Prowadzenie strony internetowej/bloga wiąże się często z wieloma czasochłonnymi zadaniami. Praca nad blogiem obejmuje wiele aspektów m.in. pozycjonowanie. Jedną z dziedzin pozycjonowania jest Links Building, czyli zdobywanie linków dla strony. U webmasterów często słyszy się, że „Content is King”, jednak patrząc ze strony SEO to „Links is Queen”. Zdobywanie linków dla strony jest ważnym aspektem podczas pozycjonowania. Sposobów na ich gromadzenie jest wiele. Linki są mniej lub bardziej skuteczne i wartościowe dla wyszukiwarek, musimy więc pamiętać o zdobywaniu tylko tych najbardziej wartościowych. W tym wpisie przedstawię moją krótką listę sposobów na szybkie i efektywne zdobywanie linków.
Artykuł gościnny Mateusza Antczaka, webdesignera i programisty stron internetowych, autora bloga o tematyce związanej z Webmasteringiem, SEO oraz AdWords.
Wpisy gościnne
Pierwszą pozycją na mojej liście jest zdobywanie linków poprzez tworzenie wpisów gościnnych na cudzych blogach. Wpisy gościnne są to wpisy publikowane przez inną osobę, niż autor bloga. Wielką zaletą wpisów gościnnych jest wartość i naturalność linków prowadzących z bloga. Linki z artykułów gościnnych prowadzące do naszego bloga lub strony internetowej, oprócz swojej mocy dają nam możliwość zdobycia nowych czytelników. Dzięki stworzeniu dobrej jakości treści możemy wygenerować dużą ilość „przejść” po linku, dzięki czemu tak zdobyty link służy nam w dwojaki sposób. Przykładem artykułu gościnnego jest ten wpis 🙂
Katalogi
Katalogi stron to miejsca, w których webmasterzy lub osoby zajmujące się pozycjonowaniem umieszczają linki do swojej strony, poprzez stworzenie odpowiedniego wpisu opatrzonego w słowa kluczowe wraz z linkami do witryny. W internecie istnieje wiele różnych katalogów stron. Katalogi występują w darmowej jak i płatnej formie, uzależnione jest to zwykle od wartości merytorycznej strony oraz jej PageRank. Podczas wybierania listy katalogów, w których umieścimy wpisy warto wziąć pod uwagę PR oraz informację o tym czy dany katalog jest moderowany.
Pressel Page, tzw. Precle
Pressel Page, zwana również „tajną bronią pozycjonerów” jest to strona, na której umieszcza się wpis z linkami w treści. W Internecie istnieje już bardzo dużo „precli”, z czego wiele jest tworzonych amatorsko i niskiej wartości. Podczas wyszukiwania precla w Internecie, należy zwrócić uwagę na to, czy jest moderowany, płatny oraz jaki posiada PR. Bardzo często administratorzy takich stron, żądają od pozycjonera odpowiedniej długości tekstu oraz co najmniej średniej jakości merytorycznej. Dzięki czemu mamy pewność, że precelek nie jest śmietniskiem spamu.
Artykuły do przedruku
Kolejnym dobrym sposobem na zdobycie linków jest tworzenie treści do przedruku. Działa to na zasadzie wymiany treści za umieszczenie linku wraz z autorem w stopce artykułu. Jeżeli nasze treści są bardzo dobrej jakości, możemy w ten sposób zdobyć sporą ilość linków do naszej witryny. Portali obsługujących artykuły do przedruku jest kilka, między innymi artelis.pl oraz eioba.pl.
Komentowanie blogów
Wartym zauważenia sposobem na zdobywanie linków jest aktywne włączanie się w życie blogosfery, czyli komentowanie. Coraz częściej na blogach pojawia się wtyczka ComentLuv, dzięki której osoba komentująca może dodać link do swojego materiału. Musimy pamiętać jednak, że komentarze bardzo często (właściwie prawie zawsze) dają nam linki nofollow, co oznacza, że roboty nie będą go zliczać. Ale linki zdobyte w ten sposób mogą przynieść nam dużo odwiedzin osób czytających komentowanego bloga.
Podsumowując zdobywanie linków bardzo często wiąże się z ciężką pracą. Aby nasza strona istniała w Internecie oraz dobrze się pozycjonowała musimy tworzyć dobrej jakości treść oraz zdobywać dla niej linki. Powyżej przedstawiono tylko pięć wybranych sposobów na zdobycie dobrej jakości odsyłaczy. Zapamiętać jednak musimy, że liczy się wartość a nie ilość linków.