Wpisy gościnne na blogach stanowią świetną strategię pozyskiwania linków zwrotnych, zdobywania nowych użytkowników, budowania relacji z innymi blogerami czy też kreowania wizerunku w sieci. Poprzez publikacje gościnne można zwielokrotnić sprzedaż produktów/usług lub wygenerować ruch na promowanej stronie. Bez wątpienia, jest to jedna ze skuteczniejszych form reklamy w Internecie.
Co to jest wpis gościnny?
Wpisy gościnne to publikacje na blogach, które najczęściej mają charakter reklamowy. Możemy wyróżnić dwa warianty wpisów gościnnych:
- Wpisy gościnne na naszym blogu – kiedy ktoś napisze dla nas wpis. Osoba zainteresowana przesyła zapytanie o możliwość dokonania wpisu na blogu, po uzyskaniu naszej akceptacji i ustaleniu szczegółów przesyła nam treść artykułu. Artykuły gościnne mogą w treści zawierać relatywne odsyłacze lub stopkę autorską z linkiem do strony twórcy publikacji.
- Wpisy gościnne na czyimś blogu – kiedy my napiszemy dla kogoś wpis.
Korzyści płynące z wpisów gościnnych
W tego typu strategii budowania linków zwrotnych obydwie strony są wygrane. Osoba dokonująca wpisu gościnnego może zaprezentować swoje usługi lub umiejętności, przy okazji zwiększając swój autorytet w branży oraz pozyskać nowych czytelników (klientów). Z kolei właściciel bloga zyskuje wartościową, unikalną treść, która również może przyciągnąć nowych czytelników.
Korzyści z wpisów gościnnych jest znacznie więcej:
- Pozyskujesz linki – jak wiadomo linki zwrotne są jednym z najważniejszych czynników wpływających na pozycję Twojego bloga w organicznych wynikach wyszukiwania. Co więcej, odsyłacze które znajdują się na powiązanych tematycznie serwisach posiadają podwójną moc. Wpisy gościnne są doskonałą formą pozyskiwania tematycznych linków.
- Docierasz do konkretnej grupy docelowej – zawarty w artykule „przekaz” dociera do konkretnego grona odbiorców, dzięki temu możesz zdobyć bardzo wartościowy ruch.
- Zdobywasz nowych czytelników – co jest w tym punkcie najważniejsze? Pozyskujesz czytelników, których zainteresowania są tożsame z tematyką Twojej witryny. Jeśli Twoja witryna zawiera ciekawe materiały, jest wysoce prawdopodobne, iż nowy czytelnik przekształci się w stałego bywalca. Jeśli Twoja strona ma charakter sprzedażowy, możesz liczyć na zwiększenie konwersji.
- Zwiększasz szanse zapisu na newsletter lub subskrypcję kanału RSS – samo postowanie na zewnętrznych blogach to wstęp, aby zwiększyć procent zapisu na listę mailingową lub RSS zadbaj o odpowiednie wyeksponowanie informacji o subskrypcji.
- Budujesz relacje i zdobywasz kontakty w branży – podejmując współpracę z innymi blogerami możesz zdobyć cenne kontakty w branży w której działasz.
- Budujesz swoje portfolio – każdy wpis gościnny można potraktować jako pracę na rzecz innej osoby/portalu/firmy. W dobie kryzysu i coraz to większych problemów ze znalezieniem pracy, możesz w ten sposób zbudować portfolio i zwiększyć swoje szanse na rynku pracy.
- Kreujesz własną osobę na eksperta w danej dziedzinie – publikując treści u innych budujesz swój autorytet w danej dziedzinie. Jeśli chcesz uchodzić za eksperta w swojej branży poziom Twoich publikacji winien być wysoki. Nie wolno traktować wpisu gościnnego u kogoś po macoszemu. Pamiętaj! Wpis który zamieścisz przeczytają rzesze czytelników, którzy mogą wyrobić sobie o Tobie pozytywne lub negatywne zdanie. Przykład dobrze napisanego wpisu gościnnego możesz zobaczyć na blogu Michała Kalinowskiego.
Wyszukiwanie blogów
W jaki sposób wyszukiwać strony, na których można zamieścić wpis gościnny? Najłatwiej skorzystać z wyszukiwarki Google – ta odpowiedź sama przychodzi na myśl, jednakże standardowe wyszukiwanie może być niewystarczające. Dlatego podczas wyszukiwania miejsc reklamowych, należy wykorzystać tzw. footprinty, czyli zestawy cech charakteryzujących poszczególne skrypty internetowe (oprogramowanie).
Jeśli w zapytaniu użyjemy footprint otrzymamy bardzo precyzyjne wyniki. Takie podejście znacząco skraca czas pozyskiwania informacji. Dla przykładu, najpopularniejszą platformą blogową na świecie jest CMS WordPress. Cechą charakteryzującą blogi WordPress jest stopka „Powered by WordPress”. Dołączając niniejszą frazę do zapytania powiemy wyszukiwarce, że interesuje nas wyłącznie platforma WordPress.
