Niniejszy artykuł jest uzupełnieniem poprzedniego o narzędziu do zrzekania się linków. Opiszę w nim w jaki sposób przyznawać dostępy do strony w Narzędziach dla webmasterów. Dostępy niezbędne są w wielu sytuacjach np. w kampaniach SEO do monitorowania stanu witryny, w kampaniach long tail i AdWords – by przeanalizować raport ze słowami kluczowymi. Dostępu można również udzielić w przypadku, gdy osoba odfiltrowując Twoją stronę musi skorzystać z narzędzia Google Disavow Links Tool lub w fazie wstępnej, gdy trzeba sprawdzić jaki typ kary algorytmicznej strona otrzymała.
Jeśli zmieni się sposób przyznawania uprawnień, niniejszy poradnik zostanie zmodyfikowany lub uzupełniony o nowe informacje.
Aby udostępnić informacje znajdujące się w Narzędziach Google dla webmasterów, nie trzeba przekazywać żadnych haseł drugiej stronie – wystarczy dodać nowego użytkownika lub zdefiniować współwłaściciela. Jako, że bardzo często otrzymuję tego typu pytanie od osób zainteresowanych audytem linków, postanowiłem przybliżyć kwestię przyznawania uprawnień.
Jaka jest różnica między użytkownikiem a współwłaścicielem
Użytkownik konta Google Webmaster Tools uzyskuje dwa poziomy dostępu: Ograniczony lub Pełny. Ograniczony pozwala na wyświetlenie większości informacji i przetestowanie części rzeczy np. zasad indeksacji witryny (czy Googlebot poprawnie indeksuje stronę), natomiast zaawansowane ustawienia konfiguracji witryny są niedostępne. Również możliwość złożenia prośby o ponowne sprawdzenie (przy filtrze ręcznym) jest niedostępna. Z kolei przyznając dostęp pełny użytkownik może skonfigurować stronę, ustawić jej geolokalizację, zmienić szybkość indeksowania i wprowadzić inne istotne w konfiguracji zmiany. Może również składać wnioski o ponowne rozpatrzenie, jednakże w tym typie dostępu użytkownik nie może skorzystać z zaawansowanych narzędzi – mowa między innymi o Google Disavow Tool.
Współwłaściciel nie dysponuje takimi samymi uprawnieniami jak super administrator (właściciel) – czyli osoba, pierwsza w całym łańcuchu uprawnień. Współwłaściciel posiada uprawnienia do pełnego zarządzania witryną, może uzyskiwać dostęp do narzędzia zrzekania się linków (Google Disavow Tool), może również określać dostępy do konta i usuwać je z jednym wyjątkiem, nie może usunąć konta super-administratora.
Szczegółowe informacje o poziomach dostępu znajdziesz na stronach Google.
Dodanie nowego użytkownika
Logujemy się do Narzędzi dla webmasterów.
Przechodzimy do konkretnego profilu witryny. W prawej części strony klikamy Zarządzaj witryną.
Wybieramy Dodaj lub usuń użytkowników, następnie Dodaj nowego użytkownika.
Wpisujemy adres e-mail, określamy również typ dostępu dla konta: Pełny lub Ograniczony, po zdefiniowaniu wszystkiego klikamy Dodaj.
Na liście pojawi się nowy użytkownik (e-mail). W każdej chwili możemy cofnąć przyznane uprawnienia (Usuń).
Dodanie nowego współwłaściciela
Będąc na tym samym ekranie – Użytkownicy i właściciele witryny, zamiast wybrać opcję Dodaj nowego użytkownika, wskaż – Zarządzaj właścicielami witryny.
Zjedź na sam koniec do sekcji Zweryfikowani właściciele i kliknij Dodaj właściciela. Wprowadź adres e-mail działający w usłudze Google i kliknij Kontynuuj. Po pomyślnym dodaniu usera dostaniesz komunikat w stylu Użytkownik przykładowy@gmail.com został dodany. Uprawnienia możesz wycofać w każdej chwili – opcja Cofnij weryfikację.