Młoda kobieta zapisuje pomysły na Content Marketing

6 najlepszych rodzajów treści wykorzystywanych w content marketingu

domeny dla biznesu

Benjamin Franklin to znana postać z historii – zasłynął głównie jako jeden z ojców założycieli Stanów Zjednoczonych. Czy przyszło Ci jednak kiedyś na myśl, że jego życiowe osiągnięcia mają także pewien związek z content marketingiem?

Otóż Franklin dość wcześnie zaangażował się w branżę drukarską i wydawniczą – w wieku 23 lat stał się wydawcą Pennsylvania Gazette. Jednak w przypadku omawianego tematu interesuje nas jego inna publikacja, a jest nią Poor Richard’s Almanack wydawany w latach 1732-1758.

W Poor Richard’s Almanack można było znaleźć kalendarz, długoterminowe prognozy pogody, wiersze, zagadki i wiele więcej. Almanach ten całkiem szybko zyskał dużą popularność i rozchodził się nakładem 10 000 kopii rocznie, co w tamtych czasach było wielkim sukcesem. Benjamin Franklin cieszył się nie tylko zyskami ze sprzedaży – publikacja stała się bardzo rozpoznawalna w całym kraju. W rezultacie almanach okazał się świetnym narzędziem do promowania wydawniczego i drukarniczego biznesu zdolnego przedsiębiorcy i polityka. Jego treść dostarczała czytelnikom wartość, jednocześnie będąc skuteczną reklamą.

Wróćmy jednak do naszych czasów, które zupełnie odmienił Internet. Content marketing stał się już nie tylko ciekawą opcją, ale i fundamentem strategii marketingowej. Obecnie przedsiębiorstwa mają znacznie więcej możliwości w promowaniu się za pomocą publikacji odpowiednich treści. Jednak które z nich można uznać za tak skuteczne, aby priorytetowo się na nich skupić? I co jeszcze ważniejsze – jak zrobić z nich dobry użytek?

Właśnie to rozważymy w tym artykule. Poznasz tutaj 6 najlepszych rodzajów treści wykorzystywanych w content marketingu, które warto zawrzeć w swojej strategii marketingowej.

1. Blogowanie

Dla wielu marek wpisy blogowe to praktycznie podstawa strategii marketingowej. Nie ma się co temu dziwić – artykuły blogowe zwykle nie wymagają aż tak dużego czasu pracy czy kosztów zlecenia, a ich skuteczność jest sprawdzona i bardzo mierzalna. Nie tylko zapewniają organiczne wejścia, ale i są chętnie udostępniane przez czytelników w mediach społecznościowych.

Ważnym elementem strategii marketingowej jest nawiązywanie relacji z klientami. Pod tym względem prowadzenie bloga sprawdza się idealnie, gdyż regularne dostarczanie swoim czytelnikom ciekawych treści sprawia, że zyskujesz ich zaufanie. Wiele tematów będzie pobudzać ich do zadawania pytań, czy też dzielenia się swoimi spostrzeżeniami, co w naturalny sposób prowadzi do dialogu.

Jak skutecznie wykorzystywać blogowanie w swojej strategii marketingowej? Oto kilka wskazówek:

  • Publikuj regularnie w ten sposób Twoja strona zyska nie tylko pod względem SEO, ale i przyzwyczaisz odbiorców do otrzymywania contentu w regularnych odstępach czasu.
  • Optymalizuj wpisy pod sprzedaż choć celem wpisów blogowych nie jest twarda sprzedaż, to jednak warto zawierać w nich choćby małe call to action. Jeśli przykładowo artykuł porusza zagadnienia związane z jedną z oferowanych przez Ciebie usług, zamieść w którymś miejscu odsyłacz do jej strony ofertowej.

Linkuj do innych wpisów rada ta wynika niejako z poprzedniej. Jeśli chcesz, aby czytelnicy zostali u Ciebie na dłużej, zamieszczaj kontekstowe linki do powiązanych tematycznie artykułów.

