Audyt strony internetowej zaczynamy od zebrania informacji o witrynie. Oczywiście samo zebranie danych nic nam nie da. Dane należy przeanalizować i wyciągnąć odpowiednie wnioski, które następnie należy zaprezentować w raporcie końcowym. Do automatyzacji procesu analizowania strony pod kątem SEO jest wiele programów. W tym artykule przedstawię moim zdaniem 3 najciekawsze darmowe desktopowe (Windows, Unix) aplikacje. Mowa o Visual SEO Studio, IIS Microsoft SEO Toolkit oraz Screaming Frog SEO Spider.
IIS Microsoft SEO Toolkit
Search Engine Optimization Toolkit to niewątpliwie jedno z najlepszych darmowych rozwiązań. Udostępniane jest w formie rozszerzenia dla serwera IIS. Dzięki narzędziu można przeanalizować dowolną stronę internetową pod kątem SEO, na wyjściu otrzymamy bardzo rozbudowany raport, z którego możemy dowiedzieć się między innymi o…
- Błędach tagu kanonicznego (canonical URL errors),
- Niepotrzebnych przekierowaniach,
- Błędach w linkowaniu wewnętrznym,
- Zbyt dużej ilości linków na stronach/podstronach,
- Nagłówkach H1 (brak lub powielenie),
- Rozmiarze skryptów JS, CSS,
- Meta title, description, keywords (brak, powielenie, długość, uwagi na temat nazwy brandowej),
- Niedziałających linkach,
- Podstronach, które są wyłączone z indeksowania (blokada via noindex, robots.txt),
- Błędach w kodzie witryny,
- Braku alternatywnego opisu obrazków na stronach (alt).
Raport zawiera także szczegółowe dane, na jakich podstronach wykryto problemy, wszystko jest skategoryzowane i logicznie posegregowane. Niestety SEO Toolkit według mojej opinii jest jeszcze niedopracowanym narzędziem, czasem potrafi nawet wprowadzić zamieszanie.
Instalacja Microsoft SEO Toolkit
W pierwszej kolejności należy zainstalować serwer IIS (Internet Information Services). W systemie Windows 7 dokonamy tego poprzez Panel sterowania => Programy i funkcje => Włącz lub wyłącz funkcje systemu Windows => Internetowe usługi informacyjne.
Kolejną czynnością jest pobranie pliku instalacyjnego platformy Microsoft Web a konkretnie zestaw narzędzi do optymalizacji aparatu wyszukiwania czyli inaczej nasz IIS Seo Toolkit. Przechodzimy na stronę microsoft.com, schodzimy na sam dół witryny (pod przyciskiem Install this extension klikamy w additional downloads), znajdziemy linki do pobrania Seo Toolkit, wybieramy wersję odpowiadającą platformie x86 (system 32-bit) lub x64 (64-bit).
Uruchamiamy instalator i postępujemy zgodnie z jego zaleceniami.
Po zainstalowaniu przechodzimy do Panel sterowania => Narzędzia administracyjne => Menedżer internetowych usług informacyjnych (IIS). Ewentualnie Start => Uruchom => inetmgr. W sekcji Zarządzanie znajdziemy dodatkową ikonkę Search Engine Optimization.
Wybieramy Create new analysis i konfigurujemy projekt. Nadajemy nazwę, ustawiamy punkt początkowy (startowy adres URL, zwykle jest to strona główna). W zaawansowanych ustawieniach możemy ograniczyć analizę do konkretnej liczby URL i skonfigurować dodatkowe opcje.
Po zakończeniu pracy otrzymamy sporą dawkę informacji. Otrzymane dane musimy przeanalizować i wyciągnąć odpowiednie wnioski. Nie każdy wykryty błąd raportowany przez IIS SEO Toolkit jest prawidłowy, zdarzały mi się raporty, w których były wylistowane nieistniejące błędy, ale takie rzeczy mogą zostać stosunkowo łatwo wyłapane przez specjalistę seo.
Po kliknięciu w dany typ błędu np. The description is missing otworzy się okno z detalami.
Prezentacja danych jest nie za dobra, nie ma zbiorczych zestawień. Na niekorzyść narzędzia Microsoftu przemawia również ograniczona możliwość eksportu danych. SEO Toolkit jako narzędzie do szczegółowej analizy jak najbardziej daje radę, niestety przez formę prezentacji danych sporo czasu traci się na analizę danych.
