drukarka

Naprawa bufora wydruku, czyszczenie kolejki drukowania

Podczas wydruku dokumentów może dojść do błędów, które skutecznie uniemożliwią dalsze drukowanie. Problemy mogą być spowodowane przez rozmaite czynniki, począwszy od zapchania lub braku papieru w podajniku, a skończywszy na nieplanowanym przerwaniu procesu wydruku wskutek błędu systemu lub oprogramowania. Aby naprawić usterkę, należy wyczyścić bufor, w którym umieszczane są wszelkie dokumenty oczekujące na wydrukowanie. W poradniku dowiesz się jak skutecznie poradzić sobie z tym problemem.

Najprostszym sposobem naprawy jest zrestartowanie komputera. Dzięki temu zostaną usunięte wszelkie dokumenty będące w kolejce wydruku. Często jednak podczas pracy nie możemy sobie pozwolić na restart. Co w takiej sytuacji zrobić?

Ręczne czyszczenie bufora wydruku z wykorzystaniem przystawki services.msc

Naprawa polega na uruchomieniu przystawki Usługi, Start => Uruchom => services.msc (zastępczo można skorzystać ze skrótu WIN + R do wywołania okna Uruchom).

Windows - polecenie uruchom

W oknie zobaczymy listę wszystkich dostępnych usług systemowych. Szukamy wpisu Bufor wydruku. Klikamy na usłudze prawym przyciskiem myszy i z menu kontekstowego wybieramy Zatrzymaj.

Usługa bufora wydruku

Czekamy aż do zmiany stanu uruchomienia (obok nazwy usługi w kolumnie Stan zniknie wpis Uruchomiono). Przystępujemy do restartu usługi, tym razem z menu kontekstowego wybieramy opcję Uruchom.

Po wykonaniu opisanych czynności kolejka wydruku zostanie wyczyszczona, jeśli wciąż nie ma poprawy sytuacji, przechodzimy do katalogu PRINTERS (Start => Uruchom => %systemroot%\System32\spool\PRINTERS). W przypadku, gdy w folderze znajdują się zadania do wydrukowania, usuwamy wszystkie.

Naprawa bufora wydruku z wiersza poleceń

Opisane wyżej czynności równie dobrze można przeprowadzić z poziomu wiersza poleceń (Start => Uruchom => cmd). Usługę można zatrzymać wpisując:

net stop spooler

Odczekujemy kilka sekund, a następnie ponownie włączamy usługę:

net start spooler

Alternatywnie, możemy wpisać: net stop "Bufor wydruku" oraz net start "Bufor wydruku"

Natomiast czyszczenie zadań w folderze PRINTERS przedstawia się następująco. Wpierw zmieniamy bieżący katalog, wpisujemy:

cd /d "C:\WINDOWS\system32\spool\PRINTERS"

Następnie usuwamy wszystkie pliki znajdujące się w folderze:

del /q /f /s *.*

Cały proces naprawy można uprościć stosując odpowiedni skrypt batch. Otwieramy notatnik (Start => uruchom => notepad) i wklejamy do niego poniższy kod.

@echo off
echo Czyszczenie bufora wydruku
net stop spooler
echo Trwa usuwanie dokumentow w kolejce drukowania
del /q /f /s "%systemroot%\system32\spool\PRINTERS\*.*"
net start spooler
echo Pomyslnie wykonano wszystkie czynnosci
pause

Zapisujemy plik (Plik => Zapisz jako). W polu Nazwa pliku wpisujemy np. fixspooler.bat i zapisujemy jako typ Wszystkie pliki. Podając nazwę pliku, nie zapomnijmy o rozszerzeniu BAT. Bez tego plik nie będzie rozpoznany jako skrypt wykonywalny.

Gdy tylko będziemy mieli problemy z wydrukiem, klikamy dwukrotnie lewym przyciskiem myszki na pliku fixspooler, który to automatycznie naprawi funkcję drukowania. Należy tutaj pamiętać, że w przypadku kont ograniczonych skrypt nie wykona się, dlatego wskazane jest uruchomienie go z alternatywnymi poświadczeniami. Klikamy prawym klawiszem myszy na pliku i z menu wybieramy Uruchom jako. Należy wskazać konto z uprawnieniami administracyjnymi.

Domeny

Mariusz Kołacz bufor wydruku, czyszczenie, drukarka, kolejka, spooler

Skomentuj wpis - Komentarzy (18)

  1. Masoy pisze:

    lub jak ktoś jest oporny do takich rzeczy, polecam programik freeware który zrobi dokładnie to samo automatycznie :)

    stalled printer repair

    link sprawdzony, żaden syf :)

  2. Kpc21 pisze:

    Prawdę mówiąc bardziej właściwym rozszerzeniem dla tego pliku byłoby .cmd. .bat to skrypty DOS-a, natomiast to jest skrypt konsoli Windows.