2. Longform content

Choć ten rodzaj treści bardzo przypomina wpisy blogowe, to jednak postanowiłem opisać go osobno. Content dłuższego formatu to kolejne narzędzie w strategii marketingowej, które może przynieść świetne i długoterminowe efekty.

Czym różni się od wyżej omówionych artykułów blogowych? Przede wszystkim jest on znacznie dłuższy. Podczas gdy rozbudowane teksty na bloga osiągają od 1 000 do 2 000 słów, tak tutaj mówimy o nawet 5 000 słowach. Treści takie często nie są także zamieszczane na głównym blogu, ale poświęcona jest im osobna sekcja na stronie.

Weźmy dla przykładu poradnik na temat podstaw SEO od Moz:

moz begginners seo guide
Moz Begginner’s SEO Guide

Podzielony jest on na 9 rozbudowanych rozdziałów, które obszernie omawiają poszczególne zagadnienia. Znajduje się on także poza główną sekcją bloga witryny i jest osobno wyróżniony:

Moz Begginner’s SEO Guide Resources

Omawiany format to świetny element strategii marketingowej. Poradniki tego typu często stają się tzw. contentem evergreen, który jest aktualny przez długi czas i stale przynosi znaczące korzyści.

Jak skutecznie wykorzystywać longform content w swojej strategii marketingowej? Oto kilka wskazówek:

  • Przemyśl i zaplanuj temat – może okazać się, że wybrane zagadnienie wcale nie nadaje się na treść w takim formacie. Lepiej dlatego z góry przemyśleć sam tekst, bo nieraz potrafi okazać się, że lepiej będzie przedstawić go po prostu w formie wpisu na bloga.
  • Zadbaj o dobrą nawigację – jako że taki rodzaj treści będzie bardzo rozbudowany, spraw, aby dało się wygodnie z niego korzystać. Najlepiej podzielić go na odpowiednie kategorie zamieszczone nawet na osobnych podstronach.

Zawieraj liczne multimedia – choć porada ta sprawdzi się w przypadku każdego artykułu, to tutaj ma jeszcze większe znaczenie. Tak obszerny content to świetna okazja na jak najlepsze przedstawienie tematu, a w końcu najlepiej będzie to zrobić, wykorzystując przy tym przykłady, zdjęcia, wykresy itd.

3. Infografiki

Jak jeszcze bardziej wzbogacić swoją strategię marketingową przy wykorzystaniu contentu? Zainwestuj w treści bardziej wizualne. Infografiki przyciągają uwagę swoim atrakcyjnym wyglądem, a także dostarczają wartościowych informacji w świetnej formie. Oprócz tego są bardzo chętnie udostępniane w mediach społecznościowych.

Warto wykorzystać ten rodzaj treści we wstępnym przedstawieniu produktu, tłumaczeniu procesu czy przy zwięzłym ujmowaniu wyników badań, raportów itp.

Jak skutecznie wykorzystywać infografiki w swojej strategii marketingowej? Oto kilka wskazówek:

  • Balans – przy tworzeniu infografik sztuką jest zachowanie odpowiedniego balansu między samą treścią, a stroną wizualną. Za dużo tekstu będzie przypominać po prostu zwykły artykuł, natomiast za duży nacisk na część graficzną sprawi, że ucierpi na tym nagromadzenie przydatnych informacji.
  • Zawrzyj źródła – jako że w infografice szczególnie warto wykorzystywać dane i statystyki, zadbaj o to, aby miały solidną podstawę. Z tego powodu na końcu zawrzyj bibliografię źródeł, które zostały wykorzystane podczas tworzenia infografiki.

Trzymaj się narracyjnego wzoru – infografika zawsze będzie mieć pewien motyw przewodni. Może być to historia jakiegoś zjawiska, instrukcja, wynik badań itp. Warto dlatego, aby znalazło to graficzne odzwierciedlenie. Dla przykładu w przypadku historii może być to linia czasu przewijająca się przez całą infografikę.

