Niezależnie od tego jakiego rodzaju działalność prowadzisz, pewnie wielokrotnie zastanawiasz się nad wybraną strategią marketingową. Czy jest wystarczająco optymalna? Czy może coś zmienić? Odnalezienie się we współczesnych realiach promocji nie jest proste. Dlaczego?
Reklama stała się dla nas chlebem powszednim. Stykamy się z nią dziesiątki razy w ciągu każdego dnia. Nic dziwnego, że jej skuteczność nie zawsze jest zadowalająca. W zalewie marketingowych treści specjaliści zaczęli jednak szukać klucza do sukcesu. Może nim być właśnie inbound marketing.
Czym jest inbound marketing?
Zacznijmy od definicji. Inbound marketing w założeniu ma być przeciwieństwem tradycyjnego marketingu (ang. outbound marketing), zakładającego agresywną promocję własnej marki na billboardach, ulotkach czy telewizyjnych spotach. Zamiast tego oferuje nowe podejście, oparte na zainteresowaniu potencjalnego klienta.
Treści reklamowe w inbound marketingu przesyłane są do osób zainteresowanych albo za ich zgodą (po rozpoczęciu subskrypcji), albo po podjęciu przez nie odpowiedniej akcji (wejście na stronę internetową). Celem tej strategii ma być dotarcie do osób, dla których marka nie jest obojętna oraz zwiększenie jej świadomości w społeczeństwie dzięki odpowiednim komunikatom.
Jak wdrożyć inbound marketing w mojej firmie?
Przejście na inbound marketing wymaga podjęcia działań na kilku płaszczyznach. Pierwsza z nich dotyczy światopoglądu. Zmiana taktyki na mniej agresywną może prowadzić do uzasadnionej obawy przed utratą klientów. Kolejną jest zmiana sposobu komunikacji z konsumentami z nachalnej na bardziej rzeczową.
Wdrożenie inbound marketingu musi poprzedzać namysł. Powinno zostać zaplanowane, by strategia była kompletna od momentu jej wprowadzenia w życie. Na czym się w takim razie skupić? Poniżej znajdziesz kilka rad:
- narracja Twojej reklamy niech będzie nastawiona na jakość
- przygotuj się na klienta, który wie już coś o Twojej firmie – jakoś musiał na Ciebie trafić
- rozpocznij promocję w należących do Ciebie miejscach: na stronie internetowej (którą, możesz stworzyć np. przez platformę Zyro), blogu, w mediach społecznościowych
- zadbaj o poznanie grupy docelowej – osób, z którymi już współpracujesz i przyszłych klientów.
Inbound marketing jest ściśle połączony z inną strategią, content marketingiem. Obie kładą spory nacisk na prezentację materiałów wysokiej jakości i promocję firmy w oparciu właśnie o tę wartość. W dzisiejszych czasach reklamowy bełkot często przyćmiewa realne zalety prezentowanych produktów, co odbija się negatywnie na wynikach kampanii promocyjnych.
Zmiana strategii marketingowej to nie jest bułka z masłem, dlatego dokładnie zaplanuj działania, które podejmiesz by przejść na inbound marketing i wykorzystać do maksimum jego potencjał.
Inbound marketing – jak stosować?
Istotą inbound marketingu jest dotarcie do klientów, którzy mają już jakieś informacje o Twojej firmie lub dopiero chcą się z nimi zapoznać. Łączy ich to, że podejmują działanie, by zaspokoić swoją ciekawość. Czytają branżowego bloga, szukają rozwiązania swojego problemu czy nie mają wystarczającej wiedzy na dany temat i po prostu potrzebują autorytetu.
Można zatem powiedzieć, że są bardziej gotowi na reklamę niż przypadkowi użytkownicy Internetu, którym podczas przeglądania narzędzi stolarskich pojawia się reklama wypożyczalni narciarskiej. Jednym z narzędzi, które pomogą dotrzeć do nich jest jakość.
Przekonać do siebie konsumentów możesz na wiele sposobów. Nietuzinkowa oferta, ciekawe hasło reklamowe czy oryginalność to tylko niektóre z nich. Podstawą są też rzeczowe teksty, które dostarczą konsumentom jasnych informacji na temat Twojej firmy i oferowanych przez Ciebie produktów czy usług.
