Sprawdzanie pozycji słów kluczowych w popularnych wyszukiwarkach odbywa się w najróżniejszy sposób, począwszy od manualnego odpytywania, a skończywszy na specjalistycznych skryptach i aplikacjach, które nie tylko pozwalają sprawdzić obecny stan, lecz także pomagają w śledzeniu pozycji słów. Dziś opowiem o ciekawym, darmowym i co najważniejsze zaskakująco skutecznym sposobie na monitoring słów kluczowych.
W poprzednich artykułach mogliście przeczytać o darmowym programie Seo-Stat Mini, którego podstawowa wersja pozwalała śledzić za darmo wybrane frazy. Oczywiście takich programów jak ten na rynku znajdziecie więcej np. Free Monitor for Google, ale odejdźmy na chwilę od klasycznych metod. W tym poradniku zajmiemy się ciekawą alternatywą, o której istnieniu mało kto wie. Mowa o rewelacyjnym dodatku do przeglądarki Google Chrome o nazwie SEO SERP (dostępna jest również wersja Workbench).
Sprawdzanie pozycji słów kluczowych przy pomocy SEO SERP
SEO SERP można znaleźć w repozytorium wtyczek Google Chrome. Po zainstalowaniu dodatku, obok paska adresu pojawi się dodatkowa ikona, na poniższym zrzucie oznaczona na pomarańczowo. Przygodę z dodatkiem rozpoczynamy klikając na niego lewym przyciskiem myszki.
W oknie SEO SERP widnieją cztery zakładki:
- New search – w tym miejscu sprawdzimy pozycję danej frazy w wynikach wyszukiwania. Na uwagę zasługuje lokalizowane wyszukiwanie – do wyboru klikadziesiąt wersji wyszukiwarki w tym i google.pl
- Results – historia wyszukiwań dla każdej z fraz. Znajdziemy tutaj informacje o dacie ostatniego wyszukiwania, pozycji frazy oraz opcje filtrowania, które ułatwią poruszanie się w gąszczu słów kluczowych.
- Queries – lista wszystkich słów kluczowych wpisywanych w miejscu New search => Keyword to search,
- Options – na zakładce możemy włączyć funkcję bezpiecznego wyszukiwania (SafeSearch) oraz eksportować wszystkie słowa kluczowe wraz z pozycjami do pliku w formacie HTML lub CSV.
Cała procedura wyszukiwania jest bardzo prosta i nie trzeba jej tłumaczyć, lecz dla początkujących w tym temacie w skrócie opiszę jak to wygląda.
Na zakładce New search, w polu Keyword to search wprowadzamy frazę np. poradniki komputerowe, następnie z listy Search engine wybieramy docelową wyszukiwarkę w tym wypadku google.pl albowiem chcę uzyskać wynik dla polskiej lokalizacji. Wybranie odpowiedniej wyszukiwarki warunkuje „jakość” otrzymanych rezultatów. Wyniki dla google.com i google.pl różnią się, dlatego aby otrzymać precyzyjny wynik należy wybrać właściwą wyszukiwarkę. Ostatnim krokiem jest wpisanie w polu Websites nazwy domeny lub kilku domen odzielonych przecinkiem, dla których chcemy sprawdzić pozycję. Klikamy Submit lub wciskamy klawisz enter i po chwili otrzymujemy wynik.
SEO SERP to jeden z najbardziej funkcjonalnych dodatków SEO dla przeglądarki Google Chrome. Znacząco upraszcza proces sprawdzania pozycji słów kluczowych w wynikach wyszukiwania, dzięki historii i funkcji eksportu można zapisać dane do pliku, a następnie przy użyciu zewnętrznych programów (arkuszy kalkulacyjnych) poddać dane dalszej obróbce. Oczywiście ów narzędzie nie może się równać z komercyjnymi produktami, lecz znajduje zastosowanie do szybkiego sprawdzania pozycji z poziomu przeglądarki.