4. Case study (studium przypadku)

Case study to pewien specyficzny rodzaj contentu, o którym jednak warto koniecznie pomyśleć w przypadku strategii marketingowej. Studium przypadku ma na celu przedstawienie pewnej sytuacji (np. problemu, z jakim zmagał się klient) i zaprezentowanie tego, jak rozwiązanie Twojej firmy okazało się w takim scenariuszu skuteczne.

Zazwyczaj struktura case study to problem > rozwiązanie > efekty. W ten sposób możesz zaprezentować, jakie korzyści przynoszą Twoje usługi, produkt, oprogramowanie itd. Przy takim podejściu nie tylko prezentujesz szczegóły swojej oferty, ale i pokazujesz ją w najlepszym możliwym kontekście – w sytuacji, gdy działa na korzyść klienta. Z powyższych powodów warto szczególnie promować opublikowane studia przypadku, zamieszczając je choćby na głównej stronie witryny internetowej:

owocni case study
Część case study, które dotyczy jednego z klientów Owocnych

Jak skutecznie wykorzystywać studia przypadku w swojej strategii marketingowej? Oto kilka wskazówek:

  • Przedstaw przypadek, do którego może odnieść się klient – jednym z celów case study jest pokazanie tego, że rozumiesz swoich klientów. Warto zatem zadbać o to, aby opisywana historia dotyczyła przypadku, z którym czytelnik będzie w stanie się utożsamić. W ten sposób pokażesz, że rozumiesz jego potrzeby.
  • Ukaż całą historię – im więcej konkretnych szczegółów, tym lepiej. Jeśli to możliwe, opisz jasno początkową sytuację klienta, a na końcu przedstaw, jakie dokładnie kroki zostały podjęte. Jeśli uzyskane rezultaty będzie dało się ująć w formie np. procentowego wzrostu zysków, tym jeszcze lepiej.

Niech klient także ma swój wkład – Twoje case study zyska na naturalności, jeśli zawrzesz w nim bezpośrednie wypowiedzi klienta. Gdy własnymi słowami opisze on swoją sytuację oraz to, jakie korzyści przyniosła mu współpraca z Tobą, studium przypadku znacznie na tym zyska.

5. White paper

White Paper to dość unikalna kategoria treści wykorzystywanych w content marketingu. Korzystanie z nich jest wskazane w przypadku strategii marketingowych skierowanych na zdobywanie klientów biznesowych.

Jak zdefiniować white paper? Jest to inaczej raport, który adresuje konkretne zagadnienie czy problem, a następnie przedstawia sposób, w jaki można go rozwiązać. Nieraz jego celem jest także wytłumaczenie pewnego złożonego zjawiska, czy też analiza wybranych trendów ze wskazaniem, jak można je wykorzystać oraz jak się na nie przygotować. Stworzenie takiego dokumentu zwykle wymaga bardzo dużego researchu, gdyż jego treść często jest oparta na konkretnych danych, statystykach i badaniach naukowych.

Jak wspomniałem, white papers mają zastosowanie w branży B2B. Załóżmy, że pewne przedsiębiorstwo zastanawia się nad poszerzeniem swojej działalności na rynki zagraniczne. Obawia się jednak, jak wpłynie to na kwestie księgowości wynikające z odmiennej waluty czy różnych przepisów w poszczególnych krajach. Firma księgowa specjalizująca się w obsłudze klientów, którzy działają także za granicą, może przygotować white paper poruszający właśnie ten temat. W ten sposób zyska zaufanie przedsiębiorstwa z omawianego przykładu, gdyż wypozycjonuje się jako ekspert ze znajomością złożonego tematu.

