aspektem jest możliwość kontynuowania pracy w sytuacji, gdy zasilanie sieciowe będzie niedostępne. W tym miejscu możesz uśmiechnąć się nieco, jednak widmo regularnych blackoutów w Polsce wcale nie jest iluzoryczne. Planując zakupy sprzętu elektronicznego musisz uwzględnić okresowe przerwy w dostawie energii.

W przypadku komputera stacjonarnego obowiązkowym wyposażeniem każdego biura w 2023 roku powinien być dobrej jakości UPS – czyli urządzenie do podtrzymywania energii. Najlepsze z nich pozwalające nawet na godzinę pracy bez dostępu do gniazdka sieciowego są niestety bardzo drogie. Alternatywą może być zakup akumulatora żelowego AGM i przetwornicy. Duet tworzy nisko-kosztowe rozwiązanie, które pozwoli zabezpieczyć firmę w energię elektryczną na czas blackoutu. Bardziej przezorni użytkownicy mogą iść nawet dalej i do zestawu akumulator + przetwornica dokupić panel słoneczny i regulator solarny. W ten sposób tworząc samowystarczalną mini elektrownię w firmie.

Właściciele firm z zasobniejszym portfelem mogą pokusić się także o zakup agregatora prądotwórczego, co zdywersyfikuje źródła zasilania awaryjnego i pozwoli zagwarantować firmie ciągłość pracy.

powerbank tablet

Na zakończenie tego punktu mamy dla ciebie niespodziankę! Jeżeli jesteś posiadaczem nowszego laptopa Macbook istnieje jeszcze jedna opcja zasilania awaryjnego. Mowa o powerbanku z funkcją USB-C Power Delivery. Taki powerbank kosztuje w okolicach 300 złotych i w zależności od jego pojemności oraz strat wynikających z długości i jakości kabla, może być zdolny do wydłużenia pracy na Macbooku nawet o 10 godzin – to przecież cały dzień roboczy! Jak widzisz istnieją również nisko-budżetowe rozwiązania. To które z nich wykorzystasz zależy wyłącznie od ciebie.

Akcesoria do laptopa – czy są potrzebne?

Laptop Apple Macbook został wyposażony w wiele udogodnień, jednak aby praca na laptopie była w pełni komfortowa nie można zapomnieć o dodatkach. O czym konkretnie mowa?

Mysz do laptopa i ergonomiczna podkładka

Dla jednych zbędny dodatek, dla innych obowiązkowy element, bez którego komfortowa praca na laptopie nie istnieje. Mysz komputerowa przyda się przede wszystkim grafikom i projektantom, którzy w swojej pracy bazują na precyzji. Jeśli mowa o precyzji, wybór myszki nie może być przypadkowy. Należy wybrać urządzenia z dużą czułością (rozdzielczością DPI). W ofertach producentów przewijają się myszki z rozdzielczością od 800 do 12000 DPI. To jak bardzo czułą myszkę wybierzesz, zależy od twoich potrzeb. W przypadku droższych produktów, czułość myszki może być regulowana. Oprócz czułości warto zastanowić się, czy potrzebujesz urządzenia bezprzewodowego, czy też klasycznego „po kablu”. Jeżeli w pracy często przełączasz się między ekranami lub wykorzystujesz funkcje zaawansowane w aplikacjach, możesz zastanowić się nad myszką z dodatkowymi programowalnymi przyciskami, co niewątpliwie ułatwi i przyspieszy twoją codzienną pracę.

Podkładki pod mysz to kolejny element wyposażenia. Owszem, można iść na łatwiznę i podłożyć pod myszkę czystą kartę papieru – efekt uzyskamy zbliżony. Jednak kartka papieru szybko się brudzi i nie zawsze zapewnia odpowiednią precyzję. Wybierając podkładkę pod mysz wybierz taką, której powierzchnia jest gładka, z dobrym poślizgiem – myszka powinna chodzić po jej powierzchni bezproblemowo. Istotna jest również wielkość podkładki – nie może być za mała, ani za duża. Musisz ją dopasować do przestrzeni roboczej. Umieść laptop Macbook na biurku i sprawdź ile miejsca zostanie na dodatkowe elementy. Dobra podkładka to taka, której spód idealnie przylega do biurka. Zwróć uwagę z jakiego materiału wykonany jest spód. Do podkładki warto dokupić oddzielnie podkładki pod nadgarstek – przydatne szczególnie dla osób, które wykonują dużo ruchów myszką – projektantów, grafików, testerów gier i oprogramowania.

Torba na laptopa

Aby twój Apple laptop był bezpieczny w transporcie, podróży służbowej lub po prostu, aby po skończonej pracy nie zostawiać go luzem na biurku, należy pomyśleć o odpowiedniej torbie na laptopa. Zasada wyboru optymalnej torby jest prosta – musi być skrojona na wymiar. Jeżeli urządzenie posiada przekątną 13,6 cala, wybór torby na laptopa należy ograniczyć do rozmiarów nie przekraczających 14 cali. Torba powinna być jak najlepiej dopasowana, tak aby Mac laptop czuł się w niej w pełni bezpieczny. Czym mniej luzu, tym lepiej!

Torba na laptopa będzie nam często towarzyszyć w podróżach służbowych, dlatego dobrym rozwiązaniem jest poszukanie wariantów z wieloma kieszeniami na dodatkowe akcesoria, alternatywne źródła zasilania, dokumenty.

