Jeśli prowadzisz stronę internetową masz świadomość tego jak ważne są treści, które umieszczasz na swojej witrynie. Dzięki nim zyskujesz grono wiernych czytelników i budujesz ruch z wyszukiwarek internetowych. Warto więc zadbać o to, aby content, który publikujemy na naszej stronie był aktualny i atrakcyjny dla użytkowników. Tutaj właśnie pojawia się termin jakim jest Evergreen Content.
Evergreen content to treści, które są zawsze aktualne i mają długoterminową wartość dla odbiorców. W przeciwieństwie do treści związanych z aktualnymi wydarzeniami, które mogą szybko stracić na znaczeniu, evergreen content pozostaje istotny i użyteczny przez długi czas, często przez lata.
Warto na bieżąco badać, jakie treści na naszej stronie cieszą się popularnością wśród użytkowników i aktualizować je o nowe informacje, które pojawiają się z upływem czasu.
Jak skutecznie aktualizować content na stronie, aby budować lepszą widoczność w wyszukiwarce Google? Dowiedz się jak wygląda ten proces na podstawie aktualizacji artykułu na moim blogu.
Krok 1 – przygotowania do aktualizacji treści na stronie
Przygotowanie do aktualizacji treści na stronie to kluczowy etap, który pozwala utrzymać ich wysoką jakość i efektywność w pozyskiwaniu ruchu organicznego. Działanie to dzielę na dwa mniejsze zadania, które opisuję poniżej.
Zebranie danych na temat słów kluczowych z Search Console
Pierwszą czynnością jest zebranie informacji z Search Console o artykule, które chcę zaktualizować. Najbardziej interesują mnie słowa kluczowe, na jakie artykuł już rankuje. W tym celu loguje się na swoje konto GSC i z lewego menu w zakładce „Performance”, wybieram opcję „Search results”.
Następnie musimy posegregować nasze dane, aby wyświetlały informacje wyłącznie na temat adresu URL, który nas interesuje. Wybieramy „+” pod informacjami „Performance on Search results” i podajemy w kolejnym oknie interesujący nas adres URL.
Kolejno filtrujemy nasze dane na podstawie słów kluczowych oraz ich ilości wyświetleń przez użytkowników.
W dalszym kroku wybieram słowo kluczowe, które cieszy się największą popularnością wśród użytkowników i pasuje do tematu artykułu.
W moim przypadku będzie to fraza: „Jak sprawdzić linki przychodzące do strony”.
Aktualizacja wiedzy w zakresie tematu artykułu
Aktualizacja wiedzy w zakresie tematu artykułu to niezbędny krok, który zapewnia, że treści evergreen pozostają wartościowe i aktualne dla odbiorców.
Aby tego dokonać, przeprowadzam podstawowy research, analizując treści na blogach konkurencji, przeglądając najnowsze informacje, a także bazując na własnej wiedzy i doświadczeniu.
Ważne: na tym etapie sprawdzam również aktualność treści, które już są opublikowane. Artykuł publikowałem ponad 4 lata temu – niektóre z narzędzi przez ten czas przestały istnieć, a zastąpiły je nowe rozwiązania. Nieaktualne informacje skasuję ze swojego artykułu.
Wdrożenie nowych wytycznych Google
Kolejny ważny element w naszej układance. Aby treści dobrze rankowały musimy poprawić je zgodnie z najnowszymi wymogami Google. Mam tutaj na myśli przede wszystkim aktualizacje Google Helpful Content, jaka wprowadza kluczowe zmiany mające na celu promowanie treści, które są autentyczne, wartościowe i przede wszystkim użyteczne dla użytkowników.
Google coraz bardziej kładzie nacisk na treści tworzone z myślą o ludziach, a nie o algorytmach. Kluczowe jest unikanie treści, które są powierzchowne lub tworzone wyłącznie pod kątem SEO.
Krok 2 – poprawa artykułu na bazie wcześniej zebranych informacji i wytycznych
Słowem wstępu: do aktualizacji treści wykorzystam narzędzie Contadu, czyli platformę Content Intelligence, która bazuje na sztucznej inteligencji i data driven.
Ustawienie projektu w Contadu
Ok, część teoretyczną mamy za sobą, teraz możemy przejść do Contadu i zaktualizować nasz content. Przechodzimy do Content Writera -> New Query -> Optimize Content. Wypełniamy poszczególne komórki danymi i klikamy przycisk Start, aby program rozpoczął analizę. Na jej podstawie i wcześniej zebranych danych będziemy aktualizować nasz artykuł.
Wcześniej musimy jeszcze wybrać strony internetowe z Google, które chcemy poddać analizie:
Po wykonanej pełnej analizie możemy zaimportować content do narzędzia oraz dodać pozostałe słowa kluczowe z Google Search Console. Możemy to zrobić na dwa sposoby:
- Ręczne dodanie słów kluczowych z GSC za pomocą metody kopiuj-wklej.