Niestety taki footprint wciąż nie jest najskuteczniejszy, otrzymamy sporo wyników, które nijak mają się do naszej tematyki. Aby uzyskać dokładniejsze wyniki, należy doprecyzować zapytanie.
site:.pl "Powered By WordPress" "marketing internetowy"
W powyższym zapytaniu szukamy polskich stron (domen), wykorzystujących CMS WordPress, których tematyką jest marketing internetowy.
Widzimy wyraźnie, że ilość wyników zmniejszyła się, lecz aby wykorzystać pełny potencjał footprintów należałoby zastosować zaawansowane operatory Google jak intitle, inurl czy intext. Więcej informacji na temat operatorów Google możecie przeczytać w jednym z moich artykułów na portalu www.hotfix.pl >> http://www.hotfix.pl/google-zaawansowane-wyszukiwanie–a60.htm
Dla zainteresowanych tematyką WordPress zapraszam na bardzo perspektywiczny serwis, który przyjmuje wpisy gościnne >> Kurs WordPress.
Jeśli jesteś zainteresowany napisaniem wpisu gościnnego na techformator.pl zapraszam do kontaktu.
Właśnie o czymś takim myślałem ostatnio. Dzięki za część o wyszukiwaniu blogów, chociaż już kilka mam na oku i wystarczy tylko napisać z propozycją.
Artykuł całkiem O.K. Bardziej bym rozbudował temat o footprintach bo nader ciekawy do dyskusji. W tym linku który zapodam jest masa przykładów tworzenia footprintów nic tylko dobierać i kombinować: footprinty
Fajna sprawa, ale żeby właściciel bloga się zgodził na publikację takiego wpisu to trzeba mieć już jakieś uznanie w branży…
Zgłosiła się do mnie przyjaciółka z prośbą o pomoc w rozwoju jej bloga. W Internecie dopiero stawiała pierwsze kroki. Nikt jej nie znał. Ale dzięki temu, że tworzyła mega dobrą treść, na publikację jej artów zgodziły się największe polskie serwisy, takie jak Gazeta Prawna czy Onet. W ciągu paru miesięcy — głównie dzięki odnośnikom z artykułów gościnnych — zajęła pozycję #1 na najlepszą frazę w swojej tematyce. Więc jeśli chodzi o uznanie, to wystarczy za to, co TWORZYSZ, nie za to, jak długo funkcjonujesz na danym rynku. 🙂
Łukasz, pochwal się koleżanką! Szczerze mówiąc bardzo zainteresowała mnie jej historia – jak by to nie zabrzmiało 🙂
A listę blogów, których autorzy chętnie publikują DOBRE! artykuły gości i ja chętnie przeglądnę, może jednak uda się takową stworzyć.
Kiedyś czytałem ebooka jakiegoś Australijskiego blogera, gdzie opisywał masę sposobów na wypromowanie bloga z pominięciem wyszukiwarek. Jednym z opisywanych sposobów, było właśnie pisanie wpisów gościnnych na znanych blogach.
Zastanawiam się nad wpisami gościnnymi od dłuższego czasu, ale zwykle mam wiele rzeczy do wprowadzenia zaplanowanych wcześniej i jakoś tak się to odkłada w czasie.
Jakiś miesiąc temu napisałem jakiemuś Szwedowi (po angielsku pisze) na blogu, że u nas guest blogging nie jest zbytnio popularne. odpowiedział, że u nich tez nie. Widać będę musiał niedługo znaleźć tego jego bloga i zaktualizować swoją wypowiedź 😉
Zaczynanie od słabych katalogów ma o tyle sens, że po mocnych słabe już nie działają. Jednak z drugiej strony zaczynając od słabych o wiele dłużej poczeka się na dobrą pozycję.
Bardzo przydatny artykuł. Ukazuje wiele zalet i korzyści. Wszystkich zainteresowanych wpisami gościnnymi zapraszam również na naszą stronę http://linuxiarze.pl
Szczerze przyznam, ze po raz pierwszy słyszę o takim sposobie i bardzo mnie temat zainteresował. Poruszam się w temacie finansów oraz rzwoju holistycznego, wiec chętnie napiszę lub przyjmę wpis gościnny jeśli ktoś jest chętny na blog.holisticentum.pl lub wonosc-finansowa.holisticentrum.pl. Dziękuję za cenny artykuł.
Wygląda ciekawie, jednak nie wydaje mi się, aby wszyscy tak chętnie zgadzali się na umieszczanie wpisów z linkami 🙂
Z tym rzeczywiście jest różnie, lecz na ogół żaden admin nie pogardzi dobrym artykułem.
Mariusz – załóżmy, że dodajesz u kogoś wpis gościnny. Myślisz, że warto dodać nieco zmienioną wersję na strony typu artykuły do przedruku (np. artelis), czy jest to już podejście nieetyczne? Jak to u Ciebie wygląda? 😉
Owszem, artykuły do przedruku to jedna z form promocji.
