Dotychczas, aby prowadzić monitoring strony on-line byłem zmuszony wykorzystywać alternatywne narzędzia jak Piwik czy WassUp. Od kilku dni testuję nową funkcję Google Analytics – statystyki w czasie rzeczywistym. Takiej funkcjonalności brakowało! Teraz gdy została już zaimplementowana przyszła pora na jej ocenę.
Funkcja statystyk w czasie rzeczywistym dostępna jest w nowej wersji Google Analytics. Chęć udziału w beta-testach można zadeklarować poprzez formularz zgłoszeniowy znajdujący się pod adresem analytics.blogspot.com.
Po aktywowaniu nowej funkcji dostęp do niej uzyskamy poprzez Nowy interfejs => Panele => Czas rzeczywisty (beta) => Przegląd.
Oprócz liczby aktywnych użytkowników znajdziemy informacje takie jak:
- Wykres czasowy z liczbą odsłon (w przeliczeniu na minuty i sekundy).
- Najlepsze witryny odsyłające.
- Najlepsze aktywne strony.
- Wykres zależności między użytkownikami nowymi a powracającymi.
- Zestawienie najpopularniejszych słów kluczowych.
- Mapkę Polski i świata zawierającą najpopularniejsze lokalizacje skąd następują wejścia.
- Źródła odwiedzin/Najlepsza treść, wykres zależności wejść z wyszukiwarki (bezpłatne)/kampanii sponsorowanych/wejść bezpośrednich.
Nowa funkcja dostarcza wielu przydanych informacji i pozwala na żywo obserwować efekty prowadzonych kampanii reklamowych. Niestety do obszernego śledzenia nie nadaje się, nie znajdziemy tutaj zaawansowanego trackingu userów/botów (monitoring wszystkich wywoływanych adresów), choć muszę przyznać, że zdarzenia wyszukiwania na stronie są sprawnie rejestrowane. Statystyki w czasie rzeczywistym w najbliższym czasie zostaną udostępnione wszystkim użytkownikom Google Analytics.
Warto też wspomnieć o niedawnym dodaniu opcji SEO w analytics i Analytics Premium 🙂 Statystyki w czasie rzeczywistym to przede wszystkim fajny bajer, czy jest to użyteczne – ja nie znalazłem na razie zastosowania. Fajnie by było zobaczyć boom np po reklamie telewizyjnej.
Muszę przyznać, że do śledzenia na żywo kampanii „bajer” sprawdza się wyśmienicie. Podajesz link na jakimś portalu i od razu możesz zobaczyć efekty 😉
To bardzo pomocne narzędzie dla ludzi którzy prowadzą firmę internetową np sklep
Zapraszam na naszego bloga gdzie opisaliśmy jak można wykorzystać te raporty oraz alternatywy, które niektórym użytkownikom mogą znacznie bardziej się przydać: http://www.conversion.pl/blog/2011/10/google-analytics-czas-rzeczywisty-real-time/
@Paweł Ogonowski, dzięki za artykuł, bardzo trafne wnioski 😉 Pozdrawiam
Czy ktoś wie kiedy bedą dostępne w GA te statystyki w czasie rzeczywistym? Przydałoby się w GA właśnie coś podobnego jak w Stat24 czyli podglądanie biężących wejść, z jakich stron, słów kluczowych itp
Taka funkcjonalność już teraz jest obecna, możesz na żywo obserwować lokalizację użytkownika, z jakiego medium przywędrował na stronę, jeśli z wyszukiwarki to pokazywane jest także po jakim słowie kluczowym.
Chodziło mi o coś takiego jak np. 50 ostatnich wejść, a w GA nei mogę niczego takiego znaleźć
Fakt, kilku rzeczy brakuje, na chwilę obecną jest tylko „Wyświetlenia strony (ostatnie 30 min)”, natomiast musimy sobie zdawać sprawę, że to wersja rozwojowa, jestem pewny, że prędzej czy później nowe funkcje zostaną wprowadzone.
No ja od niedawna cieszę się tymi statystykami i jakoś mi to nie przypadło do gustu. Nie wiem w sumie jak mogę wykorzystać tej informacje na korzyść dla blogów.
Bardziej cieszy mnie znacznie lepsza możliwość ustawiania celów jak i filtrowania statystyk niż statystyki na żywo… Po pierwsze co dają nam statystyki na żywo ??? Chyba tylko satysfakcję, że akurat w tym momencie na mojej stronie siedzi x osób 🙂