W Contadu możesz ręcznie dodać słowa kluczowe, których chcesz użyć w tekście. Możesz to zrobić za pomocą przycisku „add”.
- Dodanie słów kluczowych z GSC za pomocą integracji Contadu.
Jeśli posiadasz integracje Contadu z GSC możesz po API pobrać dane bezpośrednio w panelu narzędzia. W tym celu kliknij przycisk „add from GSC”.
A następnie dodaj właściwe słowa kluczowe:
Po dodaniu fraz pojawiają się one w panelu „Basic”, gdzie możemy sprawdzić to, jak wiele razy dane słowa pojawia się w tekście i czy przypadkiem tekst nie jest „przeładowany” niektórymi wyrażeniami.
Jak widzisz na powyższym screenie – mój tekst obecnie wymaga poprawy, muszę jednak dopisać kilka nowych informacji dotyczących narzędzi do sprawdzania linków (temat mojego artykułu). Po ich przygotowaniu i wklejeniu w edytorze zabiorę się optymalizację tekstu według wskazówek z Contadu.
- Dodanie aktualnych informacji i optymalizacja tekstów
W tym kroku na bazie wcześniej zebranych informacji uzupełnię mój tekst świeżymi informacjami – w moim przypadku będą to nowe narzędzia i metody w których można sprawdzić linki do strony.
Przyznam, że ten etap wykonuję w Wordzie, nie zwracając jeszcze szczególnej uwagi na sugestie Contadu.
Po wklejeniu nowych treści status słów wygląda następująco:
Teraz postaram się dokonać takich zmian, aby większość słów świeciła się na zielono. W pierwszej kolejności dodam słowa z kolumny basic, które nie pojawiają się w tekście:
Następnie usunę lub zastąpię synonimiami te, które pojawiają się zbyt często według narzędzia. Aby ułatwić sobie pracę skorzystam z funkcji „Highlight term in text”, jaka dostępna jest po kliknięciu we wskazany keyword.
Ok, zmiany wprowadzone. Analiza przedstawia się następująco:
Co prawda kilka wyrażeń świeci się na żółto, ale mój tekst jest dłuższy od konkurencji i według contadu mam małą szansę na przeoptymalizowanie – zaznaczone czerwonymi strzałkami.
Teraz mogę zaktualizować tekst na stronie i sprawdzić jak na zamiany zareaguję Google 😊
Krok 3 – poinformowanie Google o zmianach na stronie
Po „załadowaniu” contantu na stronie powinniśmy poinformować Google o tym, że zaszły zmiany na stronie i warto je przeindeksować.
Informacje o dacie i aktualizacji contentu powinna pojawić się zarówno na samej podstronie, jak i w mapie witryny.
W tym celu możesz wykorzystać meta informacje takie jak:
<meta property= "article:published_time" content="data publikacji"/>
<meta property= "article:modified_time " content="data edycji"/>
Warto również umieścić informacje o aktualizacji w samej treści artykułu – np. na początku. Będzie to cenna informacja nie tylko dla wyszukiwarki, ale również dla użytkownika, że artykuł jest aktualny i wartościowy.
Ja również staram się nieco zmienić title podstrony i w nim również przemycić informacje o aktualizacji. W Contadu masz możliwość podgląd tego, jak będzie wyglądał Twój wynik w Google:
Następnie możemy przejść już do Google Search Console i przekazać nasz URL do ponownej indeksacji lub skorzystać z Indexing API, które obecnie jest skuteczniejszym rozwiązaniem.
Pamiętaj, że to czy Google wyświetli z poziomu wyników wyszukiwania informacje o aktualizacji treści leży już gestii samej wyszukiwarki.
Ze swojej strony mogę polecić również delikatne podlinkowanie zaktualizowanego artykułu 😉
Podsumowanie
Aktualizacja treści na stronach internetowych to bardzo ważny element strategii SEO, który zapewnia, że nasz evergreen content będzie cieszył się stałą popularnością wśród użytkowników wyszukiwarki i zajmował wysokie pozycje.
Aktualizacje treści na stronie należy jednak przeprowadzać z głową i dostosować treść do nowych wymogów Google oraz słów kluczowych, które wyszukują użytkownicy.
W całym tym procesie pomocnym jest narzędzie Contadu, które dzięki analizie data driven i integracji z GSC znacznie ułatwi nam wszelkie działania, co przełoży się na poprawę pozycji w Google, a tym samym wzrost ruchu użytkowników.
Autorem poradnika jest: Kordian Minkina (https://kordianminkina.pl) – freelancer SEO z ponad 10 letnim doświadczeniem w branży SEO. Pomagam firmom i przedsiębiorcom zdobywać widoczność w wyszukiwarkach, co przekłada się na realne wyniki biznesowe. Na swojej stronie dzielę się praktycznymi poradami, case study oraz aktualnościami z branży, inspirując innych do osiągania sukcesów w świecie online.