Popularnymi sposobami na zastosowanie inbound marketingu są:
- wyposażenie strony internetowej w sekcję blogową; możesz na niej dzielić się swoją wiedzą, doświadczeniem czy opisywać ciekawe przypadki, związane z Twoją pracą
- dodanie do strony formularza kontaktowego; jeśli odwiedzający poda swoje dane, masz otwartą drogę do rozpoczęcie strategii marketingowej w stylu inbound
- promocja w social mediach; osoby odwiedzające Twoje profile nie biorą się znikąd – ruch może pochodzić ze strony www, ale też z wzajemnych poleceń zadowolonych klientów
- stosowanie praktyk SEO, by podnieść swój wynik w popularnych wyszukiwarkach; zdobycie odbiorcy reklamy, a później klienta jest w ten sposób dużo łatwiejsze
To tylko niektóre z wartościowych pomysłów na wprowadzenie inbound marketingu jako stałej taktyki promocyjnej w Twojej firmie. Razem z content marketingiem są w stanie stworzyć skuteczny duet, który zastąpi stosowaną dotychczas nachalną (i kosztowną) reklamę tradycyjną.
Inbound marketing – korzyści
Inbound marketing skupia się w dużej mierze na budowaniu świadomości marki i zaufania wśród przyszłych klientów. Wykorzystuje w naturalny sposób zainteresowanie konsumentów i podsuwa im kompleksowe rozwiązania ich problemów.
Korzyściami wprowadzenia tej strategii może być:
- podniesienie wskaźnika konwersji: reklama kierowana jest głównie do osób, które są faktycznie zainteresowane danym tematem
- ograniczenie kosztów reklamy: z uwagi na charakter tej taktyki, reklama dociera do konsumentów tylko z ich woli, więc nie trzeba stawiać na kosztowną promocję tradycyjną
- wykorzystanie ciekawości konsumentów: w tradycyjnym przypadku rozwiązanie problemu pojawiało się jeszcze przed zdiagnozowaniem potrzeby; inbound marketing odwraca tę kolejność, co zapobiega efektowi odrzucenia
- analiza dotychczasowej kampanii reklamowej i skupienie się na podniesieniu jakości przedsiębiorstwa i wyróżnienie się na tle konkurencji
Strategię inbound marketingu możesz zastosować również jeśli prowadzisz sklep online. Warto jednak zadbać w tym przypadku o promocję marki – dobrym sposobem może się okazać wykorzystanie poczty pantoflowej. Co ciekawe, mimo swojej prostoty jest to wciąż jeden z najskuteczniejszych sposobów pozyskiwania klientów.
Marketing inbound – 3 filary
Skuteczne wdrożenie inbound marketingu opiera się na trzech podstawowych filarach. Są nimi:
1. Przyciągnięcie uwagi. Z uwagi na to, że nie docierasz do klientów w tradycyjny sposób, pomyśl nad ciekawym pomysłem na zwrócenie ich uwagi. Może to być choćby zabieg graficzny czy tekstowy.
2. Zaangażowanie. Jeśli posiadasz już uwagę potencjalnego klienta, warto go zaangażować. Podniesie to poziom jego zaufania do Twojej firmy i pozwoli na identyfikację z produktem lub usługą. Możesz w tym celu użyć praktyki storytellingu.
3. Zadowolenie. Przedstawienie klientowi rozwiązania jego problemu może być kluczem do osiągnięcia sukcesu. Informacja o tym, że może spokojnie odetchnąć to ostatni krok przed sfinalizowaniem transakcji. A wtedy otwiera się przed Tobą droga do przekształcenia go w zadowolonego klienta, który ma szansę wrócić do Ciebie za pewien czas.
Podsumowanie
Inbound marketing to współczesna strategia, która ma stanowić alternatywę dla obecnego trendu agresywnej reklamy. Opiera się przekazywaniu klientom informacji sprzedażowych wyłącznie za ich zgodą lub po podjęciu przez nich pewnej akcji. Jej skuteczność pochodzi ze skupienia się na jakości oferowanych produktów lub usług oraz przygotowaniu odpowiedzi na potrzeby klienta.
Odpowiednio przygotowana strategia inbound marketingu powinna przełożyć się na wzrost poziomu zaufania klientów do Twojej firmy. Poza tym jej celem jest ograniczenie kosztów ekstensywnej reklamy oraz wykorzystanie ciekawości potencjalnych klientów. W ten sposób możliwe jest przedstawienie rozwiązania ich problemów zaraz po ich pojawieniu, a nie jeszcze przed, jak to ma miejsce w standardowym przypadku.
Jednym słowem, inbound marketing to ciekawa opcja dla wielu rodzajów biznesu, której zalety mogą pozytywnie wpłynąć również na Twoją firmę.
To samo prostymi słowami wbijamy wam w głowę od 2012 roku. http://projekt.iqarius.pl/2022/04/inteligentny-marketing/