Aby przyśpieszyć proces zgłaszania nowych treści stosuje się różnego typu chwyty, jak umieszczanie linków w agregatorach RSS, pingowanie czy podlinkowanie wpisów. W tym poradniku przedstawię ręczną metodę zgłaszania nowej treści do indeksu wyszukiwarki. Do tego celu wykorzystam usługę Google Webmaster Tools.
Jest kilka czynników warunkujących szybkość indeksacji nowych treści:
- Przejrzystość kodu i zgodność witryny z obowiązującymi standardami.
- Strona zoptymalizowana pod kątem SEO.
- Częstotliwość publikacji.
- Wartość atrybutu – szybkość indeksowania.
Przejrzystość kodu wraz z optymalizacją SEO to bardzo ważne punkty. Czym lepsza organizacja kodu i mniej błędów tym boty łatwiej odczytają zawartość. Oczywiście odczyt treści to połowa sukcesu. Ustawienie przyjaznych adresów, hierarchiczna budowa witryny, dodatkowe informacje w meta tagach – jednym słowem każdy element jest ważny.
Trzeci czynnik, szybkość indeksowania. Domyślną wartość możemy zmienić poprzez Google Webmaster Tools => Konfiguracja witryny => Ustawienia, jednakże takie działanie jest zalecane tylko, gdy występują problemy z serwerem. W każdym innym przypadku należy użyć domyślnych wartości – opcja Niech Google określi moją szybkość indeksowania (polecane). W tym punkcie należy jeszcze wspomnieć o jednej ważnej sprawie, mianowicie zwiększenie szybkości indeksacji wiąże się z większym obciążeniem serwera oraz powoduje wzrost zużycia transferu, dlatego jeśli nie dysponujemy dobrym serwerem i wysokimi limitami, nie eksperymentujmy!
Częstotliwość publikacji – jest to chyba jeden z najważniejszych czynników warunkujących szybkość indeksowania. Strony na których pojawia się dużo treści są częściej odwiedzane przez Googlebota, oczywiście mowa tutaj o regularnych publikacjach np. kilka artykułów dziennie.
Indeksację można przyśpieszyć stosując różnego typu metody, od optymalizacji witryny aż po pingowanie stron. W dalszej części poradnika opiszę jak wygląda manualne zgłaszanie treści.
W centrum dla webmasterów wybieramy profil witryny, przechodzimy do Diagnostyka => Pobierz jako Googlebot.
Przystępujemy do zgłoszenia adresu URL. W polu obok nazwy domeny wpisujemy adres wybranej podstrony, następnie klikamy Pobierz.
Z chwilą kliknięcia przycisku na stronie pojawi się Googlebot, który pobierze treść i zwróci rezultat. Jeśli strona została prawidłowo odczytana, na liście pojawi się URL, gdzie stan pobierania przyjmie wartość Sukces.
Obok adresu widnieje opcja Prześlij do indeksu, wybieramy ją. W kolejnym oknie określamy zakres. W tym wypadku chcę przesłać do indeksu tylko jedną podstronę, zatem skorzystam z pierwszej opcji – URL. Klikamy Prześlij i czekamy na zmianę statusu. Po kilku sekundach powinniśmy otrzymać informację – Adres URL przesłany do indeksu.
W ten o to sposób zgłosiliśmy nowy wpis. Jak już wspominałem szybkość indeksacji zależy od wielu czynników, dlatego też trudno przewidzieć, ile czasu minie, zanim przesłany URL znajdzie się w indeksie wyszukiwarki. Jeśli zależy nam na szybkości, warto zastosować kilka metod jednocześnie.