Podkładka chłodząca pod laptopa

Uff… jak gorąco! W porze letniej nie tylko ludzie odczuwają wysokie temperatury. Urządzenia elektroniczne pracujące w zbyt wysokich temperaturach gorzej radzą sobie z chłodzeniem. Nawet trzy wentylatory we wnętrzu obudowy laptopa mogą nie zagwarantować odpowiedniego chłodzenia! Z pomocą przychodzą podkładki chłodzące pod laptopa. Posiadają dwie zasadnicze funkcje. Po pierwsze – poprawiają ergonomię pracy poprzez odpowiednie wyprofilowanie pulpitu laptopa. Po drugie – usprawniają odprowadzanie ciepła i w zależności od modelu, zapewniają dodatkowe chłodzenie.

Pewnie zadasz pytanie, a po co mi to? Już odpowiadamy! Podzespoły laptopa mają swoje graniczne wartości temperatury, po przekroczeniu których następuje automatyczne wyłączenie urządzenia lub następuje zjawisko zwane throttlingiem. Co to jest throttling? W dużym skrócie – jest to obniżenie taktowania CPU (główny procesor) i GPU (procesor karty graficznej). W ten sposób następuje zmniejszenie temperatury wewnątrz obudowy, co prowadzi również do zmniejszenia wydajności urządzenia. Stosując podstawkę pod laptopa możesz zabezpieczyć się przed tym, oczywiście nie jesteś w stanie wyeliminować całkowicie ryzyka throttlingu, ale znacząco go ograniczysz.

Wybierając podkładkę pod laptopa zerknij przede wszystkim na układ chłodzenia, czy jest on pasywny, czy aktywny. Najefektywniej temperaturę zbijają podstawki z układem aktywnym, zbudowanym z minimum 2 wiatraczków o sile 2000 RPM. Pamiętaj jednak, że wysoka moc użytych wentylatorów w podkładce równoznaczna jest ze zmniejszeniem komfortu użytkowania laptopa, ponieważ wiatraki wytwarzają dość znaczący szum. Dla wielu osób, których praca wymaga skupienia, korzystanie z podkładki chłodzącej może stanowić spore wyzwanie.

praca na tablecie

Tablet – twój towarzysz w podróży służbowej

Tablet to alternatywne urządzenie względem laptopa biznesowego. Doskonale sprawdzi się w podróży, ale również podczas wykonywania codziennych obowiązków w biurze. Można go zintegrować z komputerem, telewizorem, laptopem, drukarką, urządzeniem wielofunkcyjnym, tablicą interaktywną – opcji jest wiele. Może służyć jako „dodatek” do pracy biurowej lub pełnoprawne urządzenie w pewnym stopniu zastępujące komputer lub tablet (po podłączeniu klawiatury). Na rynku IT pojawia się wiele modeli, z których na szczególną uwagę zasługuje Lenovo Tab M10 FHD Plus.

Urządzenie Lenovo Tab M10 działa w oparciu o system Android, który doskonale radzi sobie ze współpracą z nowoczesnymi urządzeniami peryferyjnymi. Ten zgrabny tablet biznesowy podłączony do stacji dokującej zmienia się w pełni funkcjonalne urządzenie Smart Display. Jeżeli twoje biuro zawiera elementy „Smart Home”, będzie można wszystkimi sterować przy pomocy tego urządzenia

Tablet posiada pojemne ogniwo, które według producenta ma zapewnić nawet 12 godzin odtwarzania wideo. Jest to czas pracy wystarczający na cały dzień roboczy. Tablet obsługuje ładowanie do 20W, co pozwoli w miarę szybko uzupełnić energię. Do tabletu możemy dokupić stację dokującą (zasilającą) lub wykorzystać powerbank do szybkiego podładowania urządzenia. Tablet Lenovo Tab M10 Plus to solidna pozycja dla każdego, kto zastanawia się nad zakupem tabletu biznesowego.

Telefon służbowy – smartfon czy telefon stacjonarny?

Każdy przedsiębiorca nie może zapomnieć o dobrej jakości telefonie, który umożliwi sprawne komunikowanie się z klientami i kontrahentami. Powstaje jednak pytanie, czy jest sens w dzisiejszych czasach kupować telefon stacjonarny? Okazuje się że tak. W zależności od charakteru twojej działalności może być potrzeba wykorzystania w firmie zaawansowanych mechanizmów, które można zintegrować wyłącznie, gdy posiada się telefon stacjonarny. Innym argumentem przemawiającym za telefonem stacjonarnym jest dywersyfikacja możliwości kontaktu. Awarie sieci komórkowych zdarzają się coraz częściej (przeciążenia sieci, zakłócenia elektromagnetyczne, uszkodzenia nadajników). Aby uodpornić się na taką okoliczność, wiele firm decyduje się na telefon stacjonarny i komórkowy. Obydwie formy kontaktu doskonale się uzupełniają, a w sytuacjach podbramkowych dywersyfikacja może uratować firmę.

Podsumowanie

Tworząc listę najpotrzebniejszych urządzeń do firmy warto zachować umiar we wszystkim. Kupując jakiekolwiek urządzenie elektroniczne, należy uwzględnić całkowite koszty eksploatacji. Dodatkowo projektując przestrzeń biurową warto zwrócić uwagę na estetykę urządzeń. Pracy poświęcamy znaczną część swojego życia, dlatego przestrzeń w której się znajdujemy powinna wpływać pozytywnie na pracowników, a ten efekt uzyskamy poprzez optymalne wkomponowanie wszystkich elementów składowych (mebli biurowych, urządzeń, dodatków).

Skomentuj

Kliknij tutaj aby skomentować

Korzystając z formularza, zgadzasz się na przechowywanie i przetwarzanie Twoich danych tj. Imienia i Nazwiska lub pseudonimu, adresu e-mail oraz innych danych, które wpiszesz w treści komentarza. Dodatkowe informacje znajdziesz w polityce prywatności.