Tylko tutaj mam wątpliwości, wiele razy widziałem, jak z kopiowanego tekstu na innych blogach wycinany był link lub informacja o rzeczywistym pochodzeniu, więc trzeba było się upominać o link. Takie postępowanie jest nieetyczne i niezgodne z regulaminem wielu serwisów z artykułami do przedruku, jak widać wciąż wielu adminów nie przejmuje się prawami autorskimi. Oczywiście możesz spróbować i zobaczyć czy ta forma przyniesie spodziewany efekt.
Świetny pomysł.
Ktoś już próbował pisania na cudzym blogu?
Moze warto byłoby stworzyć listę blogerów którzy zgodzą się na pisanie u siebie?
Dzięki za pomysł 🙂
Mogę taką listę stworzyć, coś na wzór listy blogów z CommentLuv – do zrobienia o ile czas pozwoli.
Możesz wpisać mojego bloga na listę 😉 W nagłówku listy wpisz tylko że to nie są precle itp 😛 A przy okazji wpisz na listę commentLuv mojego nowego blogaska blog.e-ror.pl
Na ten moment nie mam czasu żeby zrobić przegląd sytuacji i zobaczyć kto oferuje tego typu wpisy. W jednym z artkułów dam specjalny formularz zgłoszeniowy, każdy będzie mógł dodać bloga do listy, jak będzie 10 stron opublikuję listę.
ja już się na taką listę piszę;) daj znać jak będziesz ją tworzył, ja planuję jedną zrobić, ale moja domena dopiero startuje
Pomysł wydaje się ciekawy, również się przyłączam 😉 Lista na wzór CommentLuv będzie fajnym rozwiązaniem.
Nie calkiem zgadzam sie z tym artykulem, przewaznie sa to linki „nofollow”, ktore nie maja zadnej wartosci
Decydując się na wpis gościnny ustalasz warunki publikacji, jeśli nie pytasz drugiej strony o kluczowe rzeczy, nie oczekuj że każdy domyślnie poinformuje Cię o pewnych kruczkach. Ja osobiście preferuje pełną transparentność, bez żadnych kruczków i od razu informuję o istotnych rzeczach dot. publikacji.
Bardzo ciekawy artykuł. Postaram się go zastosować w praktyce:-) Zobaczę czy aby na pewno jest to jeden ze sposobów skutecznej reklamy. Pozdrawiam
Wpisy gościnne to ciekawe rozwiązanie, jednak z mojego doświadczenia większośc linków pod wpisem jest nofollow i ciężko dogadać się z właścicielami stron żeby było DF.
Wszystko jest do uzgodnienia, jeśli właściciel strony nie zgadza się na Twoje warunki zawsze możesz wycofać propozycję. Miejsc pod promocję jest na tyle dużo, że bez trudu coś znajdziesz, no chyba że Twoja branża jest egzotyczna.
Wpisy gościnne to bardzo dobry marketing dla autora. Sam zamierzam skorzystać z tego typu promocji.
Zastanawiam się jednak nad oznaczeniem takiego wpisu własnym autorstwem za pomocą tagu rel=author z Google+. Czyli, czy wpis gościnny na innym blogu można oznaczyć autorstwem za pomocą linku do profilu G+, zaś w wynikach wyszukiwania będzie wyświetlała się miniaturka zdjęcia i info o autorze?
Można tak zrobić. Taki schemat funkcjonuje choćby na silesiasem.pl
To ciekawe – „pewnie to nofollow, co nie maja żadnej wartości…” – jesteś pewien, ze nie mają ? Wpisz w wielkiego brata google to wyszuka ci informacje czy nofollow nie mają zadnej wartości i czy sa potrzebne, czy nie.
A i przy okazji – jeśli zamieścisz artykuł na bardzo poczytnym blogu, dobry artykuł to moze cię zaskoczyc ile osób wejdzie na Twój ze stopki. Pomyśl teraz ile czasu byś musiał spędzić aby osiągnąć taki wynik wejść z wyszukiwarki ?
Niestety taka forma pozyskiwania linków została przez wyszukiwarki wzięta pod lupę. I nadużywanie tej metody będzie źle traktowane przez Google, a wręcz karane. W związku z całą tą sytuacją trzeba teraz znacznie uważniej korzystać z gościnnych wpisów.
Czy po publikacji wpisu gościnnego ma też sens publikacja go na własnym blogu? Chce stworzyć dobry wpis gościnny ale jednocześnie chce żeby był też u mnie. Jak to będzie od strony seo wyglądać? Czy może trzeba będzie zmienić tytuł lub treść? A może wystarczy na wstępie dodać, że wpis ten ukazał się również na blogu x? Z góry dzięki za info.
Arkadiusz, nigdy nie powielaj treści, ani na swojej domenie, ani także nie rób przedruków swojej treści na inne portale. Zrób 2 unikalne teksty. Wiem że to 2 razy więcej pracy ale jeśli myślisz poważnie o blogowaniu i o swoim serwisie, nie decyduj się na rozwiązanie które opisałeś.
Dziękuję za wpis. Czy na techformatorze można opublikować wpis gościnny?
@Anna, tak można, aczkolewiek musi to być wysokiej jakości poradnik. Jeśli masz coś mega fajnego, co zachwyci czytelników techformatora, pisz na priv.
Bardzo ciekawy artykuł oceniam na 5/5