Nowoczesne technologie odmieniają oblicze współczesnego biznesu, stając się dla wielu sposobem na uzyskanie przewagi nad konkurentami z branży. Cyfryzacja przydaje się nie tylko w ramach e-commerce. Z rozwiązań takich, jak wirtualna lub rozszerzona rzeczywistość coraz chętniej korzystają także lokalne biznesy, które pragną wyjść naprzeciw rosnącym oczekiwaniom klientów i zaproponować im zupełnie nową jakość usług.
W tym tekście chcielibyśmy pokazać, w jaki sposób wirtualna i rozszerzona rzeczywistość sprawdza się w nowoczesnym marketingu i biznesie, pokazując kilka wybranych ścieżek ich wykorzystania. Zapraszamy do lektury.
Czym jest wirtualna i rozszerzona rzeczywistość?
Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość to tematy często pojawiające się w świecie nowinek technologicznych. Przez długi czas stosowano je przede wszystkim w obszarze rozrywki. Obecnie odmieniają oblicze nowoczesnego biznesu.
Wirtualna rzeczywistość (ang. Virtual Reality, VR) to cyfrowo wygenerowana przestrzeń, do której stworzenia można (choć nie trzeba) wykorzystać elementy znane z realnego świata. Tak powstaje realistyczny obraz 3D, w którym odbiorca (za pomocą specjalnych okularów) może się w pełni zanurzyć, izolując się od świata zewnętrznego.
Nieco inaczej działa natomiast rozszerzona rzeczywistość (ang. Augmented Reality, AR), gdzie również z pomocą odpowiednich gogli wprowadza się do realnego świata dodatkowe elementy. Dobrym tego przykładem była choćby niezmiernie popularna swego czasu gra z pokemonami, które łapało się w realnej przestrzeni miejskiej.
Takich rozwiązań da się użyć do stworzenia rozmaitych aplikacji, przydatnych w codziennych działaniach biznesowych, w czym pomocne bywają na przykład propozycje od: EpicVR.pl.
Zalety wirtualnej rzeczywistości dla sklepów internetowych
Naturalnym miejscem do wykorzystania nowinek cyfrowych w marketingu i biznesie wydaje się e-commerce. I to w nich VR i AR zapewniają wiele cennych możliwości, które wpływają na zadowolenie klientów, poprawiają ich komfort zakupowy oraz ułatwiają dopasowanie usług do konkretnych grup odbiorców.
Dlaczego warto skorzystać z wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w swoim sklepie internetowym? W ten sposób można ciekawiej i bardziej angażująco przedstawić swoją ofertę, a w efekcie przykuć uwagę potencjalnych klientów, lepiej przedstawić im ważne informacje, zyskując przy tym ich zaufanie. Nowoczesne technologie pomagają ponadto stworzyć bardziej angażujące przekazy reklamowe, dopasowane do oczekiwań konkretnych grup odbiorców, w czym dodatkowo pomocna bywa sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, ułatwiające analizę olbrzymich ilości danych o klientach. To wszystko razem wpływa na uzyskanie przewagi nad konkurentami, zdobycie szerokiego grona zadowolonych klientów, którzy stają się naturalnymi ambasadorami marki i chętniej wracają na kolejne zakupy.
Jak wykorzystać VR i AR w nowoczesnym marketingu – przykłady działań
Jak spersonalizować doznania zakupowe z VR i AR? Wiedzą o tym branże odzieżowa i kosmetyczna. Coraz większe grono przedstawicieli tego obszaru decyduje się na stworzenie na swoich stronach możliwości skorzystania z wirtualnych przymierzalni. W efekcie, jeszcze przed zakupem, klient może zobaczyć, czy dany sweter będzie dla niego odpowiedni lub czy powinien skorzystać z konkretnego makijażu, lub fryzury. Pozwala to zmniejszyć liczbę zwrotów, a także podnieść poziom zadowolenia z danej usługi.
Technologie tego typu to idealne rozwiązanie dla dekoratorów i projektantów wnętrz, którzy z pomocą oprogramowania i gogli są w stanie zaprezentować wykonany projekt nie w formie slajdów czy wydruków, ale bezpośrednio, rzutując go na puste jeszcze ściany w domu swoich klientów. Ułatwia to przedstawienie zamierzeń, a także sprawne wyeliminowanie problematycznych kwestii już na etapie przygotowawczym – co przynosi skrócenie czasu realizacji, obniżenie kosztów, a także oczywiście większą satysfakcję odbiorcy.
Coraz większą popularnością w biznesie cieszą się ponadto wirtualne szkolenia. Mowa o specjalnych aplikacjach, dzięki którym użytkownik może niemal „na żywo” przećwiczyć rozmaite scenariusze, poznać zasady działania urządzeń, nauczyć się reagować w sytuacjach wymagających szybkich decyzji lub działania w niebezpiecznych miejscach. A to wszystko w całkowicie kontrolowanych, bezpiecznych warunkach, z możliwością wielokrotnego powtarzania kursu, gdy przyjdzie taka potrzeba. W ten sposób przeprowadza się choćby szkolenia BHP, z pierwszej pomocy, a także z obsługi specjalistycznych urządzeń.
Nowoczesne technologie a rozwój biznesowy Twojej firmy
VR i AR stają się coraz ważniejszym elementem nowoczesnego biznesu. Pozwalają sięgać dalej i osiągać cele, które jeszcze jakiś czas temu nie były możliwe. A to wszystko po to, by podnosić jakość usług, bezpieczeństwo i komfort ludzi, a także zapewniać coraz większe zadowolenie klientów docelowych.