  3. zawiedziony pisze:

    Pytanie, co zrobić, jeśli i to nie pomaga? Bufor czysty jak łza, a drukarka dalej drukuje to samo...

  4. Mariusz Kołacz pisze:

    Sprawdź katalog spooler.
    Poza tym drukarka także posiada "pamięć" w której przechowuje dokument. Sprawdź czy z poziomu oprogramowania nie można jej zresetować lub za pośrednictwem menu. W mojej starej drukarce przyciśnięcie jednego z przycisków powodowało reset pamięci. Poszukaj informacji w instrukcji obsługi drukarki lub na stronie producenta.

  5. Fazerro pisze:

    Gościu jesteś wielki!!!!
    Miałem ponad 60 tys. dokumentów w kolejce (OMG!) i już się bałem, że tylko postawienie systemu od nowa rozwiąże problem.
    WIELKIE DZIĘKI!!!!

  6. Marcin pisze:

    Witam, u mnie nie zadziałało nic. Drukarka drukuje do 3 wydruków a później tylko buforuje. Po resecie kompa drukuje zadane wydruki i tak cały czas. Sterownik kilka razy zmieniłem już, WIN 7, wcześniej było ok. Z drugiego kompa drukuje bez problemu, bezprzewodowo i na kablu a z tym kompem na kablu też się wiesza drukowanie po kilku wydrukach. Jak ktoś coś może poradzić to z góry dzięki.

  7. Mariusz Kołacz pisze:

    @Marcin, musiałbyś zerknąć do dzienników zdarzeń, Start => Uruchom => eventvwr.msc, bez dodatkowych danych nic w tej kwestii nie da się doradzić.

  8. Wimar pisze:

    Witam
    Mnie interesuje inny problem, chodzi o możliwość zapisu pliku, który jest w buforze drukowania windowsa, który powstaje po komendzie "drukuj", ja chcę zapisać ten plik, z możliwością ponownego uruchomienia drukowania. Ma to tę zaletę, że nie trzeba będzie ponownie uruchamiać programu źródłowego i powtórne generowanie pliku drukowania, jak i możliwe będzie przenoszenie tego pliku na inny komputer. Jest to możliwe?
    Dziękuję i pozdrawiam.

  9. Mariusz Kołacz pisze:

    Tak jest to możliwe, jako że pliki kolejkowane są w katalogu C:\WINDOWS\system32\spool\PRINTERS, mowa o plikach z rozszerzeniami SPL (w katalogu znajdziesz także SHD ale to SPL jest najważniejszy).
    Można na innym komputerze otworzyć zadanie do wydruku poprzez dodatkowe oprogramowanie typu SPLViewer lub menedżera wydruku zależnie od posiadanego systemu operacyjnego i oprogramowania.

  10. wimar pisze:

    Dziękuję za podpowiedź, znalazłem ten programik, chyba mi wystarczy, dziękuję.
    Pzdr

  11. Krzysztof pisze:

    Witam,
    Mam problem z komputerem. Wczoraj działało wszystko, a wieczorem zrobiła się automatyczna aktualizacja i nie da się drukować. Po kliknięciu na bufor wydruku (uruchom) pojawia się komunikat: System Windows nie może uruchomić usługi Bufor wydruku na komputerze Komputer lokalny. Błąd 0x800706b9: Za mało dostępnych zasobów do ukończenia tej operacji. Proszę o pomoc...

  12. Katarzyna pisze:

    Bardzo dziękuję za pomoc i radę, pomogło, uratował mi Pan życie!!!

  13. KRzysiek pisze:

    Dziękuję bardzo - świetna porada. Działa jak należy :)

  14. Karol pisze:

    Na Windows 10 też działa :D
    Dziękuję!!!

  15. Giga pisze:

    U mnie skrypt nie uruchamia się.

  16. Mariusz Kołacz pisze:

    @Giga, sprawdź proszę rozszerzenie pliku, pamiętaj że musi to być BAT lub CMD, aby skrypt został zinterpretowany i wykonany. Czasami zdarza się też problem z błędnym przypisaniem aplikacji uruchomieniowej do rozszerzenia, stąd pliki CMD czy BAT są widziane jako pliki TXT i zamiast ich wykonania, następuje otwarcie w notatniku lub innym programie skojarzonym z rozszerzeniem TXT. Opisz dokładniej sytuację, to postaram się doradzić najlepsze rozwiązanie. Pozdrawiam!

  17. bencek pisze:

    Co zrobić, gdy pochopnie usunąłem całą zawartość folderu spool?

  18. Marciano pisze:

    Dzięki dajesz radę !! jestem w tej dziedzinie laikiem ale jakoś poradziłem sobie z tymi podpowiedziami i działa wszystko super a już umawiałem informatyka !!!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Poinformuj mnie o nowych komentarzach do tego wpisu.