Jak skutecznie wykorzystywać white papers w swojej strategii marketingowej? Oto kilka wskazówek:

  • Podkreślaj dawaną wartość – otwarta autopromocja to ostatnia rzecz, jaka powinna mieć miejsce w white paper’ach. W dokumencie tym należy przede wszystkim skupić się na omawianym zagadnieniu i temu, jak można najlepiej do niego podejść.
  • Udowodnij swoje twierdzenia – w przypadku white paper wspieranie stawianych tez konkretnymi dowodami jest szczególnie ważne. Przygotuj dlatego jakościowe dane i fakty potwierdzone konkretną bibliografią.

Zadbaj o odpowiedni design – white paper można nieraz traktować jako bardzo ważną branżową publikację, dlatego jego strona graficzna także powinna prezentować się wyjątkowo dobrze.

6. Video

Ostatni element strategii marketingowej z zastosowaniem contentu, który tutaj omówię, to video. Tego rodzaju treści jest obecnie w Internecie bardzo dużo. Przykładowo na serwisie YouTube można znaleźć materiał na praktycznie każdy temat. Dlatego też, aby się wyróżnić, musisz przygotować film skrojony dokładnie pod Twoją grupę docelową.

Format video świetnie sprawdzi się w przypadku zagadnień, które trudno jest przedstawić w tradycyjny sposób. Przykładem może być instrukcja użytkowania produktu, czy poradnik dotyczący wykonywania pewnej czynności. Za pomocą tekstu i zdjęć da się wiele przekazać, jednak video sprawdzi się tutaj znacznie lepiej.

Jak skutecznie wykorzystywać treści video w swojej strategii marketingowej? Oto kilka wskazówek:

  • Szybko przykuj uwagę – tzw. attention span wśród internautów jest obecnie bardzo krótki. Aby zatem sprawić, by byli w ogóle zainteresowani obejrzeniem video, zadbaj o to, aby jego początkowe fragmenty były najbardziej interesujące.
  • Promuj materiały filmowe w wielu miejscach – video content marketing to obecnie nie tylko YouTube. Pomyśl o takich narzędziach social media jak Twitter, Facebook, LinkedIn, czy Snapchat. Oczywiście w przypadku niektórych platform (np. LinkedIn oraz Snapchat) grupy docelowe video będą się znacznie różnić, co oczywiście należy wziąć pod uwagę.

Dostosuj filmy pod ciszę – wiem, że brzmi to dziwnie, ale ta porada naprawdę ma sens. Obecnie wiele contentu konsumujemy na urządzeniach przenośnych. Korzystając z nich, nieraz jesteśmy w przestrzeni publicznej i nie zawsze mamy przy sobie słuchawki, a założenie ich w pewnych warunkach potrafi być nieraz krępujące. Czy w takiej sytuacji da się w ogóle oglądać treści video? Tak, jeżeli dodamy do nich napisy – zauważyłem ostatnio taki trend w przypadku filmów publikowanych na LinkedIn. Często domyślnie dźwięk w owych materiałach jest wyłączony. Jeśli jednak załączone są przy nim napisy, od razu widać, o czym dokładnie jest mowa.

Podsumowanie

Jeśli zależy Ci na rozwoju swojej strategii marketingowej, zainwestowanie w jakościowy content będzie świetnym rozwiązaniem. Pamiętaj, aby kłaść nacisk przede wszystkim na jakość. Nie musisz wykorzystywać od razu wszystkich wspomnianych tutaj form treści. Wybierz na początek jedną z nich, ale opanuj ją tak, aby zaczęła przynosić Ci rezultaty. Twój biznes na pewno bardzo dzięki temu zyska.

Skomentuj

Kliknij tutaj aby skomentować

O autorze

Daniel Podgórski

Content writer oraz copywriter piszący głównie na tematy związane z SEO, marketingiem internetowym i e-commerce. Współpracuje z agencją marketingową Owocni, która zajmuje się przygotowywaniem skutecznych strategii marketingowych. Ich stronę można zobaczyć tutaj. Jednemu ze swoich klientów w rok udało im się dwukrotnie zwiększyć obroty!