Screaming Frog SEO Spider
Screaming Frog to bardzo zaawansowany program do zbierania różnego typu danych o witrynie, między innymi:
- Meta tagi Title, Description, Keywords (wraz z liczbą znaków) plus zawartość nagłówków H1, H2, Hn… wraz z ich długością,
- Dyrektywy robots, zawartość meta refresh,
- Status serwera, błędy 40x, 50x (raportuje też przekierowania 30x),
- Statystyki jak rozmiar dokumentu, liczba słów,
- Liczba linków na podstronie podzielona na wewnętrzne, wychodzące, wewnętrzne kierujące do danej podstrony, poziom głębokości URL, adres kanoniczny,
- Hash Md5, który określa stopień pokrewieństwa podstron (Duplicate Content),
- W widoku szczegółowym (po zaznaczeniu danego rekordu) wylistowanie typu zasobu, anchor tekstu, tekstu alternatywnego (alt), atrybutu nofollow odsyłaczy (klasyfikacja true/false).
Wszystkie dane są ładnie posegregowane, rozbudowane opcje eksportu. Program w wersji darmowej ma kilka ograniczeń, zablokowany zapis projektu, mocno uszczuplone możliwości konfiguracji oraz analiza dotyczy pierwszych 500 odnalezionych URLi (choć to ograniczenie i tak da się ominąć). Niestety autor nie ustrzegł się paru błędów, wersja 2.20 posiada pewne bugi, które czasem potrafią nieźle wkurzyć użytkownika, ale to normalne, w końcu programista też człowiek i może popełnić tu i ówdzie błąd.
Jako że, aplikacja została napisana w języku Java, można z niej skorzystać na praktycznie każdej platformie: Windows, MAC, Unix (paczka DEB dla Debian, Ubuntu). Sofcik do pobrania ze strony producenta.
Visual SEO Studio
Kolejny soft który zaprezentuję to Visual SEO Studio. Aplikacja ciesząca się coraz większą popularnością. Aktualny status programu to Free Beta, zatem mogą wystąpić bugi. W przyszłości soft zapewne zmieni swoje oblicze na bardziej komercyjne.
Aplikacja oferuje kompleksową analizę seo, dostaniemy sporo ciekawych informacji, które możemy wykorzystać do opracowania audytu strony. Dostarcza jeszcze bardziej szczegółowych informacji aniżeli IIS Seo Toolkit. Prezentacja danych jest nieco lepsza, do dyspozycji mamy trzy typy widoku: Crawl View, Index View oraz Tabular View. Niestety rozkład okien nie jest najlepszy, na mniejszych monitorach będą problemy z ogarnięciem wszystkiego. Pozyskane dane można eksportować do Excela (XLSX) bądź CSV.
Oprócz popularnych SEO statystyk aplikacja pozwala na wykonanie zrzutu ekranu wybranej strony/podstrony (u mnie ta funkcja nie chce działać!), przy pomocy Visual SEO Studio stworzymy też sitemapę. To co mnie najbardziej wkurza w tym programie to fakt, iż nie za dobrze radzi sobie z polskimi znakami (od autora narzędzia Federico Sasso dowiedziałem się, że w kolejnej wersji wszystkie problemy z polskimi znakami mają być naprawione). Kolejnym mankamentem jest bardzo wolne zbieranie informacji – w porównaniu do SEO Froga, Visual SEO Studio to straszny żółw.
Program w założeniu ma być kompleksowym narzędziem do analizy SEO strony, jednakże do perfekcji jeszcze daleka droga, soft umieszczam w niniejszym zestawieniu, albowiem oferuje całkiem dobry poziom i na tę chwilę jest jeszcze darmowy. Program pobierzecie ze strony visual-seo.com.
Wymieniłem trzy najciekawsze darmowe rozwiązania, które wspomagają proces przygotowywania audytu strony, doskonale nadają się do audytu seo sklepu internetowego, wizytówki firmowej czy też bloga. Zaprezentowane aplikacje skupiają się na czynnikach on-site – zbieranie informacji o stronie, na podstawie których specjalista (człowiek znający się na SEO) będzie mógł opracować wytyczne do optymalizacji strony WWW. Oczywiście do wykonania pełnego audytu potrzebne są dodatkowe dane i narzędzia. Zaprezentowane aplikacje to moim zdaniem podstawa przy analizie każdej strony.